Hei! Kjøpte gård for omtrent et år siden og er i full gang med å renovere og bygge om et gammelt grisefjøs slik at det kan brukes til hester i stedet, etter at grisekassene er fjernet, flere tonn med halm er brent opp og inner taket revet ned, står jeg overfor oppgaven med å få tilstrekkelig takhøyde for hest.
Som det er nå, er takhøyden cirka 2,20m og mellom inner takets bjelker, opp til kanten på den murede veggen er det cirka 2,45m. Ambisjonen er å få minst 3m i takhøyde, men helst åpent opp til mønet.
Jeg har sjekket litt på takets konstruksjon og kan vel forstå at det dreier seg om en form for mønedrager takstol, kan lese meg til at disse skal være selvbærende og da burde det vel ikke være noen vanskeligheter å fjerne de gamle inner takbjelkene helt? I så fall skal de gamle takstøttene reguleres på tvers.
Alternativ to blir ellers å heve opp de gamle inner takbjelkene og mure opp disse på samme måte som det er konstruert nå, trengs det virkelig? Det vil ikke bli oppbevart halm eller høy over stallen uansett, og det burde derfor ikke være noen belastning nedover.
Ser nå at det ble en veldig lang trådstart, står og stamper på samme sted akkurat nå føles det som, og har vanskelig for å finne en konstruktør som kan tenke seg å regne på dette =(.