Hei!
Jeg holder på å bytte en trapp hjemme opp til den nylig innredede loftet. En ramme av spikerslag er på plass og den er dekket med et lag 12mm konstruksjonsfiner.
Neste steg er å sette på et lag til med finere furufiner (B/X, 12mm). Dette laget skal behandles med hardvoksolje. Nå min spørsmål: hvordan kan man forhindre at fineren ikke fliser seg der man går? Tanken er at sideplaten i hvert trinn (stusstrinnet) skal gå over plantrinnene, se vedlagte bilde:
Kan man forsegle kanten på noen måte? Eller skal jeg tenke om og gjøre plantrinnene 25-30 mm grunnere og legge en list langs ut på hvert trinn?
Legger ved et bonusbilde av byggingen så langt også.
Kan du ikke gera kantene så du ikke eksponerer kantene?
Ellers føles det spontant som om det ville være smartere å snu på det hele? Altså at plantrinn dekker opptrinn?
Takk for alle svar! Å gera er jo gøy, la oss prøve og se hvordan det blir.
Tanken er at trappen skal bli som et stort møbel, derfor blir det hardvoksolje. Men det vil jo ikke være nok for selve trinnene, der må jeg nok lakke eller noe for at det ikke skal bli en grå sti av alle sommerskitne barneføtter. Har dere noen gode forslag til beskyttelse av trinnene? Plastmatte føles ikke aktuelt denne gangen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.