122.504 lest ·
61 svar
123k lest
61 svar
innerhjørne på gipsplater
Hei...
Jeg setter i hvert fall en plåtvinkel først mot ytterveggshjørnene og andre hjørner som vender mot ytterveggene. Jeg har også liggende 45x45 på innsiden av ytterveggene.
Så setter jeg først OSB mot plåtvinkelen og avslutter med gips.
Og jeg skjærer og faser og fuger nøyaktig som Acme synes.
Jeg setter i hvert fall en plåtvinkel først mot ytterveggshjørnene og andre hjørner som vender mot ytterveggene. Jeg har også liggende 45x45 på innsiden av ytterveggene.
Så setter jeg først OSB mot plåtvinkelen og avslutter med gips.
Og jeg skjærer og faser og fuger nøyaktig som Acme synes.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
jaha, setter du plåtvinkler også i innerhjørner på innvendige vegger?
jeg har altså allerede montert råspont på en side av to stk innvendige vegger som vender mot yttervegg og vil ikke ta dem ned for å få en vinkel innenfor råsponten...
jeg har altså allerede montert råspont på en side av to stk innvendige vegger som vender mot yttervegg og vil ikke ta dem ned for å få en vinkel innenfor råsponten...
Det burde jo gjøre det, - kanskje til og med bli bedre, jeg vet ikke helt.Matti_75 skrev:
Jeg begynte med metallvinkelen fordi den holder styr på elektriske rør som går gjennom hjørnet og hjelper til med å feste isolasjonen.
Men JA. Jeg setter metallvinkel mot alle hjørner som vender ut mot yttervegg, for ellers mangler jo platen støtte i hjørnet med cc600.
Bilder, ytterveggshjørne og yttervegg->innvegg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Jeg forstår jo at det er større risiko for bevegelse der innervegger møter yttervegger, men anses det ikke nødvendig med en metallvinkel i innerhjørner der innervegg møter innervegg? Man kan kanskje lese det mellom linjene i tråden...
ja visst, gipsplaten, den første platen lar man gå helt inn i hjørnet og deretter støter man den til med platen fra den andre siden av hjørnet?
ja visst, gipsplaten, den første platen lar man gå helt inn i hjørnet og deretter støter man den til med platen fra den andre siden av hjørnet?
Sist redigert:
Jeg setter vinkel kun mot yttervegger.Snailman skrev:
Årsaken er at i hjørnet mangler det støtte for OSB og gipsplaten, unntatt akkurat der en vannrett 45'er ligger (det kryssregulerte regelverket). Hvis jeg ignorerer dette, og så setter et kne nær innerhjørnet ved en yttervegg, vil tapetet eller malingen sannsynligvis sprekke da platen buer inn mellom de liggende 45x45'erne.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
ok, råsponten er nok litt stivere enn osb antar jeg, så jeg hadde ikke tenkt på den saken, men da burde jeg også kunne nøye meg med plåtvinklar mot ytterveggene synes jeg...Mikael_L skrev:Jeg setter vinkel kun mot yttervegger. Grunnen er at i hjørnet mangler det støtte for OSB og gipsskiven unntatt akkurat der en horisontal 45'er ligger (det kryssreglede regelverket). Hvis jeg ignorerer dette, og så setter et kne nær innerhjørnet ved en yttervegg, vil tapeten eller malingen sprekke ettersom skiven buer inn mellom de liggende 45x45'erne.
Ja jeg setter jo ingen plåtvinkel noe sted i innervegg mot innervegg, der er det jo allerede stående stendere på "begge sider" som gir ordentlig støtte for gipsplaten.
Ja det er jo et plåthjørnebeskyttelse på noe ytterhjørne da, men det settes jo etter gipsen.
Ja det er jo et plåthjørnebeskyttelse på noe ytterhjørne da, men det settes jo etter gipsen.
Renovator
· Västragötaland
· 875 innlegg
Hvor kjøper man billige plåtvinkler? (LP 50) Finnes jo ikke på Byggmax 
Jeg burde lete fram originalbildene og legge inn ikke fullt så nedkomprimerte bilder.Mikael_L skrev:
Det burde jo gjøre det, - evt. til og med bli bedre, jeg vet ikke helt.
Jeg begynte med metallvinkelen fordi den holder jo styr på elektrikerrør som går gjennom hjørnet og hjelper å holde fast isolasjonen.
Men JA. Jeg setter metallvinkel mot alle hjørner som vender mot yttervegg, ellers mangler jo platen støtte i hjørnet med cc600.
Bilder, yttervegghjørner og yttervegg->innervegg
På den tiden har jeg for meg at forumet hadde en begrensning i hvor mange MB man fikk fylle på med bilder.
Renovator
· Västragötaland
· 875 innlegg

