Hei! Har et spørsmål om nytt materiale på veggene innendørs.
I dag har både mellom- og yttervegger enten "Treetex"-plater eller, som på kjøkkenet, tynn masonitt som bekledning (Treetexen har malt tapet, masonitten er bare malt). Hvis jeg vil fjerne Treetex og masonitt, hva kan jeg sette i stedet? Det enkle svaret er vel gips, også for brannsikring. Men finnes det andre svar? Som kanskje passer bedre med en 40-talls teglvilla på den skånske landsbygda? Som kanskje er bedre med tanke på fuktvandring?
Bildet er på innervegg (nå revet). Kan tillegge at verken mellom- eller yttervegger har isolasjon. Ytterveggene er utenfra tegl, luftspalte, vindsperre, 2,5 cm tykke planker, Treetex (eller da masonitt på kjøkkenet). Mellomveggene er 2,5 cm planker på stendere og så Treetex / masonitt.
Jeg foreslår 6 mm renoveringsgips. Fungerer etter min mening mye bedre enn 13 mm i eldre hus. Spesielt hvis du ikke ønsker at alt skal bli perfekt vinkelrett og "spikrett". Den tynnere gipsen følger underlaget på en helt annen måte. Har merket at noen "hater" renoveringsgips nettopp fordi det ikke er så stabilt men mer fleksibelt. Jeg synes det er klart bedre å jobbe med, enkelt å håndtere, mye lavere vekt, eneste ulempen er at det er litt dyrere. Jeg har renovert et eldre hus suksessivt over mange år. Har ikke merket noen ulemper med tanke på fuktighet kun med gips uten tettsjikt for å hindre fuktvandring. Har det fungert med Tretex og masonitt over mange år vil det sannsynligvis fungere med gips også. Den eneste forekomsten av fukt og mugg i vårt hus var i et relativt nyrenovert rom der man hadde laget innervegger, isolert med Gullfiber og brukt tettsjikt. Slurvete utført med luftlommer som tillot luftbevegelser i isoleringssjiktet, fuktig romluft hadde kondensert mot plasten med mugg som resultat.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.