Hei,
Jeg har begynt å montere innerdører og har noen spørsmål... Jeg har målt og fått på plass den første dørkarmen i lodd i alle retninger og hengt på døren. Det er jo en liten glipe når man har lukket døren på kanskje 3-5 millimeter mellom dørbladet og karmen. Dette kan føre til problemer når lufttrykket endres, for eksempel hvis man åpner et vindu og det blåser mye, så kan døren stå og slå mot karmen selv om den er lukket. Hvordan forhindrer man dette ved montering av innerdør? Jeg vil ikke sette en gummilist rundt fordi dørene kommer til å stå åpne store deler av dagen (barna kan rive dem i stykker). Siden det er soveromsdører, skal disse lukkes om kvelden. Denne lyden er ganske forstyrrende kan jeg tenke meg. Jeg har ikke oppdaget om jeg har det ennå, men jeg har bare montert den første døren og vil forhindre dette i fremtiden. Den første døren som jeg monterte går inn til en walk-in garderobe der døren er lukket store deler av dagen, der kan jeg jo sette gummilist.
Finnes det noen regler for hvordan en dodør skal monteres. Skal den åpnes inn i baderommet eller ut i stua? Vi har en trapp rett ved dodøren, og åpning utover kan da medføre at noen kunne havne i trappen ved en altfor kraftig åpning av døren.
En vegg er 26 mm bredere enn dørkarmen, finnes det noen spesiallist som man kan bruke for å dekke dette mellomrommet før man setter på dørfôringen?
Setter man døren direkte mot parkettgulvet eller et par mm opp i døråpningen?
Det er en Swedoor med snap-in festing av dørbladet.
/Honeybun
Jeg har begynt å montere innerdører og har noen spørsmål... Jeg har målt og fått på plass den første dørkarmen i lodd i alle retninger og hengt på døren. Det er jo en liten glipe når man har lukket døren på kanskje 3-5 millimeter mellom dørbladet og karmen. Dette kan føre til problemer når lufttrykket endres, for eksempel hvis man åpner et vindu og det blåser mye, så kan døren stå og slå mot karmen selv om den er lukket. Hvordan forhindrer man dette ved montering av innerdør? Jeg vil ikke sette en gummilist rundt fordi dørene kommer til å stå åpne store deler av dagen (barna kan rive dem i stykker). Siden det er soveromsdører, skal disse lukkes om kvelden. Denne lyden er ganske forstyrrende kan jeg tenke meg. Jeg har ikke oppdaget om jeg har det ennå, men jeg har bare montert den første døren og vil forhindre dette i fremtiden. Den første døren som jeg monterte går inn til en walk-in garderobe der døren er lukket store deler av dagen, der kan jeg jo sette gummilist.
Finnes det noen regler for hvordan en dodør skal monteres. Skal den åpnes inn i baderommet eller ut i stua? Vi har en trapp rett ved dodøren, og åpning utover kan da medføre at noen kunne havne i trappen ved en altfor kraftig åpning av døren.
En vegg er 26 mm bredere enn dørkarmen, finnes det noen spesiallist som man kan bruke for å dekke dette mellomrommet før man setter på dørfôringen?
Setter man døren direkte mot parkettgulvet eller et par mm opp i døråpningen?
Det er en Swedoor med snap-in festing av dørbladet.
/Honeybun
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Jeg satte slike transparente silikonplutter som man har på kjøkkenskap og garderober som lyddempere. En oppe og en nede, blir passe "spenn" og i tillegg så bråker det ikke så mye når barna smeller igjen en dør.
Hm, å justere hengslene ville vel ikke hjelpe mot slark i døra? Det blir vel justering av låseblekket som sagt ovenfor, eller også en form for "gummipluppar" som også nevntes tidligere. Liker ideen med silikonpluggene, skal nok skaffe et par selv tror jeg.
#Havsutsikt, hvor kjøpte du dine?
#Havsutsikt, hvor kjøpte du dine?
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Hadde noen til overs fra kjøkkenmonteringen, men det finnes på K-rauta så jeg. Ellers Ikeas avdeling for komplettering av skruer og beslag. Sitter på et kart, finnes i forskjellige størrelser.
Og spesiallisten du trenger tror jeg heter klakkfoder. Det er en foderlist med en 13 mm klakk som ligger an mot dørkarmen. Det er bedre å bruke en slik enn å sette en vanlig foder+ en 13/26 mm list fordi dør+karm beveger seg litt når man åpner og lukker, og det blir vanskelig for sparkelen å holde.
Skal ikke toalettdører alltid monteres utover? Har for meg at i små rom som bad og garderober skal dører plasseres utovergående. Kanskje mer anbefalinger enn regler. Har du et stort bad er det kanskje ikke så nøye. Det kan jo være vanskelig å åpne en dør innover i et lite rom, etter min mening føles det ganske upraktisk å åpne den innover. men en smakssak.Honeybun skrev:
Lykke til!
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Finnes det noen regler for hvordan en toadør skal monteres. Skal den åpnes inn i baderommet eller ut i stuen? Vi har en trapp rett ved toadøren og åpning utover kan da medføre at noen kunne havne i trappen ved en all for kraftig åpning av døren.
Ja, men det er først og fremst et spørsmål om terskelen, for å få en høy kant som tetningslaget på gulvet kan gå opp mot så monteres døren vanligst med åpning utover på toaletter mm. Da blir terskelen høyest inn mot rommet.
Ja, men det er først og fremst et spørsmål om terskelen, for å få en høy kant som tetningslaget på gulvet kan gå opp mot så monteres døren vanligst med åpning utover på toaletter mm. Da blir terskelen høyest inn mot rommet.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Hengslebryter funker ikke på moderne innerdører. Klakklist duger ikke når det skiller 26mm, man må skjøte/smyge på karmen med 26mm. Jeg setter stumper av tetningslist på mine innerdører, 3 stk pleier å være nok. Dørene mine går stille og fint, ingen skrangling her !! 
Klikk her for å svare