Hei alle kunnskapsrike og uviten, men glade!

Vi ser på en eiendom hvor bolighuset er eldre. Vi har ikke kunnet gå inn i det på visning ennå.

Bygget en gang mellom 1830-60-tallet med torpargrunn (ikke mulig å inspisere fra utsiden).

Det er ikke mange, men i hvert fall tilstrekkelig mange rom for oss, vedovn, kakkelovn og hele pakken, men takhøyden er ingenting å juble over.. Antatt 1.85 i kjøkken og stue i underetasjen, noe høyere i rommene i overetasjen, selv om noen har skråtak. Altså er dette lavt, til og med for å være 1800-tall.

Det pussige er dog at gangen og badet har betydelig høyere takhøyde. Fortsatt lavt, men 2 meter i hvert fall og fremkommelig. Når man går inn fra gangen til kjøkkenet merker man straks hvordan taket liksom går ned betydelig. Det er liksom lavere i seg selv, og det svikter, noe som minst sagt "forsterker inntrykket".

Jeg antar nærmest at gang-/baderomsdelen er tilbygd på et senere tidspunkt, det ville forklare den høyere takhøyden.

Jeg ville gjette at det ligger et solid plankegulv mellom under- og overetasjen og har forstått at det ikke er uvanlig at slike gulv svikter i såpass gamle hus. Da var det ikke uvanlig at folk prøvde å spikre opp de sviktende plankene med varierende resultat, deretter havnet det plater der etter hvert. Det har det gjort i dette huset også.

Selvsagt ville det vært deilig om man kunne heve taket på en eller annen måte. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hvordan huset er konstruert og om plankegulv/tak er en bærende del i seg selv, men det antar jeg siden det stabiliserer.

Får følelsen av at om man i det minste kunne bøte på svikten, og "presse det opp" igjen, kan nok takhøyden gå fra uakseptabel til i hvert fall tolerabel. Bolighuset er ikke det eneste som interesserer, så fordeler må veies mot ulemper.

Takknemlig for tilbakemeldinger, tanker og ideer. Praktiske tips om hvordan man eventuelt kan gå frem for å på en eller annen måte ordne litt høyere takhøyde, hovedsakelig i underetasjen. Overetasjen har bedre potensial der, man kan for eksempel åpne opp taket en del.

Legger ved halvdårlige bilder tatt utenfra, så kanskje noen forstår bedre hvordan jeg mener.

Gangdøren rett frem, baderomsvindu til høyre:
Rødt trehus med hvite vinduer, omgitt av grønt gress og busker. Gårdsplass med grusvei. Trær i bakgrunnen foran overskyet himmel.

Tatt inn gjennom gangvinduet. Ok takhøyde frem til kjøkkendøren rett frem. Kjøkkentaket slår deg deretter nærmest i hodet. Den observante ser her hvordan plankegulvet/taket har buet nedover:
Innvendig gang med panelvegger og blomstrete tapet, sett gjennom et vindu. Åpen dør til et rom med treplankegulv i enden av gangen.

Bilde tatt fra vinduet i gangdøren mot baderomsdøren:
Dør i trepanel mellommurt med floral tapet, klesstativ til høyre, flisgulv. Tatt fra eldre bolig med lav takhøyde.

Bilder tatt inn på kjøkkenet gjennom kjøkkenvinduet som kan ses på det første bildet:
Kjøkken med lavt tak, vedovn til venstre, blomstrete gardiner ved vinduet og planter på vindusbrettet. Golvet ser ut til å være buet nedover.

Kjøkken i et eldre hus med flislagt vegg, vedkomfyr, lavt tak og gardiner ved vinduet; gulvet ser ut til å være buktende.

Kjøkken med blomsterdekorasjoner på veggfliser, stort vindu med blomstrete gardiner og gulv som ser ut til å ha bukket nedover. Lavt tak.

Husets andre langside:
Rødmalt hus i to etasjer med hvite vinduskarmer og grunnmur, sett fra utsiden. To vinduer kan sees langs husets side.

Bilde tatt inn på kjøkkenet gjennom vinduet som vises på bildet ovenfor. Selv gulvet på kjøkkenet ser her ut til å ha buet nedover. Bonusspørsmålet blir da hvorvidt det er stabilt og stødig, eller om det svikter når man går på det..

Kjøkken med hvitevarer under skråtak. Vinduer med blomstrete gardin viser utsikt til hage. Lav takhøyde og gulv ser ut til å buke nedover.

Stua med kakkelovnen (hvis eksistens jeg mistenker kan gjøre eventuelle takhøyde-/løfteprosjekter litt mer komplisert. Siden skorstein finnes, er det kanskje ikke "bare" å løfte huset fra grunnen og legge inn "noen stokker" for å få mer innvendig areal den veien):

Et rom med lav takhøyde, hvit kakelovn, og brunt mønstret tapet. Et vindu til venstre, døråpning til kjøkken. Teppegulv med rutemønster.

Som man ser, er det knapt rikelig takhøyde her inne heller, men taket ser rettere/planere ut her inne. Kosefaktoren fra det enormt stilige og trendy teppet kan svært godt oppveie mangelen på takhøyde, men det ville vært fantastisk om det fortsatt kunne heves.

På overetasjen ser det slik ut, rommet rett over kjøkkenet:
Rom med lav takhøyde, døråpning til annet rom, parkettgulv og vindu med gardiner. Taket ser noe sviktende ut.

Rommet over stuen, byr på mer teppemys:
Tomt rom med skrånende tak, grønt teppe og store garderobeskap. To vinduer med grønne gardiner.

Rommet rett over bad/gang:

Øveretasjerom med skråtak og tregulv, vindu med gardiner midt i veggen. Solid trapprekkverk i tre ses ved siden av.

Vet ikke hvor godt det synes på bildene, men huset har skjevt/slag/hruslet en del. Ukjent om dette har med det sviktende gulvet å gjøre. Sammenlign den hvite knutens plassering mot den andre gavlen på huset, så å si:
Rødt trehus med hvite detaljer og vinduer, omgitt av hekk og trær i bakgrunnen. Et bladløst tre er foran huset.
En rødbygning med hvite vinduskarmer, omgitt av bartrær og et utrimmet tre i forgrunnen. Grusvei og overgrodd hekk kan sees.

Her kommer noen bilder igjen, som jeg IKKE klarer å redigere bort, da de rett og slett ikke vises før emnet er lagret.

• Rødt trehus med hvite vinduskarmer, sett fra siden med et lite tre foran. Klippet hekk og grusvei i forgrunnen.
  • Rødt trehus sett fra siden med hvite vinduskarmer og en beskåret trestamme foran, omgitt av hekk og grusvei, trær i bakgrunnen.
  • Rom med lav takhøyde, gulvteppe i bruntoner, mønstrede tapeter og et vindu med blomstrede gardiner. Treromskap i hjørnet.
  • Liker
Ywonne Eriksson
  • Laddar…
Ta ut tidligere byggesøknad for eiendommen. Har du flaks fremgår konstruksjonen av tegningene.

Ellers kan det jo være hva som helst under taket. Alt fra grove stokker til bæringer som er forsterket på skumle måter.

Det går absolutt å utbedre, men det kan jo kreve at dere i prinsippet bygger et nytt bjelkelag. Det ser ikke ut til å være kjempestore rom, så et moderne bjelkelag burde kunne ende på totalt ca 40 cm.

Jeg gjetter at det er et bjelkelag med blokkerte stokker. Så sitter det planker på oversiden og undersiden. Mellom disse fylt med spon. Det finnes ingen enkel måte å heve takhøyden på.

Det ser ut til at den delen som rommer gang og bad er tilbygd senere. Derav forskjellen i romhøyde. I tillegg ser det ut til at huset er tilleggsisolert på utsiden uten at vinduene har blitt flyttet ut. Det er nok ikke gulvplankene som gjør at det svikter, men gulvbjelkene som har upassende dimensjoner i forhold til spennet. Det er ikke unikt, for det gjelder de fleste hus fra samme tid. En vanlig dimensjon er 6x6 tommer. I tillegg er de kraftig deformerte. Det finnes måter å stive opp dem. Endre romhøyden kan du bare gjøre nedover. Den bærende delen i ytterveggene er med sikkerhet liggende tømmer, gjettvis 5x7 tommer. Så finnes det en eller flere tverrgående skillevegger som også er bærende. Takkonstruksjonen består antagelig av horisontale åser som hviler på skilleveggene, ingen vanlige takstoler. Den eneste fordelen med 185 cm i romhøyde er at takseringsverdien blir lav. En enkel måte å lese av husets historie er å se på grunnmuren. Finnes det skjøter der? Har panelen blitt bygd på utvendig?

Jeg synes det ser ut som om det er innertak av spennpapir som holdes på plass med ribber. Særlig på kjøkkenbildene ser det ut som om innertaket buer. Det ville ikke forundre meg om det ekte bredetak befinner seg 5-10 cm høyere enn nåværende innertak.

Når det ser slik ut pleier det å være masonittplater med ribber over skjøtene. Det virker å være typisk på kjøkken. Den øvrige kjøkkeninnredningen fra 1950-tallet stemmer godt overens med det også.

• Liker
Henningelvis
  • Laddar…
Man ser det enda tydligere på bildet med kakelovnen. Det ser ut som om overdelen av kakelovnen nesten går inn i taket. Så er det nok ikke bygget opprinnelig. Jeg tror at du har å gjøre med innertak av spent papp som man kan rive ut og dermed få høyere takhøyde. Vær beredt dog på at taket under kommer til å være ganske stygt og kreve en hel del arbeid.

Takk til alle som svarte, kunnskapen synes å være veldig høy enkelte steder på dette eminente forumet! :)

Dessverre kan jeg ikke bidra med noen fortsettelse, da det av flere ulike andre grunner ikke ble noe kjøp. Gjetter dog at svaret på spørsmålet ligger innenfor svarene i denne tråden!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.