Jeg skal montere et antall hylleskinner (Sparring) med konsoller på en gipsvegg, som jeg ikke har hatt mulighet til å sjekke ennå. Vet ikke om det er enkel- eller dobbeltgips, men med all sannsynlighet er det ingen sponplate e.l. bak.

Hvilke festeelementer er ifølge deres erfaring best? Enkel demontering med minimale hull kan vi se bort fra. Selvfølgelig vil jeg feste så mange skinner som mulig i stendere hvis det går, og like selvfølgelig monterer jeg skinnene så høyt som mulig, siden det er øverst den aksiale belastningen (rett ut fra hullet) er størst.

Det er et foreningsarkiv som skal oppbevares i hyllesystemet, så det blir en del bøker og permer.

Min første tanke er selvsagt Molly, for å spre belastningen over så stor overflate som mulig i gipsen, men også den sammenleggbare varianten med en mini u-skinne som setter seg på tvers bak hullet har jeg fundert på.

Kan virkelig anbefale hengekonsoll som du fester på veggen ved taket. Der finnes det som oftest en bjelke bak. Treskrue rett inn.

Så henger du dine vertikale hylleprofiler på hengekonsollen.
Veldig lett og smidig å flytte/justere/endre, takket være at du ikke har festet hver profil i veggen, men at disse kan flyttes langs konsollen i taket.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Kan virkelig anbefale hänglist som du fester på veggen ved taket. Der finnes oftest regel bak. Treskrue rett inn.

Så henger du dine vertikale hylleprofiler på hänglisten.
Veldig lett og smidig å flytte /justere/endre. Takket være at du ikke fester hver profil i veggen, men disse kan flyttes langs listen i taket.
Takk for tipset!
Jeg har faktisk vurdert den varianten, den er jo smidig. Spørsmålet er hvilken belastning systemet tåler.

Fischer duopower synes jeg fungerer veldig bra. Ellers finnes det jo en rekke gipsankere av ulike slag, f.eks. essve duck foot.

K Kjell-Anders skrev:
Takk for tipset!
Jeg har faktisk vurdert den varianten, den er jo smidig. Spørsmålet er hvilken belastning systemet tåler.
Du kan fortsatt skru hver enkelt skinne så setter du dem tettere og skrur så tåler det mer enn den angitte verdien. Det kan vente til du har sjekket vekten du faktisk får plass med.

• Liker
Kjell-Anders
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Du kan fortsatt skruve hver enkelt skinne så setter du dem tettere og skruer så tåler det mer enn den angitte verdien. Det kan vente til du har sjekket vekten du faktisk får plass med.
Jeg skal se på lokalet i ettermiddag. Antagelig sitter veggreglene med c/c 600 mm, kan jeg feste skinner i annenhver regel kan man ha deling 400 mm imellom. Kanskje i kombinasjon med hengeskinn. Dessverre har jeg ikke funnet lengre hengeskinn enn drøyt en meter, skulle ha vært perfekt å kunne feste i tre regler.

T
K Kjell-Anders skrev:
Jeg skal se på lokalet i ettermiddag. Formentlig sitter veggreglene med c/c 600 mm, kan jeg feste skinner i annenhver regel, kan man ha deling 400 mm imellom. Kanskje i kombinasjon med hengeskinnelag.
Dessverre har jeg ikke funnet lengre hengeskinnelag enn drøy meter, det ville ha vært perfekt å kunne feste i tre regler.
Vi satte opp hengeskinnelag og da fantes det i det minste to meters lengder. Når den ble satt opp kunne jeg sette skrue i hver regel og det blir veldig sterkt.

• Liker
Kjell-Anders
  • Laddar…
Kan sterkt anbefale Elfa sitt hyllesystem (bæreskinne/hengsleskinne som @MasMats nevnte).
Finnes på B-huset om du vil surfe rundt litt.
Går også an å kombinere med Lundbergs deler.

• Liker
Kjell-Anders
  • Laddar…
Ossian K Olsson
K Kjell-Anders skrev:
Jeg skal montere et antall hylleskinner (Sparring) med konsoller på en gipsvegg, som jeg ikke har hatt mulighet til å sjekke ennå. Vet ikke om det er enkel- eller dobbelgips, men med all sannsynlighet finnes det ingen sponplate e.l. bak.

Hvilke festelement er ifølge deres erfaring best? Enkel demontering med minimale hull kan vi se bort fra. Selvfølgelig vil jeg feste så mange skinner som mulig i stendere om det går, og like selvsagt monterer jeg skinnene så høyt som mulig, siden det er øverst den aksiale belastningen (rett ut fra hullet) er størst.

Det er et foreningsarkiv som skal oppbevares i hyllesystemet, så det blir en del bøker og permer.

Min første tanke er selvfølgelig Molly, for å spre belastningen over så stor flate som mulig i gipsen, men også den bøyelige varianten med en mini U-skinne som setter seg på tvers bak hullet har jeg vurdert.
Er utseendet viktig? Det går jo an å skru horisontale stendere utenpå veggen som du deretter fester skinnene i! Stendere som er skrudd i stenderne inne i veggen.

• Liker
Kjell-Anders
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Kan sterkt anbefale Elfas hyllesystem (bæreliste/hengeskinne som @MasMats nevnte).
Finnes på B-huset om du vil surfe litt rundt.
Går også å kombinere med Lundbergs deler.
Akkurat, går an å blande deler. Både jula og byggmax har lignende system. Viktig å sjekke at de passer med hverandre. Jeg plukket med meg deler fra diverse steder så jeg fikk det som jeg ønsket. Men alle deler passer ikke med alle, så det krever litt innsats for at det ikke skal bli en gris i sekk.

• Liker
Kjell-Anders og 1 annen
  • Laddar…
Elfa classic (den med hengelisten) og sparring har ulike dybder på skinnen. Alt jeg har testet fra sparring fungerer i classic. Ingenting jeg har testet fra classic fungerer i sparring. Skal man ikke bruke click-in-hyller/andre tilbehør kan man altså kjøpe konsoller fra begge til classic. For et arkiv kan jeg tenke meg at man velger eller lager solide hylleplater og deretter velger konsollene. Hengelistene finnes i flere lengder og det går utmerket å kappe med en vanlig baufil hvis målene ikke stemmer. Jeg har bare Elfa da andre merker sjelden er særlig mye billigere, jeg vet at det passer og så har jeg elfa som er like gammelt som meg selv sitter i verkstedet.

Åpenhet
Jeg har i mindre omfang solgt Elfa som en del av et større sortiment men gjør det ikke lenger så jeg har ingen økonomisk interesse.

• Liker
Kjell-Anders
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Er utseendet viktig? Det går jo å skruve horisontale lekter utenpå veggen som du deretter fester skinnene i! Lekter som er skrudd i lektene inne i veggen.
Ja, utseendet er såpass viktig at denne løsningen går bort. Tror jeg (det skal også være en liten ekspedisjon i lokalet).

• Liker
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.