Holder på å sette opp Ikeas Metod-serie langs med en hel vegg, 240 cm lang så det blir fire stykker 60-skap.
Dette er en leiebolig så jeg tenkte å prøve å klare meg uten altfor store inngrep og kjøpte derfor den lange skinnen som man henger opp hyllene på. Huset er fra 1890-tallet og det ble renovert for 5 år siden. Jeg gjetter at gipsplatene er fra den renoveringen, men vet egentlig ikke.
Problemet er at jeg finner ingen stendere! Eller jo, jeg finner en stender som trolig er av metall, da jeg ikke klarer å dra skruen i den på normalt vis (og å feste noe i metall føles litt så som så).
Så nå har jeg satt skruer hver 25. cm med vanlig plugg. Og det sitter altså kun i gipsen.
Jeg har to spørsmål:
- Trenger jeg å forsterke med noen mollyplugger (eller tilsvarende)?
- Hvor mye tåler egentlig en gipsvegg? Det kommer til å sitte totalt 4 stk 60-skap på veggen med diverse permer og ting i. Pluggene holder jo sikkert, men klarer gipsen vekten? I mine fantasier sprekker hele øvre delen av gipsen og alt raser ned med skinne og alt...
(og ja, det er taket som er så skjevt, jeg har målt med vater tusen ganger)
Om det er skjevt, så synes jeg det er bedre å følge det skjeve, vateret får hvile.
I gamle bygninger så finnes det ofte plank litt lenger inn i veggen, har du prøvd med virkelig lang skrue?
Om huset er bygget på 1890-tallet så er veggen enten en plankvegg, vanligvis med sprøytepanel, rør og puss på begge sider, eller en murt vegg med puss på begge sider. Gipsplaten er antagelig en quick-fix for å slippe å pusse om rommene. Det kan være en nyoppsatt regelvegg også, men siden du ikke finner noen regler så er det nok ikke det.
Løsningen er å bore dypt nok slik at du kan finne ut hvordan det forholder seg. Sprøytepanel, rør og puss pluss gips kan lett bygge 7 cm i dybden.
Har ingenting lenger enn 7 cm her så jeg får løse det i morgen. Det er mye tomrom bak gipsen... Fatter ikke hvorfor man ikke setter plywood bak hvis man likevel renoverer?
Angående metallstender så finner jeg bare en stender på hele veggen, og det er sannsynligvis metall. Får se om jeg fester i den, eller finner den opprinnelige veggen.
Hvis vi ser bort fra å finne stendere, vil gipsen holde om jeg fester det med noen mollyplugger tror dere?
Luften bak gipsen taler for at gipsen har blitt brukt for å gjøre pussede vegger litt jevnere. Ingen vet hvor mange skruer som holder gipsen oppe. Jeg ville satset på lengre skrue.
Av grunnen "jeg er lat og orker ikke finne noe å måle med" så var jeg ned på Byggmax og kjøpte 12 cm fransk skrue. Det viste seg at den var for kort!
Da fulgte jeg Tosses forslag og boret et to mm hull i metallprofiler og festet en skrue i den. Den bare sluret, så det føltes jo så som så (testet også med en grovere, men det ga samme resultat). Bortsett fra metallprofilen sitter det kun to trestendere lengst ut ved veggene, så jeg følte at dette ikke var helt optimalt.
Etter litt måling viste det seg at luftspalten bak veggen er mellom 12-13 cm...
Så i dag dro jeg til Verktygsboden og kjøpte et knippe 15- og 16-cm skruer, og de bet faktisk i den bakre treveggen! Nå føles det betydelig bedre med tanke på vektfordeling og eventuell rasrisiko.
Men (hvorfor er det alltid et men?) – Veggen var som jeg skrev 240 cm bred. Altså akkurat passe for fire stykker 60-skap. Om nå veggen hadde vært jevn og fin – For det er den ikke selvsagt. Den er nemlig 239,4 cm på sitt smaleste sted, altså 6 mm for smal! Og å presse inn noe der føles vel sånn passe bra.
Så nå er min tanke at jeg tar ned den ene skapets vegg til det lokale høvleriet og ber dem rett og slett høvle bort 6 mm!
Noen som har gjort dette? I verste fall kan det jo styrkes opp med noen skruer inn i veggen (det blir mye hullrenovering av dette rommet når vi flytter)...
Men det må vel funke? Det er nært, men Ikea-skruene går ikke så langt inn at det vil påvirkes.
Har inget längre än 7 cm här så jag får lösa det i morgon. Det är mycket tomrum bakom gipset... Fattar inte varför man inte sätter plywood bakom om man ändå renoverar?
Ang plåtregel så hittar jag bara en regel på hela väggen, och det är sannolikt plåt. Får se om jag fäster i den, eller hittar den ursprungliga väggen.
Om vi bortser från att hitta reglar, håller gipset om jag fäster det med några mollysar tror ni?
Høvle i en sponstamme? Nei! Du vil uansett trenge en passbit om du skal kunne åpne lukene ordentlig!
På et skap mot et 40-skap og 10 cm passbit på hver side? Eller kan du finne et 50-skap? Om du allerede har kjøpt skap må du bygge om et til 50 slik at du får plass med passbiter. Men ikke ved å høvle, men ved å kappe over- under- og bakstykke.
Et tips:
Erstatt det siste 60-skapet på den ene siden, der det passer best, med et 40-skap + en åpen 20-hylle.
20-hyllen er lett å modifisere til litt smalere.
Og den er kjempebra å ha til litt kokebøker, brett, skjærebrett og annet.
Sånn her omtrent:
Et tips:
Erstatt det siste 60-skapet på den ene siden, der det passer best, med et 40-skap + en åpen 20-hylle.
20-hylla er lett å modifisere til litt smalere.
Og den er kjempebra å ha til litt kokebøker, brett, skjærefjøler og annet.
Sånn her omtrent:
[bilde]
føles litt unødvendig med kokebøker, brett, skjærefjøler og annet. på et kontor/soverom?
Av grunnen "jeg er lat og orker ikke finne noe å måle med" så var jeg nede på Byggmax og kjøpte 12 cm fransk skrue. Det viste seg at den var for kort!
Da fulgte jeg Tosses forslag og boret et to mm hull i metallstenderen og festet en skrue i den. Den bare sluret, så det føltes jo sånn passe (testet også med en grovere, men det ga samme resultat). Bortsett fra metallstenderen sitter det kun to trestendere ytterst ved veggene, så jeg følte at dette ikke var helt bra.
Etter litt måling viste det seg at luftspalten bak veggen er mellom 12-13 cm...
Så i dag gikk jeg til Verktygsboden og kjøpte et knippe 15- og 16-cm skruer, og de bet riktig nok fast i den bakre treveggen! Nå føles det betydelig bedre med tanke på vektfordeling og evt. rasfare.
Men (hvorfor er det alltid et men?) – Veggen var som jeg skrev 240 cm bred. Altså akkurat passe for fire stykker 60-skap. Om nå veggen hadde vært jevn og fin – For det er den ikke selvfølgelig. Den er nemlig 239,4 cm på sitt smaleste sted, altså 6 mm for smal! Og å presse inn noe der føles vel sånn passe bra.
Så nå er min tanke at jeg tar ned det ene skapets vegg til det lokale høvleriet og ber dem rett og slett høvle bort 6 mm!
Noen som har gjort dette? Det går jo i verste fall å styrke opp med noen skruer inn i veggen (det blir mye hullrenovering av dette rommet når vi flytter)...
Men må det ikke fungere? Det er nære, men Ikea-skruene går ikke så langt inn at det vil påvirkes.
jeg tror ikke det er mange finsnekkere som vil kjøre en stomsida fra ikea.
føles litt unødvendig med kokebøker, brett, skjærefjøler og annet. i et kontor/soverom
Det har jeg gått glipp av. Hvor sto det?
Hvorfor i det hele tatt henge opp veggskap hvis det ikke er et kjøkken.
Enklere å sette noen Billy-hyller på gulvet da.
Men skattekalenderen, kjøreboken og Billy trenger jo også plass
Det har jeg gått glipp av. Hvor sto det?
Hvorfor i det hele tatt henge opp veggskap hvis det ikke er et kjøkken.
Enklere å sette noen Billy-hyller på gulvet da.
Men ligningskalenderen, kjøreboken og Knasen trenger jo også plass