Tenkte å starte renovering av vår kjeller, 60-talls hus.
"Original" 60-talls kjeller: Gulvet består av malt betongplate, og veggene er malt med det jeg formoder er plastmaling. Både vegger og gulv ser ut til å ha det ganske bra likevel. Kjellerveggene er uisolerte, og ingen drenering er gjort, men det både ser og lukter OK, synes jeg.

Jeg vil endre slik at veggene puster og vil gjerne ha vinyl eller parkett på gulvet.

Googler rundt og føler at jeg trenger å forstå hva jeg har i dag først, for å ta riktig beslutning om hvordan renoveringen skal skje.
Nummererer spørsmålene mine så kan man svare på den man føler for ;)

1- Hvordan vet man om betongplaten (gulvet) i kjelleren er isolert? Bore hull og sjekke etter om man ser cellplast?
2- Hvordan vet man om den grønne malingen som er på betongplaten i dag må fjernes først? Antar at det er epoxy maling fra 60-tallet, vet ikke om den puster.
3- Hvordan vet man om en Platon matte UTEN mekanisk ventilasjon er tilstrekkelig som gulvunderlag, eller om den også trenger mekanisk ventilasjon?
4- Er det noen vits i å passe på å isolere veggene fra innsiden når man likevel holder på med veggene? Jeg har forstått det som at man aldri skal isolere fra innsiden, stemmer det?

Om alt er original. Start med å sjekke om kommunen har noen tegninger.
Disse kan evt. beskrive hvordan det ser ut under platen.

1. Du kan nesten anta at platen er uisolert. 99% av platene var uisolerte på 60-tallet.
2. At du ikke har noen problemer i dag er en god indikasjon både for både gulv og vegger. Kombinasjonen av tett maling og inntrengende fukt pleier ofte å synes godt gjennom boblende/løsna maling og puss, først og fremst på nedre delen av veggene. Tiden er en viktig faktor. Er det gammel maling som fortsatt sitter bra etter 10-20 år eller kanskje til og med mer så ville jeg ikke vært bekymret i det hele tatt. Er det derimot relativt nymalt så finnes det grunn til å være oppmerksom og kikke nærmere. Nymalt kan være spor av at puss og maling har begynt å slippe og at man har gjort en rask fiks før salg. Fiksen kan selvfølgelig være bra gjort også men inkluderer i så fall vanligvis også en omdrenering om det er slik at man har hatt fuktproblemer.
3. Det handler igjen om det finnes inntrengende fukt. Det finnes enkle måter å sjekke på. For eksempel å legge ut ruter av plastfolie og teipe rundt om. Finnes inntrengende fukt pleier det å bli mye kondens på innsiden av plasten. Vær oppmerksom på at slikt kan variere over årstidene avhengig av fuktforholdene i bakken utenfor.
4. Nei, mener jeg i hvert fall. Her går meningene fra hverandre noen ganger. Men skal man gå for den virkelig sikre løsningen som dessuten er lett å holde øye med over tid så er det puss og gjennomtrengelig maling som gjelder på innsiden. Noen bygger regelkonstruksjoner med luftspalte, stålprofiler og gipsplater. De er for så vidt bedre enn de eldre konstruksjoner der man satte treverk og isolasjon direkte mot betong/mur men det tilfører likevel en usikkerhet hva gjelder betongveggenes liv der bak isolasjonen.

Grunnkonstruksjonen er med sikkerhet utbredte plater (populært kalt såler) under de murte veggene og tynne (5-7 cm) uarmerte og uisolerte betongplater mellom sålene. En slik kjeller bør holdes sval, ellers risikerer man kondensasjon av fukt i vegger og gulv.

Hei, takk for alle svarene!

Det der med at det må holdes svalt var nytt for meg. Jeg tenkte jo å ha den behagelig oppvarmet. Hvordan går jeg frem for å sikre at jeg har en slik konstruksjon, og hva slags alternativer har jeg evt hvis jeg vil ha den oppvarmet?

Kjellerkjølig betyr vel ca 16 grader. Med høyere temperatur øker mengden fukt som kan holdes bundet i luften og dermed risikoen for kondens i kalde gulv og yttervegger. Beste løsningen på det problemet er utvendig isolering av kjellerveggene. Berongplaten må du pigge opp (ikke så vanskelig når den er tynn og uarmert), eventuelt grave ut noen cm, legge i isolering og støpe en ny plate. Det finnes andre metoder, men de pleier å bygge for mye i høyden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.