Hei!

I to bad får jeg benytte anledningen under husets oppføring til å ordne flislagte nisjer. Nå har det gått fem år og det begynner å bli på tide å få hyllene på plass... :-)

Jeg har ingen aning om hvordan jeg skal gjøre det. Det er for smale nisjer for å få inn verken bor eller drill.

Jeg lurer på om man kunne lime fast noen lister, kanskje med PL400 eller noe lignende? Hvilket materiale tror dere på for bærelister og festemiddel?

Neste spørsmål er hyllene. Helst vil jeg ha noe som ser ut som glass, kanskje en slags plast eller noe. Det fineste ville være om hyllene kunne festes enten helt uten bærelister, eller i det minste med noen mindre og ikke så synlige fester.

Finner veldig lite om dette når jeg søker, tar imot tips med stor takk!

Bygget bad i fjor og monterte en hylle i en naturlig nisje over døren, der vi har håndklær og litt lulllull. Jeg festet den kun med en tynn kälfog av en MS-polymer på både over- og undersiden, og det sitter veldig bra, så det er et tips.

Takk for svar!

Hva er kälfog? Ikke i det hele tatt kjent...

Hva hadde du for materiale til hylleplanet?

Med kälfuge mener jeg bare en vanlig mykfuge i hjørnet som får litt feste både på hylleplanet og i veggen. Veldig tynn. Et bilde som viser prinsippet (men har ikke sveiset fast hylleplanet...)

En diagram som viser en sveiseillustrasjon, med kälfog i hjørnet mellom to grå strukturer, indikert av en rød pil med teksten "Svets".
Her er et bilde av hyllen vår. Brukte askfanert MDF som lå igjen fra tidligere.

Hylle over en dør med flislagte vegger, askfanert MDF, med håndklær og to flasker.

Ser jo utrolig flott ut. Men mener du at vanlig malingsfugemasse kan holde en sånn hylleplate på plass?

Jeg skal jo sette inn glasskiver, har du noen tanker om hvordan man kan få det sånn der pent? I ditt eksempel vises jo ikke noen som helst kant eller avtrykk etter fugemassen.

Takk! Brukte Kiilto Masa, så litt mer solid enn den enkleste malerfugen. Så langt holder det fint, men ingen store laster. Litt håndklær, flasker og en høyttaler pleier å stå der.

Sagede til hylleplanet med ca 1 mm klaring mot veggen og holdt det på plass, deretter festet jeg det midlertidig med noen plastkiler i sprekken. Maskerte med tape så det ble en tynn fuge. Først fuge på oversiden, og når den hadde tørket ble kilene fjernet før fugen på undersiden ble lagt.

Burde vel gå an å gjøre noe lignende med en glassplate. Er man nøye med maskering, går det an å få en slank fuge med rette fine kanter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.