Er det noen som vet hvorfor man må ha takstoler? Ser man på gamle låver som sikkert er rundt 150 år gamle så duger det alldeles utmerket med to stokker på 15cm diameter som sitter som opp-ned V. Disse har jo stått en stund og i løpet av den tiden har det sikkert vært vintre med veldig mye snø. Dessuten pleier det å være ganske glissent mellom V-ene. Kan man gjøre lignende konstruksjoner nå som er godkjente?
/mathias
/mathias
Ser du mer nøye etter, ser du at det ikke er så enkelt konstruert som du beskriver det, ofte har de en mønebjelke, lignende åstak.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du må ha sett feil, rett og slett.
Hadde konstruksjonen vært slik du beskriver, ville veggene ha blitt presset fra hverandre av "stokkene" når de presses ned og ut av tyngden av taket, med eller uten snø.
Se litt nøyere, så ser du sikkert noen horisontale "stokker" også, som går fra vegg til vegg, og holder sammen konstruksjonen.
Du vet, de der svalene ungene pleier å sitte på.
Sammen danner dine og mine stokker takstoler.
Hadde konstruksjonen vært slik du beskriver, ville veggene ha blitt presset fra hverandre av "stokkene" når de presses ned og ut av tyngden av taket, med eller uten snø.
Se litt nøyere, så ser du sikkert noen horisontale "stokker" også, som går fra vegg til vegg, og holder sammen konstruksjonen.
Du vet, de der svalene ungene pleier å sitte på.
Sammen danner dine og mine stokker takstoler.
Tja, det er ikke alltid det er horisontale stokker heller. I farsgubbens låve så finnes ikke slike f.eks. for da ville vaierne til heisen vikle seg inn ganske ofte
. Men jeg antar at det på et vis kompenseres av hvordan takstolen er festet i hammarbandet og hvordan hammarbandet er festet og holdbarheten i log-gulvet.
Tja...jeg skjønner nok ikke hvordan det ser ut hvis det ikke er forsterkninger for å holde veggene på plass....
Bilder??
Bilder??
Klikk her for å svare