Hei, jeg har nettopp gjort mitt første boligkjøp og vil gjøre om litt. Jeg vil åpne opp kjøkkenet, men da må jeg rive to vegger. Har lagt ved arkitekttegningene nedenfor. Hvordan vet jeg om veggen mellom kjøkkenet og soverommet er bærende?
Spørsmålet gjelder leiligheten øverst til høyre i plan 2, altså LEILIGHET nummer 1102.
Legger også ved fasaden, og etasje 0 samt 1.
Er takknemlig for alle tilbakemeldinger da jeg er veldig ny til alt dette
Du har bare tegninger fra ombyggingen - det er konstruksjonstegningene som trengs. Men det er vanskelig å tro at veggen mellom kjøkken og soverom, eller øvrige innervegger rundt soverommet, er bærende. Men start med å spørre styret hva de krever. Hvis de vet at veggen ikke er bærende kanskje du får svaret at ingen tillatelse fra dem er nødvendig; hvis de ikke vet kan de kreve at du innhenter en profesjonell vurdering.
En helt annen ting: Jeg vil gjette at du reduserer verdien på leiligheten hvis du fjerner soverommet. Det er jo din sak, men det kan være lurt å sørge for at det kan gjenopprettes uten altfor store kostnader – iallfall hvis du ikke har tenkt å bo der i mange år.
Ok, takk for svaret! Jeg har skrevet til styret men har fortsatt ikke fått svar. Får vel håpe at de vet om veggen er bærende.
For øvrig er min tanke å rive begge soveromsveggene og sette opp en ny vegg lenger til høyre så jeg kommer i prinsippet bare til å flytte på soverommet. Tanken er å skape en åpnere planløsning ved å kombinere kjøkken og stue. Skal også freshe opp kjøkkenet med en ny stein og nye luker så håper at verdien går opp snarere enn ned.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.