Hei. Jeg holder på å renovere et gammelt tømmerhus fra innsiden fra tidlig på 1800-tallet og hadde tenkt å la en vegg være synlig så tømmerstokkene vises. Men nå var den veggen i for dårlig stand.
1. Finnes det noe veggkledning som ser ut som en gammel rustikk tømmervegg uten at den ser falsk ut?
2. Alternativt en steinveggkledning som jeg kan kle veggen med og ildstedet som ligger mot samme vegg. Den er murt. Ønsker i så fall at både vegg og ovn går sammen av samme materiale?
1. Finnes det noe veggkledning som ser ut som en gammel rustikk tømmervegg uten at den ser falsk ut?
2. Alternativt en steinveggkledning som jeg kan kle veggen med og ildstedet som ligger mot samme vegg. Den er murt. Ønsker i så fall at både vegg og ovn går sammen av samme materiale?
Interessant idé. Jeg hadde nok valgt å ha en mer vanlig veggbekledning.
Men jeg tror du må kikke rundt i butikkene som selger slikt for å se om det finnes noe som passer. Jeg synes det er vanskelig å avgjøre fra et bilde i en nettbutikk om det ville blitt bra eller ikke.
Men jeg tror du må kikke rundt i butikkene som selger slikt for å se om det finnes noe som passer. Jeg synes det er vanskelig å avgjøre fra et bilde i en nettbutikk om det ville blitt bra eller ikke.
Ja jeg har googlet litt og finner naturstein som man setter sammen. Blir dog ganske tungt og forstår ikke hvilket underlag man kan ha for å lime/mure opp disse.S Spik_och_Skruv skrev:
Noen som har testet det eller har noen erfaring med det?
Jeg har ikke testet å kle en vegg i naturstein, men som du sier, det blir tungt. I stedet for å la veggen bære det så er det nok bedre å bruke natursteinen til å mure opp en falsk vegg foran en du vil kle, som da bærer seg selv.
Dette avhenger jo selvsagt helt av hvor tykt det blir, så er disse natur steinene ganske tynne blir det jo ikke like tungt.
Dette avhenger jo selvsagt helt av hvor tykt det blir, så er disse natur steinene ganske tynne blir det jo ikke like tungt.
Klikk her for å svare