28.798 lest ·
17 svar
29k lest
17 svar
Hyller på gipsvegg, maxvekt uten spikerslag?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Det blir jo så sykt mye ekstraarbeid. Hadde vært lettere å bare gjøre siden litt tynnere (og også døren da) og se glad ut.T Tosse skrev:Høvle i en sponstamme? Nei! Du vil uansett trenge en passbit hvis du skal kunne åpne lukene ordentlig!
På et skap mot et 40-skap og 10 cm passbit på hver side? Eller kan du finne et 50-skap? Hvis du allerede har kjøpt skap må du bygge om et til 50 så du får plass til passbiter. Men ikke ved å høvle, men ved å kappe over-, under- og bakstykke.
Men det er som du sier sikkert dumt å høvle i spon...
6 mm...
Medlem
· stockholm
· 105 innlegg
Hvordan gikk det?
Skjær til et par gipsbiter. Som du legger i metallstenderen. Så er det bare å skru gjennom gips igjen inn i veggen. Sitter helt fast. Har gjort så mange ganger.andreascarlsson skrev:
Holder på å sette opp Ikeas Metod-serie langs med en hel vegg, 240 cm lang så det blir fire stykker 60-skap.
Dette er en leiebolig så jeg tenkte å forsøke å klare meg uten altfor store inngrep og kjøpte derfor den lange skinnen som man henger opp hyllene på. Huset er fra 1890-tallet og det ble renovert for 5 år siden. Jeg gjetter at gipsplatene er fra den renoveringen, men vet egentlig ikke.
Problemet er at jeg finner ingen stendere! Eller jo, jeg finner en stender som trolig er av metall, da jeg ikke klarer å skru i den på normalt vis (og å feste noe i metall føles vel så-som-så).
Så nå har jeg satt skruer hver 25. cm med vanlig plugg. Og det sitter altså kun i gipsen.
Jeg har to tanker:
- Trenger jeg å styrke opp med noen mollyplugger (eller tilsvarende)?
- Hvor mye klarer en gipsvegg egentlig? Det kommer til å henge totalt 4 stk 60-skap på veggen med diverse permer og ting i. Pluggene holder jo sikkert, men tåler gipsen vekten? I mine fantasier så sprekker hele øvre delen av gipsen og alt faller ned med skinne og alt...
(og ja, det er taket som er så skjevt, jeg har målt med vater tusen ganger)
Takk for innspill!
Klikk her for å svare