Hei!
Skal bygge ut fritidshuset med 42 m2 og lurer nå på hvilken konstruksjon som er å foretrekke/ulike for og ulemper. Det blir på søyler og jeg tenkte veggens konstruksjon fra utside-inn: 22 mm panel, 22mm lekter/luftspalte cc60, 12mm asfaltplater, 45x45 liggende lekter, 45x95 stenderverk, tjærepapp, 13 mm gips. Mitt spørsmål er egentlig om det er å foretrekke å sette 45x45 på innsiden og på den måten kunne få en hel tjærepapp eller på utsiden da jeg får mulighet til å "dra ned" isoleringen på utsiden og på den måten hindre en kuldebro i gulvet. Årsaken til at det blir tjærepapp er at jeg ikke vil ha en fukttett vegg der det kan bli kondensutfelling på plast som følge av at det kan være kaldere inne enn ute da jeg ikke har full varme på hele tiden uten holder det bare frostfritt om vinteren.

Hvorfor vil du ha vindtett (tjære asfalt) også på innsiden?
Og på utsiden er det jo ingen vits hvis du allerede har asfaboard der som er tett.
Hvis asfaboarden derimot ikke er riktig tett satt, bør du heller ha vindtett utenfor denne. Alt. sett bare vindtett over skjøtene på boarden.

En enklere metode som jeg bruker er å sette Vindtett plast utenpå 45x45-reglene med isolasjon imellom og droppe asfaboarden. Raskere og enklere enn den litt følsomme vindtette som jeg synes er vanskelig å få riktig tett. Men jeg er kanskje bare generelt klønete :-)

Tjærepappen på innsiden er vel ment som en form for dampbrems, jeg er nok ikke helt sikker på nytten av den, men der jeg bor har nok snekkerne tradisjonelt brukt en konstruksjon hvor man har asfaltbord på utsiden og tjærepapp på innsiden når det gjelder bygging av sommerhytter/fritidshus.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.