Innså nå når bordet jeg bygger nesten er ferdig, at jeg har brukt innendørslim. Det er et lite bord som ikke skal tåle noen større belastninger enn en kaffekopp og annet man legger fra seg ved siden av sofaen på terrassen. Er det kulden, regnet eller følelsen av utenforskap som limet ikke tåler? Og hva skjer når det regner på det, eller hva det nå er det ikke tåler - eksploderer det og tar med seg halve kvartalet, eller betyr det bare at det vil være litt mindre holdbart etter noen år ute?
Nå har jeg mest laget bordet for å trene opp mine gamle tresløydkunnskaper og jeg trenger det virkelig ikke, men det føles litt surt om jeg har laget noe som selvdestruerer før påske.
Nå har jeg mest laget bordet for å trene opp mine gamle tresløydkunnskaper og jeg trenger det virkelig ikke, men det føles litt surt om jeg har laget noe som selvdestruerer før påske.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vær rolig, du er ikke den første som har gjort det. Du kan bruke det utendørs i sommersesongen hvis du beskytter det mot regn. Tenk på gamle kjøkkenstoler, som hadde enda mer sensitivt lim.
Absolutt, men sommer i ly av regn er jo som inne. Siden det er mer et treningsprosjekt enn et etterlengtet bord, kommer jeg nok til å sette det ut og la det både stå og fryse og bli vått. Jeg er mer nysgjerrig enn bekymret for bordet mitt.
Risikoen er vel at limfogarna løsner av vannet. Nå vet jeg ikke hva du har limt, men er det en bordplate som er en limfog så er det ingen god idé uansett limtype å ha en slik eksponert for regn. Det finnes en grunn til at nesten alle utemøbler har bordplater med mellomrom.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Så langt jeg kom før jeg innså feilen var ben og ramme. Deretter skal det på ribber som "plate" og hylle under, men de får bli med riktig lim. Som sagt er jeg mer nysgjerrig enn bekymret, da det mest var et prosjekt for å trene litt.V vectrex skrev:

Klikk her for å svare