Hei,

Har litt planer om å fjerne vegger i vårt hus. Huset er et sokkelhus bygget i 1938 og veggene i øvre etasje er bygget med stående to-toms plank. I nedre etasje er veggene av en eller annen form for steinmateriale.

Huset har valmet tak og takstolene går ned mot ytterveggene samt "støttestoler" noen meter inn fra ytterveggene, men bare på husets langsider. (rart forklart, men vises delvis til høyre på det første bildet). På husets gavl går takstolene kun ned mot ytterveggene.

I øvre etasje ønsker vi å ta ned (helt eller delvis) veggene som omgir trappen mellom kjøkken og stue. Jeg tror at gulvbjelkene går vinkelrett mot de veggene vi vil ta ned. Gulvplankene ligger nemlig parallelt med disse veggene.

Hvordan vet man om disse veggene er bærende? Hva trenger man av ytterligere informasjon for å finne ut av dette?

Takk på forhånd,
Samuel

• Plantegning av et souterrenghus fra 1938 med markerte trapper mellom kjøkken og stue i øvre etasje. Huset har valmtak.
  • Blåkopi av souterrengplan viser rominndeling med mål. Til høyre, tverrsnitt av huset med takdesign indikert.
Sist redigert:
Synes det ser ut som at den øvre av de veggene du har ringet inn kan være en hjertevegg som bjelkelaget hviler på.

Ofte er den veggen du vil fjerne en såkalt hjertetvegg. (Som går midt i huset). I ditt tilfelle kan det være mulig å fjerne den. Det er ikke sikkert at den er bærende. Du har ingen overetasje ovenpå dette og det avgjørende er helt hvordan dine taksperrer er konstruert. Det lille man ser på skissen er ikke tilstrekkelig for å uttale seg om dette. En takstolsprodusent kan gi svar på dette spørsmålet. Jeg har selv hatt et hus med sokkeletasje der en vegg lik den du vil fjerne var fjernet uten problemer. Der var taksperrene selvbærende.

Hei igjen,

Takk for svarene så langt. Jeg klatret opp på loftet og tok et bilde av takstolene, om det kan være til noen hjelp. Bildet er tatt langs huset, slik at stolene til venstre i bildet er husets langside (veggen øverst på tegningene i tidligere innlegg). Kan bildet generere ytterligere informasjon om veggen er bærende?

Hvor får man ellers tak i en konstruktør eller lignende som kan komme og se på det?

Vet noen om den nedre av de to markerte veggene på bildet i første innlegg kan være bærende?

Takk igjen,
Samuel

• Takstoler på loftet med treverk og isolasjon, sett langs husets langside. Strømkabler henger ned fra taket.
Min tanke er når jeg ser det er at den øvre av de to veggene har nok en bærende evne men kanskje ikke så ekstremt om man ikke har så mye over der men likevel.

Så lurer jeg på om du har tenkt å ha rekkverk eller skal det være slett gulv og så kommer trappen som et hull i gulvet :blushing:
for skal du ha et rekkverk så gjør det ikke så stor forskjell om du setter opp en eller to søyler på typ 4x4'' som du også kan feste rekkverket i så blir det stødigere med enn om du bare fester det i gulvet der.

• Liker
robbie78_c
  • Laddar…
Ja, selvfølgelig skal det være et rekkverk ved trappen. Tanken fra starten har vært å sette en limtrebjelke mot taket der eksisterende vegg er, og da vil det også være søyler som støtter bjelken. Det jeg vil unngå er å måtte sende inn en byggesøknad med alt det medfører.

Fortfarande ingen input om den nedre veggen?

Hvor skal jeg henvende meg?

MVH
Samuel

Sam_u_El skrev:
Fortfarande ingen input om den nedre veggen?
Den ser ikke ut til å ha noen støtte i kjelleren og sitter noenlunde nær både en yttervegg og nær den øvre veggen, mens bjelkene i takstolene ligger tvers over dem om jeg tolker tegningen rett, så det virker usannsynlig at den nedre skulle være bærende.

Du viser ikke hele takstolene i bildet, men man ser i alle fall ingen stag i midten, så det virker ganske sannsynlig at bjelkene under gulvet på loftet hviler på den øvre veggen. Burde funke bra med loddrette stendere under bjelkene, hvilket det trolig finnes i veggen nå.

• Liker
Gani
  • Laddar…
Oppfølging lenge etterpå (hovedsakelig fordi jeg selv liker når tråder får "slutt").
Det ble en limtrebjelke i åpningen av den øvre veggen, samt forsterket med regelvirke (2 stk. skruelimede 45*145 om jeg husker riktig) i den nedre veggen. Jeg hadde ingen problemer med å utføre arbeidet som om veggen var bærende, men ønsket å unngå kommunens krav om byggemelding. Etter litt diskusjoner med byggesakskontoret virket det ganske vilkårlig hva gjaldt bestemmelse av bærende vegger, så vi fikk grønt lys for å kjøre uten byggemelding.

• Liker
Hus&Kärlek og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.