20.978 lest ·
110 svar
21k lest
110 svar
Hvordan unngår man at stenderne viser gjennom osb og gips?
Var det ikke det innebygde rommet rundt om garderoben som ble nevnt?blackarrow skrev:
En avtrekksventil skal det jo være i en walk-in-garderobe. Da holder det med litt lekkasje av tilluft mellom dør og terskel. Man sager av døren 1-2 cm nederst, eller så er det en innfresing i karmen øverst. Vår walk-in-garderobe har en innfresing øverst i karmen.
En garderobe bygget mot yttervegg i et dårlig isolert hus, f.eks. kattvind, kan gi klær dårlig lukt i et dårlig isolert hus.
Normalt holder vel sprekken mellom "Ikea dør" og garderobe. Det går jo an å justere ut døren litt ekstra om man vil.
Et problem med lukkede rom som ikke kan inspiseres, OM noe går galt så kan det gå lang tid før det oppdages.slothy skrev:
Har du lest tråden? Om du har brukt standardgipsskiver så har de en fasning på langsidene. Det er den som vises i bildet. Man skjærer normalt sett bort den når man kobler mot et skap slik.
Det er ikke noen regel som "synes igjennom", det er gipsskiven som ser slik ut.
Det er ikke noen regel som "synes igjennom", det er gipsskiven som ser slik ut.
Så det jeg skulle ha gjort er at jeg skulle ha kappet bort 10 cm av kanten for å få en helt rett side? Finnes det ingen gipsplater som ikke har den forsenkningen? Jeg ville ha den rakeste delen mot garderoben for å det skulle være finest, men hadde null peiling på at denne forsenkningen fantes langs med.. Men da vet jeg til neste gang!tommib skrev:
Sist redigert:
Sånne kommentarer bør man jo unngå å svare på helt, men jeg må få vite. Hva gjør du på dette forumet? Jeg er en nybegynner som prøver å lære av mine feil. Om jeg ikke forstår, hva synes du jeg skal gjøre da? Det er lett for deg som virker å være ekspert (tvilsomt). Virkelig pinlig kommentar av deg.N Nickesågen skrev:
Jeg kledde gipsen med recovery-tapet. Ja, jeg skal se meg om etter listverk og vurdere om det kan bli pent. Med tanke på fargen på veggen så synes innbuktningen knapt, så spørsmålet er om det er verdt det. Men det er et bra tips for å redde det!boihus123 skrev:
Rett bak ryggen av skapet er det nå et smalt tomrom på cirka 30 cm. Og bak den veggen er det en kattvind som jeg ikke har tilgang til.Mikael_L skrev:
Man må se på hovedsakelig 3 parametere:
1. Hvor mye fuktighet dannes det i området
2. Hvor diffusionsåpent er det lukkede området
3. Hva er temperaturene inne og utenfor.
Er det ingen fuktkilde i området (noen som puster, vannlekkasje, fuktighet gjennom diffusjon fra et nærliggende rom), ja da er det så godt som risikofritt, men man bør likevel ta høyde for at det alltid kan dannes litt fuktighet.
Er vegger eller tak/gulv diffusionsåpne mot tørre rom ved siden av, vil alltid små mengder fuktighet forsvinne.
Temperaturer kan være viktige, er det kaldere i det lukkede området øker risikoen for at fuktighetsnivået øker, og i verste fall kan det bli kondensert fuktighet.
Ja, det er mye å tenke på hvis man vil vurdere alle parametere, men det enkleste er nok å ha et praktisk klart eksempel å tenke på og resonere over.