Borettslag fra slutten av 2010-tallet. Ingen isolasjon i innerveggene. Dobbelgips som gir klar forskjell for lyden. Innerdørene er jo derimot av papp med skikkelige glipper for overluft, så det er jo ikke direkte lyddempet mellom rommene.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
Shit, ser ut som jeg har bygget helt feil og hadde dessuten kunnet spare en del penger ved å slippe isolering på kjøpet! 😆

• Haha
  • Liker
JonEkstra og 11 andre
  • Laddar…
Ingen isolasjon i våre vegger heller 60-tallshus.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
M
Vi hadde enkelgips uisolert på stenderverk 45x45 cc 60 i vårt hus fra -77. Rev ned alle innervegger og erstattet med stenderverk 45x70 cc45 med isolasjon, osb og gips. Stille 👍🏻

• Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
Isolerte innvendige vegger verdsettes ikke av leietakere og derfor bygges det ikke. Om man nå skal lytte til logikken i det nåværende leiesettingssystemet...

• Liker
cdx873v og 1 annen
  • Laddar…
Derimot synes alle leietakere at elektriske håndkletørkere er kattens potet, så en sånn har du sikkert fått.

• Liker
  • Haha
Lostmoose og 9 andre
  • Laddar…
M mats_lindqvist skrev:
Jeg holder akkurat på å flytte inn i en leilighet i et helt nybygd hus. Når jeg banker forsiktig på de innerveggene som er regulert/gipsede, så høres det tomt. Jeg tester å spille av noe med mobilen, legger fra meg den, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisoleringen er fraværende.

Jeg sender en e-post til en representant for utleieren (som jeg forestiller meg er oppdragsgiver av den helt nye bygningen) og påpeker dette, og personen svarer at "innervegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag".

Stemmer dette?

Mvh
Det du kan gjøre er å kontrollere via BBR hvilke lydkrav som gjelder mellom ulike rom, man må oppfylle BBRs minimumskrav for akustikk.

• Liker
JonEkstra og 1 annen
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det du kan gjøre er å kontrollere via BBR hvilke lydkrav som gjelder mellom ulike rom, man må oppfylle BBRs minimumskrav for akustikk.
Gjelder det virkelig i samme Lgh? Lydkrav finnes ellers mellom ulike Lgh.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
F
M mats_lindqvist skrev:
Jeg holder akkurat på å flytte inn i en leilighet i et helt nybygd hus. Når jeg banker forsiktig på de inner-veggene som er reglade/gipsede så gir det en hul lyd. Jeg tester å spille av noe med mobilen, legger fra meg den, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisolasjonen er ikke-eksisterende.

Jeg sender en e-post til en representant for utleieren (som jeg forestiller meg er oppdragsgiver for det helt nye bygget) og påpeker dette, og personen svarer at "innervegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag".

Stemmer dette?

Mvh
Er vel mer uvanlig i dag tenker jeg, men det handler vel først og fremst om penger som vanlig. Ellers tenker jeg at en fordel er kanskje litt jevnere varme i boligen?

Det gjorde de bra i vår forrige leilighet, var isolasjon, osb samt dobbeltgips i innerveggene mellom soverom samt soverom mot stuen (Nybygd BRF). Dørene var jo dessverre samme hule dritt som alltid så litt overkill kanskje.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gjelder det virkelig i samme Lgh? Lydkrav finnes ellers mellom ulike Lgh.
Absolutt, det finnes tydelige retningslinjer rundt for eksempel installasjonsstøy mellom kjøkken og stue/soverom.

• Liker
AMR74
  • Laddar…
Absolutt, det finnes tydelige retningslinjer rundt f.eks. installasjonslyd mellom kjøkken og stue/soverom.
Hvem måler og følger opp dette ved en nyproduksjon?

Hvem måler og følger opp dette ved en nyproduksjon?
Det pleier (ikke alltid men oftest) å finnes en akustikkbeskrivelse utarbeidet i prosjekteringen, deretter utfører akustikeren målinger når det er ferdigbygget, men jeg tror dessverre at de som oftest utfører kun stikkprøvevise trinnlyds- og transmisjonsmålinger nettopp mellom leilighetene.

Det pleier (ikke alltid men oftest) å finnes en akustikkbeskrivelse utarbeidet i prosjekteringen, deretter utfører akustikeren målinger når det er ferdigbygd, men jeg tror dessverre at de som oftest utfører kun stikkprøvevis trinnlyd- og transmisjonsmålinger akkurat mellom leilighetene.
Det jeg ante, det gjelder kun flerfamiliehus ikkesant?

Det jag anade, det gäller enbart flerfamiljshus va?
Ja og LSS-boenheter og lignende. De interne lydkravene ifølge bbr gjelder selvsagt også småhus, som villaer. Du kan jo alltid prøve å sende en e-post til et konsulentfirma med akustikere og med noen spørsmål, så kanskje du kan få litt rask gratis rådgivning..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.