N
Nei, bruk gjerne c bruk da det er billigere.
Hvorfor tror du at du må ha hydraulisk kalkbruk?
Men rent kalkbruk er ikke feil weber 142, litt mykere enn c bruk og takler bevegelser bedre.
Hydraulisk er heller ikke feil, men skulle ikke være førstevalget.
 
Sist redigert:
  • Liker
lllusion
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Nei, bruk gjerne c bruk siden det er billigere.
Hvorfor tror du at du må ha hydraulisk kalkmørtel?
Bare fordi det var det jeg hadde hørt fra starten. Men jo mer jeg spurte, virket det som om det ikke var nødvendig.
Men det er litt mer hvitt enn c bruk, hva?
 
  • Liker
Husbusen
  • Laddar…
N
Du tenkte altså å pusse hele skorsteinen uten å male den?
C bruk med sement er litt gråere, hydraulisk litt gult, vanlig kalkbruk er nok hvitest.
Men forskjellene er små, og man ser dem nesten ikke med mindre de er ved siden av hverandre.
 
  • Liker
lllusion
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Du tenkte altså pusse hele skorsteinen uten å male den?
Ja

C bruk med sement er litt gråere, hydraulisk litt gult, vanlig kalkbruk er nok hvitest. Men forskjellene er små, og man ser dem nesten ikke med mindre de er ved siden av hverandre.
Da gjør jeg det enkleste. Takk.
 

Beste svar

N
Ok, dra på alt bruk med en filtbrett etter du har forvannet rikelig.
Etterpå slammer du pipen med en stor plafondpensel for å få best mulig utseende.
 
  • Liker
Peter787 og 1 annen
  • Laddar…
Hvorfor og med hva velger man å male en pusset skorstein?
 
Claes Sörmland
lllusion lllusion skrev:
Hvorfor og med hva velger man å male en pusset skorstein?
Er den pusset med kalkmørtel så er den hvit og males ikke. Det er en grunn til å bruke hydraulisk kalkmørtel.

Er den pusset med sementinnholdig mørtel så er den grå og da males den hvit med kalking eller silikatmaling. Når det gjelder den sistnevnte, se opp for akrylatinnhold i mange produkter. Så svaret er, for å få den hvit og imitere kalkpuss.
 
  • Liker
lllusion
  • Laddar…
Claes Sörmland
lllusion lllusion skrev:
Må hydraulisk kalkmørtel pusses på skorsteinen over taket?

Så langt har jeg brukt Puss- og Murmørtel C for å reparere sprekker og jevne ut der deler av tegl har falt av.
I dag brukes vanlig mørtel på skorsteiner. Men skal de være pusset, så sørg for å bruke nett mellom de to pusslagene, det er en svært utsatt konstruksjon og frostsprengninger er legio. Og det er superviktig med konstruksjonen slik at den beskyttes mot vann. En krone i metall eller støpt betong er en veldig god idé.

Har man et eldre hus med verneverdige kvaliteter, fortsetter man med kalkmørtel ved reparasjoner, nøyaktig som originalløsningen. Det ser jo helt getto ut ellers, og å blande ulike mørteltyper og legge hardere mørtel på mykere er ingen god idé utendørs. Det slipper.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Er den pusset med sementinneholdende mørtel så er den grå og da males den hvit med kalking eller silikatmaling. Hva gjelder den siste, vær oppmerksom på akrylinnhold i mange produkter. Så svaret er, for å få den hvit og late som kalkpuss.
Jeg pusset med sementmørtel. Males kalking direkte på mørtelen med en pensel?
 
Claes Sörmland
lllusion lllusion skrev:
Jeg pusset med sementmørtel. Males kalking direkte på mørtelen med en pensel?
Man stryker kalkmalingen korsvis med kalkkost. Bestenker! Et antall strøk trengs for at det skal dekke. Kalkmaling er egentlig bare lesket kalk i vannsuspensjon.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man stryker kalkfargen korsvis med kalkkost. Stenker! Et antall strykninger trengs for at det skal dekke. Kalkfarge er egentlig bare lesket kalk i vannsuspensjon.
Skal det tørke mellom strøkene eller behøves flere strøk på samme gang for å få inn kalken i den ujevne flaten?

Sitter det fast egentlig? Jeg har sett malt kalkfarge som slipper etter noen år. Jeg ville heller beholdt den grå (sement) fargen enn at kalkfargen begynner å løsne.
 
Claes Sörmland
lllusion lllusion skrev:
Skal det tørkes mellom strøkene eller trengs det flere strøk på samme gang for å få inn kalken i den ujevne overflaten?

Sitter det fast egentlig? Jeg har sett malt kalkmaling som slipper etter noen år. Jeg ville heller beholdt den grå (sement) fargen enn at kalkmalingen begynner å flasse.
Det skal tørke mellom strøkene slik at luftens karbondioksid kommer til å karbonatisere den slukkede kalken. Smører man på for mye for raskt blir det mer som et pulver som sitter på overflaten og lett regner bort.

Liker du sementutseendet så la det være så. Da har du en grå skorstein rett og slett.
 
  • Liker
lllusion
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det skal tørke mellom strøkene slik at luftens karbondioksid kommer til å karbonatisere det slukkede kalket. Klæsjer man på for mye for raskt så blir det mer som et pulver som sitter på overflaten og lett regner bort.
Takk!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Liker du sementutseendet så la det være slik. Da har du ganske enkelt en grå skorstein.
Jeg bare lurer på om det finnes risiko for at kalkmalingen slipper. Hvitt er hyggelig, men ikke hvis det begynner å løsne. Gjør det?
 
N
lllusion lllusion skrev:
Jeg pusset med sementmørtel. Males kalking direkte på mørtelen med en pensel?
Pusset du med sementmørtel? Hvilken sementmørtel A, B eller C?
Skal du male den så bruk weber kalkmaling 246. Om blylokket på skorsteinen ikke lekker så vil skorsteinen holde seg frisk.
Om det lekker så vil det se dårlig ut etter noen år.
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.