5.024 lest ·
2 svar
5k lest
2 svar
Innerhjørne tømmervegg møter gips - hvordan feste plast?
Vi har tatt fram en tømmervegg (innervegg) i stuen som skal få være frilagt, de øvrige veggene (yttervegger) er isolert utenfra og på innsiden sitter det stendere - byggplast - gips.
Mitt spørsmål er hvordan vi skal gjøre med byggplasten i hjørnene mellom gipskledde yttervegger og den tømrede innerveggen med tanke på fukt. Det vil aldri bli helt tett bare ved å teipe og stifte fast plasten i hjørnet siden tømmeret er ujevnt. For estetikken vil vi sette en list i hjørnet som dekker sprekken.
Huset er fra ca. 1850 og utvendig isolasjon ble gjort rundt 70-tallet i forbindelse med fasadebytte, innvendig ble nåværende gips satt opp rundt -90.
Mitt spørsmål er hvordan vi skal gjøre med byggplasten i hjørnene mellom gipskledde yttervegger og den tømrede innerveggen med tanke på fukt. Det vil aldri bli helt tett bare ved å teipe og stifte fast plasten i hjørnet siden tømmeret er ujevnt. For estetikken vil vi sette en list i hjørnet som dekker sprekken.
Huset er fra ca. 1850 og utvendig isolasjon ble gjort rundt 70-tallet i forbindelse med fasadebytte, innvendig ble nåværende gips satt opp rundt -90.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
med tanke på at du frilegger en vegg helt så spiller plasten ingen som helst rolle. Gjør bare en avslutning av veggen.
Det er mot ytterveggene jeg funderer.. der går altså plasten bak gipsen og så blir det en åpning inn mot hjørnet. Hvis jeg lar plasten være som den er, vil det være åpent for fuktighet å komme fra rommet til utsiden av plasten mot tømmeret.
S Stefan1972 skrev:
Klikk her for å svare