Jeg har en flere hundre år gammel gård. Veggen det gjelder er en innervegg og ligger i vinkel mot ytterveggen, dvs rommet har to yttervegger og to innervegger, hvorav dette er en av dem. Veggen har allerede to døråpninger og ovenpå disse døråpningene er det kun en tynn, ca 1,5 cm, planke som ligger et par cm inn på en murstein. Veggen er delvis murstein men for det meste en slags leire-klumper som man stort sett kan rive fra hverandre med fingrene. Veggen er en murstein tykk, så altså finnes det ikke plass til noen type armering osv. Jeg kan ikke forstå at veggen rimeligvis kan være bærende. Har jeg rett?
Min erfaring er at hjerteveggen, dvs. den som går midt i huset på langs er den viktigste. Alt annet kan man veksle av med bjelker om det trengs. Håper at du får bedre svar fra noen som vet ... men noen ganger får man ikke svar i det hele tatt, så da er mitt svar bedre enn ingenting!
Undersøk bjelkelaget over veggen. Hvis bjelkene ligger på tvers over veggen, er det stor risiko for at veggen støtter bjelkene. Er det en vegg ovenfor også, er det selvfølgelig stor risiko for at den nedre veggen bærer den øvre veggen.
Jeg er takknemlig for all info jeg får, så ditt svar var velkomment Returia. Og dessuten ga det meg en tanke. Det ligger en gigantisk bjelke på ovenpå, og den hviler på den biten med vegg som nettopp går langs med huset i midten. Så det har du helt rett i, når jeg tenker etter. Til mulpac så er det en vegg på etasjen ovenfor, men den er bare et par meter lang pga takvinkel og to dørhull. Så den veier ikke så mye. Jeg funderer videre og er takknemlig for flere meninger.
Klikk her for å svare