S
Hei

Skal montere innertak i et lite rom med veldig lav takhøyde.
Så, jeg vil at innertaket bygger så lite som mulig nedover.
Det sitter takbjelker med ca 1,2m mellomrom nå.

Rommet er ca 1,5 x 2,4 meter og det er skråtak. Ikke så mye altså.
Det er tre bjelker en på hver side og en i midten (av de 2,4 meterne altså).

Noen tips til materialer og montering? Det trenger ikke være noe fancy.

Vurderte en slik 6mm trefiberpanel, som jeg har liggende hjemme. Men den vil vel henge ned hvis man bare fester den med 1,2m mellomrom.

https://www.bauhaus.se/faspanel-trafiberskiva-obehandlad-6x620x2390mm#go-to-description

Det beste er nok en form for konstruksjonsfiner. Hvor mye heller taket?

• Liker
Snickerick
  • Laddar…
S
J justusandersson skrev:
Det beste er nok en eller annen form for konstruksjonsfiner. Hvor mye heller taket?
Bra tenkt. Det burde jeg jo kunne ha funnet ut selv. Takk!

Hellingen er 27 grader

Hei
For noen år siden la jeg tak i et uthus, da som stall, nå som garasje. cc1200 12 mm kryssfiner. Testet før (på lav høyde) at det tålte å gå på ovenfra. Føltes tryggere at det skulle holde før jeg fikk på plass gulv på loftet. Nå har det ligget i 4 år og ser fortsatt ok ut. Noen plater var ikke perfekt plan ved montering, der bøyer kantene litt, men ingen endringer synlige i disse årene.
Riktig eller feil? Det har hittil fungert i alle fall. Skulle jeg gjort det i et oppholdsrom, ville jeg tenkt litt mer på hvordan man låser sammen platene i skjøtene på alle ledd.

• Liker
Snickerick
  • Laddar…
Regner man på nedbøyningen på grunn av egenvekten bør det kunne fungere også med 9 mm k-plywood, selv om 12 mm er bedre og vanligere som lagervare. Vänerply (Moelven) har plywood med fasete kanter for mer usynlige skjøter.

• Liker
Snickerick
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.