Jeg har lest "lathunden" om konstruksjoner og spennvidde, trelast, snøsoner osv.

Så fant jeg denne digitale byggmester men den sier at det ikke er mulig? Hvor er det konstruksjonen faller sammen?

Har også prøvd delen i byggmesteren der man bygger med vegger og prøvd hatt midtbjelke med 2-4 pilarer men fortsatt et nei

Jeg vil bygge et attefallshus og hadde tenkt meg yttermålene 3600x4800mm, alt delbart med 600mm for enkelhet osv. Tenker meg pulttak med ca 5-10 graders helling for å maksimere takhøyden. Det skal stå på pillargrunn.

Noen som kan guide meg?

Evig takknemlig!

• Diagram av en carportkonstruktion med mått och materialvalg. Viser taklutt på 10° og fem pelare. Bruker konstruksjonsvirke.
  • Bygningsprogram som viser dimensjoner og advarsel om at ingen tverrsnitt klarer lasten. Tabellen viser forslag til materialtyper med varsler i rødt.
Det kan være en kombinasjon av feilvalgte dimensjoner og bugs i beregningsprogrammet. Hva er det for snøsone?

J justusandersson skrev:
Det kan være en kombinasjon av feilvalgte dimensjoner og bugs i beregningsprogrammet. Hva er det for snøson?
Det er snøson 3,5, akkurat på grensen til snøson 3.

Håper det er en bug, ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, synes det burde være mulig å bygge hele rammen av konstruksjonsvirke i størrelser som finnes hos vanlige byggevarehuset.

Takbjelkene må være av limtre i den snøsonen. For eksempel 42x270 mm på c/c 600 mm. Hvis annenhver takbjelke ligger rett over en bjelke og annenhver ligger midt på kantbalken, så holder det med 45x170 C 24. Der henger ikke programmet med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.