Hei!
Har bygget ramme til en lekestue for barna og nå når jeg skal legge på "fasaden" så føles den vanlige ytterpanelet (22mm) altfor over-kill for den lille stuen. Har vurdert å bruke innerpanel (ubehandlet furu) i stedet. Kommer også til å ha plater på innsiden så veggene vil bli stabile likevel. Det må være liggende panel da jeg vil spikre plankene direkte i stendere, ellers hadde jeg gått for rupanel hele veien.
Noen som synes dette funker eller har gjort noe lignende?
Har bygget ramme til en lekestue for barna og nå når jeg skal legge på "fasaden" så føles den vanlige ytterpanelet (22mm) altfor over-kill for den lille stuen. Har vurdert å bruke innerpanel (ubehandlet furu) i stedet. Kommer også til å ha plater på innsiden så veggene vil bli stabile likevel. Det må være liggende panel da jeg vil spikre plankene direkte i stendere, ellers hadde jeg gått for rupanel hele veien.
Noen som synes dette funker eller har gjort noe lignende?
Jeg har gjort akkurat som du beskriver (og så malt fasaden selvfølgelig) og det fungerer helt utmerket for det lille bygget! En av grunnene til at jeg gjorde dette var for å gjøre veggene så lette som mulig; lekehytten er nemlig bygget slik at den enkelt skal kunne skrus fra hverandre og selges om noen år når den har mistet sin attraksjon hos barna.
ja, det er min tanke også, jeg har bygget alt i moduler for at den skal kunne monteres fra hverandre lett. Hvordan har du gjort med fiksering av veggene mot gulv og tak? Jeg tenkte å kjøre med fransk skrue og eventuelt jernbeslag der det trengs.
Mot gulvet har jeg bare skrudd veggmodulens liggende regel (jeg har en ramme rundt hver veggside, så å si) rett ned i gulvet med treskruer. Det har stått fint så langt.
Ved taket er takstolene (bare 45x95) skrudd mot veggregelverket med vinkeljern.
Ved taket er takstolene (bare 45x95) skrudd mot veggregelverket med vinkeljern.
Klikk her for å svare