Hei,

Trenger jeg å sette en glespanel mellom isolasjon og et Huntonit innertak i en isolert oppvarmet bod som ikke skal ha verken kjøkken eller bad? Eller kan jeg sette innertaket direkte på takbjelker i kontakt med isolasjonen?

TheImprovisor
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Hei,

Må jeg sette opp et spikerslag mellom isolasjon og et Huntonit innertak i en isolert oppvarmet bod som ikke skal ha hverken kjøkken eller bad? Eller kan jeg montere innertaket direkte på takbjelkene i kontakt med isolasjonen?
Har du tenkt at isolasjonen skal ligge direkte på Huntoniten eller hvordan mener du? Hvis det er oppvarmet, har du vel plast mellom takbjelkene som isolasjonen ligger på?
Vet ikke hva du har for CC mellom takbjelkene, men sannsynligvis sitter de for glissent til at du skal få godt skruefeste for platene.

Husk at de Huntonitplatene som er 30 cm brede bare bygger 28 cm, så du må ha mindre avstand enn cc 30, ellers har du ikke noe å skru i etter 2-3 rader.

Isolasjonen ligger mellom takbjelkene.
Tenker ikke å bruke noen dampsperre da det bare er ment som lager/soverom. Så det blir ikke noen større dampproduksjon annet enn luftfuktighet.

Isolasjon plassert mellom takbjelker, uten dampsperre, i et rom tenkt brukt som lager/sovested. Lyftfuktighet påvirker isolasjonen.

TheImprovisor
Isolasjonen ligger mellom takbjelkene.
Tenker ikke bruke noen dampsperre da det kun er tenkt som lager/soverom. Så det blir ikke noen større dampdannelse mer enn luftfuktighet.

[bilde]
Hvordan har du tenkt å feste Huntoniten mellom bjelkene og i kortendene? Anbefalt, om jeg ikke husker feil, er også en skrue hver 10 cm på langsidene. Som det ser ut på bildet vil platen bare bli holdt med tre skruer på langsiden og ingen på kortsiden. Det holder ikke, er min bestemte oppfatning.

Takk. Det var ikke min fundering, men takk for input.

Skiva skal kappes slik at kortsiden havner på takbjelke. Jeg tenkte meg å få en taklist som skiva hviler på.

TheImprovisor
Takk. Det var ikke min fundering, men takk for innspill.
Beklager.
Skal du uansett ikke ha noen dampsperre så spiller det jo ingen rolle om du setter utlekting eller ikke.
Problemet jeg tror du vil få er bæreevnen med så få festepunkter.
Platen skal kappes slik at kortsiden havner på taksperre. Jeg tenkte å få en taklist som platen hviler på.
Taklisten hjelper deg vel bare i kanten mot veggen? Hvordan gjør du i slutten på neste plate?

Det er cc 60 mellom takbjelkene og som jeg har lest i instruksjonen skal det være slik. Dvs kortsidene festet i takbjelkene om jeg ikke har misforstått noe.

TheImprovisor
Det er cc 60 mellom takbjelkene og som jeg har lest instruksjonen skal det være sånn. Dvs kortsidene festes i takbjelkene om jeg ikke har misforstått noe
Normalt begynner man med en hel plate, og kapper den siste, men her må du gjøre det motsatt siden avstanden vegg - første bjelke er kortere enn platens lengde. Du må sannsynligvis kappe den siste også. (Vet jo ikke hvor langt taket ditt er)

Neste rad må du kappe den første platen enda mer slik at skjøtene overlapper.

Mål nøye før du begynner så du ikke ender opp med en skjøt midt mellom to bjelker.

Det blir sikkert bra. 👍

Sist redigert:
  • Liker
PG Lindgren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.