7.041 lest ·
22 svar
7k lest
22 svar
Hydraulisk kalkmørtel på skorstein?
Må kalkmørtel pusses på skorsteinen på taket?
Så langt har jeg brukt Puts- & Murbruk C for å reparere sprekker og jevne ut der deler av tegl har falt bort.
Så langt har jeg brukt Puts- & Murbruk C for å reparere sprekker og jevne ut der deler av tegl har falt bort.
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 463 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.463 innlegg
Nei, bruk gjerne c bruk da det er billigere.
Hvorfor tror du at du må ha hydraulisk kalkbruk?
Men rent kalkbruk er ikke feil weber 142, litt mykere enn c bruk og takler bevegelser bedre.
Hydraulisk er heller ikke feil, men skulle ikke være førstevalget.
Hvorfor tror du at du må ha hydraulisk kalkbruk?
Men rent kalkbruk er ikke feil weber 142, litt mykere enn c bruk og takler bevegelser bedre.
Hydraulisk er heller ikke feil, men skulle ikke være førstevalget.
Sist redigert:
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 463 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.463 innlegg
Du tenkte altså å pusse hele skorsteinen uten å male den?
C bruk med sement er litt gråere, hydraulisk litt gult, vanlig kalkbruk er nok hvitest.
Men forskjellene er små, og man ser dem nesten ikke med mindre de er ved siden av hverandre.
C bruk med sement er litt gråere, hydraulisk litt gult, vanlig kalkbruk er nok hvitest.
Men forskjellene er små, og man ser dem nesten ikke med mindre de er ved siden av hverandre.
Er den pusset med kalkmørtel så er den hvit og males ikke. Det er en grunn til å bruke hydraulisk kalkmørtel.lllusion skrev:
Er den pusset med sementinnholdig mørtel så er den grå og da males den hvit med kalking eller silikatmaling. Når det gjelder den sistnevnte, se opp for akrylatinnhold i mange produkter. Så svaret er, for å få den hvit og imitere kalkpuss.
I dag brukes vanlig mørtel på skorsteiner. Men skal de være pusset, så sørg for å bruke nett mellom de to pusslagene, det er en svært utsatt konstruksjon og frostsprengninger er legio. Og det er superviktig med konstruksjonen slik at den beskyttes mot vann. En krone i metall eller støpt betong er en veldig god idé.lllusion skrev:
Har man et eldre hus med verneverdige kvaliteter, fortsetter man med kalkmørtel ved reparasjoner, nøyaktig som originalløsningen. Det ser jo helt getto ut ellers, og å blande ulike mørteltyper og legge hardere mørtel på mykere er ingen god idé utendørs. Det slipper.
Jeg pusset med sementmørtel. Males kalking direkte på mørtelen med en pensel?Claes Sörmland skrev:
Skal det tørke mellom strøkene eller behøves flere strøk på samme gang for å få inn kalken i den ujevne flaten?Claes Sörmland skrev:
Sitter det fast egentlig? Jeg har sett malt kalkfarge som slipper etter noen år. Jeg ville heller beholdt den grå (sement) fargen enn at kalkfargen begynner å løsne.
Det skal tørke mellom strøkene slik at luftens karbondioksid kommer til å karbonatisere den slukkede kalken. Smører man på for mye for raskt blir det mer som et pulver som sitter på overflaten og lett regner bort.lllusion skrev:
Liker du sementutseendet så la det være så. Da har du en grå skorstein rett og slett.
Takk!Claes Sörmland skrev:
Jeg bare lurer på om det finnes risiko for at kalkmalingen slipper. Hvitt er hyggelig, men ikke hvis det begynner å løsne. Gjør det?Claes Sörmland skrev:
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 463 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.463 innlegg
Pusset du med sementmørtel? Hvilken sementmørtel A, B eller C?lllusion skrev:
Skal du male den så bruk weber kalkmaling 246. Om blylokket på skorsteinen ikke lekker så vil skorsteinen holde seg frisk.
Om det lekker så vil det se dårlig ut etter noen år.