Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
En avtrekksventil skal det jo være i en walk-in-garderobe. Da holder det med litt lekkasje av tilluft mellom dør og terskel. Man sager av døren 1-2 cm nederst, eller så er det en innfresing i karmen øverst. Vår walk-in-garderobe har en innfresing øverst i karmen.

En garderobe bygget mot yttervegg i et dårlig isolert hus, f.eks. kattvind, kan gi klær dårlig lukt i et dårlig isolert hus.

Normalt holder vel sprekken mellom "Ikea dør" og garderobe. Det går jo an å justere ut døren litt ekstra om man vil.
Var det ikke det innebygde rommet rundt om garderoben som ble nevnt?

Folk som bygger igjen rom har helt klart for stort boareal…😉

B b8q skrev:
Folk som bygger igjen rom har helt klart for stort bosted…😉
Kanskje også i kombinasjon med en egen gullreserve som de så glemmer bort. Finner sikkert av noen influensere om et par generasjoner

S sinuslinus skrev:
Her ser man forsenkningen tydelig

[bilde]
Ja men hva er det som gjør dette? Gipsplaten sitter helt tett mot garderoben under, så det kan ikke være den. Regelen er også slikket og fastborret mot garderoben.

slothy slothy skrev:
Ja dette er et interessant spørsmål for meg som nyblitt huseier som ikke engang vet hvilken ende av stigen som skal være oppover. Trenger man å lage hull og sette ventilasjonsgitter for slikt?
Et problem med lukkede rom som ikke kan inspiseres, OM noe går galt så kan det gå lang tid før det oppdages.

tommib
Har du lest tråden? Om du har brukt standardgipsskiver så har de en fasning på langsidene. Det er den som vises i bildet. Man skjærer normalt sett bort den når man kobler mot et skap slik.

Det er ikke noen regel som "synes igjennom", det er gipsskiven som ser slik ut.

Rejäl skrev:
Se på bildet i innlegg #26 så ser du at det er en forsenkning i dine gipsplater, legger man to slike plater mot hverandre så blir det en forsenkning om ca 100mm..
Åfasen.. Nå tror jeg at jeg forstår! Det må være på grunn av det. Takk for tydelig svar! Det var ikke lett å vite 😅

• Liker
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nei, man ser fasingen på plata. Feilen er som allerede konstatert at TS ikke kappet bort den delen ved montering mot garderoben. En lett men unødvendig nybegynnerfeil.

Skal det bli bra er nok rett vei å rive gipsen og gjøre om. Det er nok lurt å se en film på hvordan man gjør det før runde 2.
Så det jeg skulle ha gjort er at jeg skulle ha kappet bort 10 cm av kanten for å få en helt rett side? Finnes det ingen gipsplater som ikke har den forsenkningen? Jeg ville ha den rakeste delen mot garderoben for å det skulle være finest, men hadde null peiling på at denne forsenkningen fantes langs med.. Men da vet jeg til neste gang!

Sist redigert:
Mikael_L
M Mjärn skrev:
Finns det inga gipsplater som ikke har dem forsenkningen?
Jo, men de er ganske uvanlige og få som vil kjøpe den sorten, så de er ikke tilgjengelige på de fleste byggevarehusene.

Nissens Nissens skrev:
Man sparkler jo inn papirremser i hjørnene. De forsenkede kantene skal være der. 😊 Remsene er til og med "knekte" på forhånd for nettopp det.
Jeg brukte rutete hullige remser. De er derimot 5 cm brede. Men forsenkningen er 10 cm? Hvordan går det sammen?🤔

• Glasfiberremsa 100 m x 5 cm, användes för armering av skarvar mellan gipsskivor. I inlägget diskuteras bredden i förhållande till ett projekt.
D Derbyboy skrev:
Men TS tar altså ikke bort forsikringen på gipsplatene nærmest skapet og tror deretter at det er bjelken bak som skinner igjennom……
Har du aldri vært nybegynner noen gang? Hva er hensikten med kommentaren?

• Liker
naikon
  • Laddar…
D daugaard skrev:
Det store spørsmålet er kanskje: Vil det bli problemer med fukt i det innbygde rommet?
Hvorfor skulle det bli det?

N Nickesågen skrev:
Skjerp deg det her begynner å bli latterlig. Troller du eller spiller du dum?
Sånne kommentarer bør man jo unngå å svare på helt, men jeg må få vite. Hva gjør du på dette forumet? Jeg er en nybegynner som prøver å lære av mine feil. Om jeg ikke forstår, hva synes du jeg skal gjøre da? Det er lett for deg som virker å være ekspert (tvilsomt). Virkelig pinlig kommentar av deg.

• Liker
Andreas_kalmar og 1 annen
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Er det tapet? Ramm inn det med noe pent listverk.
Er det malt er det bare å sparkle og male over.
Jeg kledde gipsen med recovery-tapet. Ja, jeg skal se meg om etter listverk og vurdere om det kan bli pent. Med tanke på fargen på veggen så synes innbuktningen knapt, så spørsmålet er om det er verdt det. Men det er et bra tips for å redde det!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Man må se på hovedsakelig 3 parametere:
1. Hvor mye fuktighet dannes det i området
2. Hvor diffusionsåpent er det lukkede området
3. Hva er temperaturene inne og utenfor.

Er det ingen fuktkilde i området (noen som puster, vannlekkasje, fuktighet gjennom diffusjon fra et nærliggende rom), ja da er det så godt som risikofritt, men man bør likevel ta høyde for at det alltid kan dannes litt fuktighet.

Er vegger eller tak/gulv diffusionsåpne mot tørre rom ved siden av, vil alltid små mengder fuktighet forsvinne.

Temperaturer kan være viktige, er det kaldere i det lukkede området øker risikoen for at fuktighetsnivået øker, og i verste fall kan det bli kondensert fuktighet.

Ja, det er mye å tenke på hvis man vil vurdere alle parametere, men det enkleste er nok å ha et praktisk klart eksempel å tenke på og resonere over.
Rett bak ryggen av skapet er det nå et smalt tomrom på cirka 30 cm. Og bak den veggen er det en kattvind som jeg ikke har tilgang til.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.