1.800 lest ·
3 svar
2k lest
3 svar
Hvorfor fungerer ikke mine pulttak-konstruksjon?
Jeg har lest "lathunden" om konstruksjoner og spennvidde, trelast, snøsoner osv.
Så fant jeg denne digitale byggmester men den sier at det ikke er mulig? Hvor er det konstruksjonen faller sammen?
Har også prøvd delen i byggmesteren der man bygger med vegger og prøvd hatt midtbjelke med 2-4 pilarer men fortsatt et nei
Jeg vil bygge et attefallshus og hadde tenkt meg yttermålene 3600x4800mm, alt delbart med 600mm for enkelhet osv. Tenker meg pulttak med ca 5-10 graders helling for å maksimere takhøyden. Det skal stå på pillargrunn.
Noen som kan guide meg?
Evig takknemlig!
Så fant jeg denne digitale byggmester men den sier at det ikke er mulig? Hvor er det konstruksjonen faller sammen?
Har også prøvd delen i byggmesteren der man bygger med vegger og prøvd hatt midtbjelke med 2-4 pilarer men fortsatt et nei
Jeg vil bygge et attefallshus og hadde tenkt meg yttermålene 3600x4800mm, alt delbart med 600mm for enkelhet osv. Tenker meg pulttak med ca 5-10 graders helling for å maksimere takhøyden. Det skal stå på pillargrunn.
Noen som kan guide meg?
Evig takknemlig!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kan være en kombinasjon av feilvalgte dimensjoner og bugs i beregningsprogrammet. Hva er det for snøsone?
Det er snøson 3,5, akkurat på grensen til snøson 3.J justusandersson skrev:
Håper det er en bug, ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, synes det burde være mulig å bygge hele rammen av konstruksjonsvirke i størrelser som finnes hos vanlige byggevarehuset.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Takbjelkene må være av limtre i den snøsonen. For eksempel 42x270 mm på c/c 600 mm. Hvis annenhver takbjelke ligger rett over en bjelke og annenhver ligger midt på kantbalken, så holder det med 45x170 C 24. Der henger ikke programmet med.
Klikk her for å svare