Mikael_L
Hei...
Jeg setter i hvert fall en plåtvinkel først mot ytterveggshjørnene og andre hjørner som vender mot ytterveggene. Jeg har også liggende 45x45 på innsiden av ytterveggene.
Så setter jeg først OSB mot plåtvinkelen og avslutter med gips.

Og jeg skjærer og faser og fuger nøyaktig som Acme synes.
 
Snailman
jaha, setter du plåtvinkler også i innerhjørner på innvendige vegger?

jeg har altså allerede montert råspont på en side av to stk innvendige vegger som vender mot yttervegg og vil ikke ta dem ned for å få en vinkel innenfor råsponten...
 
Det holder at du setter plåtvinkelen innenfor det siste laget med gips.
 
Hva gjelder innerhjørner på bad når man skal opp med våtromsbelegg på gipsen? Sparkel + papirrems eller mykfug?
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Det er nok at du setter metallvinkelen innenfor det siste laget med gips.
Det burde jo gjøre det, - kanskje til og med bli bedre, jeg vet ikke helt.

Jeg begynte med metallvinkelen fordi den holder styr på elektriske rør som går gjennom hjørnet og hjelper til med å feste isolasjonen.

Men JA. Jeg setter metallvinkel mot alle hjørner som vender ut mot yttervegg, for ellers mangler jo platen støtte i hjørnet med cc600.
Bilder, ytterveggshjørne og yttervegg->innvegg
 
  • Ytterveggshjørne med plåtvinkel installert for å holde styr på elrør og isolasjon, sett i et bygg under renovering.
  • Ytterveggshjørne under konstruksjon med isolasjon og plåtvinkel for å støtte elrør. Innkledd med trestendere, klar for bygging av innvendig vegg.
Snailman
Jeg forstår jo at det er større risiko for bevegelse der innervegger møter yttervegger, men anses det ikke nødvendig med en metallvinkel i innerhjørner der innervegg møter innervegg? Man kan kanskje lese det mellom linjene i tråden...

ja visst, gipsplaten, den første platen lar man gå helt inn i hjørnet og deretter støter man den til med platen fra den andre siden av hjørnet?
 
Sist redigert:
Mikael_L
Snailman skrev:
Jeg forstår jo at det er større risiko at det beveger seg der innervegger møter yttervegger, men anses det ikke nødvendig med en plåt- eller vinkellist i innerhjørner der innervegg møter innervegg? Man kanskje kan lese det mellom linjene i tråden...
Jeg setter vinkel kun mot yttervegger.

Årsaken er at i hjørnet mangler det støtte for OSB og gipsplaten, unntatt akkurat der en vannrett 45'er ligger (det kryssregulerte regelverket). Hvis jeg ignorerer dette, og så setter et kne nær innerhjørnet ved en yttervegg, vil tapetet eller malingen sannsynligvis sprekke da platen buer inn mellom de liggende 45x45'erne.
 
  • Liker
Appendix
  • Laddar…
Snailman
Mikael_L skrev:
Jeg setter vinkel kun mot yttervegger. Grunnen er at i hjørnet mangler det støtte for OSB og gipsskiven unntatt akkurat der en horisontal 45'er ligger (det kryssreglede regelverket). Hvis jeg ignorerer dette, og så setter et kne nær innerhjørnet ved en yttervegg, vil tapeten eller malingen sprekke ettersom skiven buer inn mellom de liggende 45x45'erne.
ok, råsponten er nok litt stivere enn osb antar jeg, så jeg hadde ikke tenkt på den saken, men da burde jeg også kunne nøye meg med plåtvinklar mot ytterveggene synes jeg...
 
Mikael_L
Ja jeg setter jo ingen plåtvinkel noe sted i innervegg mot innervegg, der er det jo allerede stående stendere på "begge sider" som gir ordentlig støtte for gipsplaten.
Ja det er jo et plåthjørnebeskyttelse på noe ytterhjørne da, men det settes jo etter gipsen.
 
Hvor kjøper man billige plåtvinkler? (LP 50) Finnes jo ikke på Byggmax :)
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det burde jo gjøre det, - evt. til og med bli bedre, jeg vet ikke helt.

Jeg begynte med metallvinkelen fordi den holder jo styr på elektrikerrør som går gjennom hjørnet og hjelper å holde fast isolasjonen.

Men JA. Jeg setter metallvinkel mot alle hjørner som vender mot yttervegg, ellers mangler jo platen støtte i hjørnet med cc600.
Bilder, yttervegghjørner og yttervegg->innervegg
Jeg burde lete fram originalbildene og legge inn ikke fullt så nedkomprimerte bilder. :oops:

På den tiden har jeg for meg at forumet hadde en begrensning i hvor mange MB man fikk fylle på med bilder.
 
B basseman skrev:
[lenke]
Takk! Kult med litt hjelp sånn 10 år senere :rofl:
 
  • Liker
  • Haha
remrag og 3 andre
  • Laddar…
B basseman skrev:
[lenke]
Trenger man en slik metallvinkel i innerhjørne hvis man skal sette både OSB og gips?
 
Ja.
Spesielt hvis du har installasjonsfack uten stående støtte i hjørnene.
 
  • Liker
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.