Har nylig flyttet til et leilighetskompleks som er bygd i 2016. Ganske tidlig oppdaget jeg at jeg hørte naboen under ganske godt, spesielt hvis de var høylytte. Lydene virket å komme omkring ytterveggene, og ganske snart mistenkte jeg at det var radiatorene, eller rettere sagt der rørene går ned i gulvet og så til naboen under.

I dag hendte det at jeg hørte at noen satte og snakket ved kjøkkenbordet i leiligheten under og valgte å undersøke nærmere. Helt riktig så høres det ekstremt godt fra stedet der rørene kommer opp. For å være helt tydelig, så virker det rett og slett som at det ikke finnes noen isolasjon i det hele tatt i kanalen der rørene går.

Jeg kan ingenting om byggeteknikker og sånt, men høres det ikke rimelig ut at man legger ned noe isoleringsmasse langs røret og tetter til så det ikke skal komme opp lyder fra naboen (og vice versa)? Har de rett og slett glemt noe vesentlig når de bygde huset? Det burde vel være lett for utleieren å sende hit noen som tetter skikkelig? Eller skal det rett og slett være slik? Det føles jo litt merkelig at ens samtaler ikke er private, men høres uten anstrengelse hvis det er stille?

Laster opp et bilde av et av stedene, selv om jeg gjetter at de fleste vet hvordan de ser ut.
 
  • To rør stikker opp fra et tregulv uten synlig isolasjon rundt dem.
Har aldri hørt om dette problemet før. Det du viser på bildet er hva man har saget ut i parkettbordet, det burde jo naturligvis skjules med f.eks. rørmansjetter. Men kommer lyd opp den veien burde det også være utett mellom bjelkelaget og rørene. Jeg antar at bjelkelaget er utført i prefabrikkert betong? Kan du se om du kan lyse ned og kanskje ta et bilde som viser også det, altså hvordan det ser ut under parketten ned i hullet?
 
J Johan456 skrev:
Har aldri hørt om dette problemet før. Det du viser på bildet er hva man har saget ut i parkettbordet, det burde jo naturligvis skjules med f.eks. rørmansjetter. Men kommer lyd opp den veien burde det også være utett mellom bjelkelaget og rørene. Jeg antar at bjelkelaget er utført i prefabrikert betong? Kan du se om du kan lyse ned og kanskje ta et bilde som viser også det, altså hvordan det ser ut under parketten ned i hullet?
Det sitter en slags dekkplate over, legger ved bilde.

Har forsøkt å lyse ned, men klarer ikke å se eller få et ordentlig bra bilde. Legger ved de bildene jeg tok.
 
  • To rør gjennom en treplank med hvite firkantede deksler på toppen som dekker hull i gulvet.
  • En plastrør går gjennom et hull i en treoverflate, omgitt av en delvis dekket metallsylinder. Sprekken viser materiale under treverket.
  • Et rør går gjennom et hull i treverket, omgitt av en metallisk eller plastanordning som en del av konstruksjonen.
Det ser jo ut som at radiatorrørene ligger i rør som er støpt inn ved støping av platen. Det ser ut til å mangle isolasjon! Prøv å stikke ned noe langt spisst objekt, f.eks. en matlagingspinne. Jeg synes du skal melde det til utleieren, det burde dreie seg om "byggfusk". Jeg er ikke ekspert, men det finnes nok lydkrav ved nybygg.
 
J Johan456 skrev:
Det ser jo ut som at radiatorrørene ligger i rør som er støpt inn ved støping av platen. Det ser ut til å mangle isolasjon! Prøv å stikke ned noe langt spisst for eksempel. En stekepinne til matlaging. Jeg synes du skal melde det til utleieren, det burde handle om "byggefusk". Jeg er ikke ekspert, men det finnes nok lydkrav ved nybygging.
Dessverre har jeg ingenting som er smalt nok, skal se etter om jeg finner noe. Min gjetning er dog at det sitter en lignende rørmansjetter (om det er det de kalles) i leiligheten under. Stikker jeg ned noe som rekker hele veien, så når den sikkert ned til naboen.
Ved en anledning kjente jeg matos i min leilighet, jeg trodde det kom fra ventilasjonen men de er av moderne type og tar luft fra et annet sted. Jeg tror jo i så fall at matoset kom opp gjennom hullene der.

Jeg har meldt dette til utleieren, og de burde jo ha garanti igjen på arbeidet.
Har lest litt og det finnes jo krav angående lydisolasjon, både for luftlyd (som stemmer er) og for trinnlyd. Jeg hører jo en del smell nedenfra, typ som at noen mister noe i gulvet. Vet ikke om hullene bidrar til dette.

Så finnes det jo også en brannsikkerhet som skal oppfylles, og er det helt åpent nedover så kan det umulig oppfylles.

Takk for raske svar.
 
https://www.boverket.se/globalasset...t/2008/bullerskydd_i_bostader_och_lokaler.pdf

Side 108:

6.2 Risikofaktorer – generelt
De vanligste feilene i utførelsen som fører til mangler mot stilte lydkrav er:
• luftlekkasje gjennom hull, sprekker og riss
• utilsiktede stive forbindelser mellom bygningsdeler som
skal være atskilt, såkalte strukturlydsbroer
• utilsiktede svake forbindelser mellom bygningsdeler som
skal samvirke stivt kan gi uventet flanketransmisjon
Luftlekkasje: Konstruksjoner med høy luftlydisolasjon er sensitive for luftlekkasje i hull, sprekker og riss. Det skyldes at høye lydnivåer i et rom skaper svingninger i lufttrykket, som presser luft gjennom åpningene og skaper trykksvingninger også i det tilgrensende mottakerrommet. Også små sprekker forverrer lydisolasjonen markant, noe som krever stor nøyaktighet i tetninger og forbindelsesdetaljer. Produsenter og prosjekterende bør anvise tettingstiltak samt markere på byggetegninger, der utførelsen er kritisk for lydisolasjonen.
 
En annen aspekt er brann som er mye verre. Ved brann i leiligheten under deg, skal din leilighet motstå brann i 60 min. Er det ikke tettet i det hele tatt, gjør den ikke det og du får opp farlige røykgasser i din bolig. Dette er i så fall meget alvorlig, branntetting er meget viktig. Press på det til din utleier, det bør få ham til å reagere. Om det nå er slik å si "åpent ned". Men det burde være særdeles uvanlig ved nybygging.
 
J Johan456 skrev:
En annen aspekt er brann som er mkt verre. Ved brann i leiligheten under deg skal din lgh motstå brann i 60min. Er det ikke tett i det hele tatt gjør den ikke det, og du får opp farlige røykgasser i din bolig. Dette er isåfall mkt alvorlig, branntetting er mkt viktig. Press på det til din utleier, det bør få ham til å reagere. Om det nå er så å si ”åpent ned”. Men det torde være særdeles uvanlig ved nybygging.
Ja, altså, jeg har jo selv mkt vanskelig for å tro at det er helt åpent nedover. Men med tanke på at jeg hører hvert eneste ord naboen sier i normal samtaletone gjennom rørene, så har jeg vanskelig for å se at det som eventuelt "isolerer" kan stå imot brann og røyk i 60 minutter.

Superbra med dine linker og tips, fremfor alt brannsikkerheten. Det kan ikke utleieren snakke bort.
Og så bra info, selv om det er rådgivende, angående luftlydene. Visste ikke at det var så følsomt med små luftrom, at de kan gjøre så stor forskjell.
 
C Caywin skrev:
Uten å kunne noe om dette, men noe sånt her burde jo ha vært brukt for å fylle opp hulrommet hele veien til naboen
[lenke]
Ja
 
Hei, dette er en vanlig feil som jeg har sett mange, mange ganger når jeg gjorde lydmålinger før avsluttende inspeksjon. Grunnen til at man ikke støper fast stammene er nok mest produksjonsmessige til største del, men også at man kan få knepp i rørene på grunn av varmeutvidelse om vinteren.

Hvis du bor i en flerfamiliebolig med cirka 250-260 mm betong i bjelkelaget (prosjektert etter lydklasse B), så oppfyller du fortsatt BBR-krav hvis dette ikke er tettet. Men BBR sier også:
Bygninger som inneholder boliger, deres installasjoner og heiser skal utformes slik at lyd fra disse og fra tilstøtende rom, så vel som lyd utenfra, dempes. Dette skal skje i den grad som den tiltenkte bruken krever og slik at de som oppholder seg i bygningen ikke blir plaget av lyden.

Det er en byggefeil som skal utbedres, og det er bare å fylle hullene med elastisk ikke-herdende fugemasse og legge tilbake dekkplaten så er det klart, og du blir kvitt lydlekkasjen!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.