Lurer på om noen kan gi meg råd! Det er slik at jeg holder på å restaurere en sommerhytte bygget på 1950-tallet. For ca. 12 år siden ble ny trepanel satt på utsiden av huset direkte på eternittplatene. Nå i dag har man det problemet at man jo ikke kan plaske på innsiden av gipsen etter å ha lagt på ytterligere 70 isolering på innsiden. Gjør man det får jo den fukt som kommer inn ingen sjanse til å kunne ta seg ut. Finnes tre alternativer som jeg ser det.

1. Ta bort eternitten. (Stor arbeidsbyrde med å først forsiktig ta bort trepanel i eksisterende lag, for deretter på riktig måte ta bort eternitten)
2. Beholde som det er, borre hull i den plankspåntade veggen og gjennom eternitten for å få fukten til å tørke ut. (Hvor mange hull, fungerer virkelig dette?)
3. Beholde som det er. Legger ikke på en PE-folie men tilleggsisolerer og gipser som vanlig. (Fungerer det virkelig med uttørkingen av fukt i veggen? Konveksjon og diffusjon gjennom veggen?

Mvh Christian
 
Spørsmål: Baseres dette på antakelsen at eterniten er diffusjonstett? Ellers forstår jeg ikke.

Jeg er virkelig ingen ekspert på materialet, men de våte eternittplatene jeg har sett har ikke føltes spesielt "tette". Det blir jo vått rett igjennom.

En annen mulighet er jo at man bekymrer seg for at vannet kondenserer på eterniten, men siden temperaturfallet over eternittplaten er null (eller?) så forstår jeg ikke det heller.
 
Helt riktig!

Tusen takk for ditt raske svar!!!

Det som er kruxet
er imidlertid om eterniten er fukttett eller ikke!
Jeg har noen plater løse, tror du man kan teste på noen måte! Eller klarer det seg uten plast på den varme delen av veggen? Ettersom jeg har tenkt å etterisolere på innsiden så det blir 140 tykk isolasjon i stedet for 60 cm steinull som det var før, da endres vel forutsetningene ved fukttransport? Varm luft innenfra kan vel om eterniten er fukttett kondensere der og gi opphav til mugg på den planksponte veggen som eterniten er montert på?

Med vennlig hilsen Christian
 
ChristianB skrev:
Det som er krukset
dog er om eterniten er fukttett eller ikke!
Jeg, akkurat som MathiasS, betviler at eterniten er difftett. La eterniten være og sett plastfolie på innsiden. ;)
 
Selvfølgelig, grunnen til at man maler eternitt med silikat maling er vel at man fortsatt skal tillate fuktvandring. m.a.o så bør eternittplater altså ikke være diffusjonstette ;)
 
Hva kult med så mange svar!! :)

Lurer på om det finnes noe måte å kontrollere det bare!!?

Det er jo dumt å sjanse med å plastre! Om man nå ikke gjør det hva skjer da. Det burde være sånn at uansett om eterniten ikke er fukttett eller ei så vil veggen inneholde mer fukt pga fukttransport innenfra og ut. Det blir vel vanskelig med uttørkingen av veggen på den måten. På den andre siden har det ikke vært noe plast før, men da med mye mindre isolasjon selvsagt.

Mvh Christian
 
Hei!

Ifølge en tabell jeg fant i gjemmene har fibersementplater dampgjennomtrengelighet
0,28-0,42 x 10[sup]-6[/sup]m[sup]2[/sup]/s, noe som ligger på samme nivå som f.eks. sponplate og rent tre.

Hvis eternittplaten er 6mm, blir dampgjennomgangsmotstanden Z altså 0,006/0,28x10[sup]-6[/sup]=21,4x10[sup]3[/sup]s/m

Det er ca 1/100 av plastfilmens dampgjennomgangsmotstand ---> Behold eternitten!
 
Fjern dritten.

Ikke noe morsomt å spikre i når man setter opp panel.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.