blackarrow blackarrow skrev:
Det kommer litt an på.
En avtrekksventil skal det jo være i en gå-inn-garderobe. Da er litt lekkasje av tilluft mellom dør og terskel tilstrekkelig. Man sager av døren 1-2 cm nederst, eller så er det en utfresing i karmen øverst. Vår walk-in-garderobe har en utfresing øverst i karmen.

En garderobe bygget mot yttervegg i et dårlig isolert hus, for eksempel kott, kan gi klær dårlig lukt i et dårlig isolert hus.

Vanligvis er sprekken mellom "Ikea-dør" og garderobe tilstrekkelig. Det går jo an å justere ut døren litt ekstra om man ønsker.
Ryggen på garderoben er en sånn supertynn plate som går i stykker med en gang om jeg hadde tatt i litt. Det er en liten glipe i overkant siden det ikke finnes noe å spikre i øvre del av (siden øvre del av taket er utsaget for å kunne få plass i skråtaket). Så da bør luft komme inn i rommet uansett. Håper det holder!

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tenkte mer at han hadde funnet bildet og ville være litt morsom. Feilen i seg selv er ikke noe merkelig, er enig i det. Men TS svar er det som gjør at jeg blir mistenksom :)
Føler du deg kul når du går inn i folks tråder og ydmyker nybegynnere?

M Mjärn skrev:
Føler du deg kul når du går inn i folks tråder og fornedrer nybegynnere?
Nei. Har jeg gjort det?

Mikael_L
M Mjärn skrev:
Rett bak ryggen av garderoben er det nå et smalt tomrom på cirka 30 cm. Og bak den veggen er det en kattvind som jeg ikke kommer til.
Jeg tviler på at du trenger å være bekymret for noe med fukt.
(Nå var det noen andre som stilte spørsmålet og startet sidesporet, men jeg svarer slik nå)

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jeg tviler på at du trenger å være bekymret for noe med fukt.
(Nå var det noen andre som stilte spørsmålet og startet sidesporet, men jeg svarer sånn nå)
Ja, det tviler jeg også på ☺️

Mikael_L
M Mjärn skrev:
Jeg brukte rutete hullete strimler. De er imidlertid 5 cm brede. Men forsenkningen er 10 cm? Hvordan går det ihop?🤔
Man fyller fasningen av gipskanten med sparkel, strimmelen setter man som forsterkning/armering.

Gipsplater er litt morsomme, de er ganske sterke, men egentlig svake omtrent laget av glasur, typ.
Det er pappen på hver side av gipsen som omdanner den svake gipsen til en ganske sterk og holdbar plate.
Fjern pappen, så kommer den til å gå i stykker bare man ser litt hardt på den.
(Dette gjør at det f.eks. blir litt å tenke på når de skal skrus opp, f.eks. at pappen ikke må gå i stykker rundt skruehodet, derfor er hodet på gipsskrue utformet på en spesiell måte, de kan dras ned hodet ca 1 mm under pappoverflaten uten at pappen brister rundt skruen (prøv gjerne litt på en bit gips og regel, er et bra tips for nybegynnere, så man får inn følelsen for hvor hardt/dypt man kan dra), brister pappen rundt om skruehodet er det bare å dra en ny skrue nær ved siden av, og være nøye at det blir bra der).

Papirstrimmelen gjør typ det samme for skjøten mellom gipsplatene, den armerer og forsterker den ellers ganske svake sparkelen. Har man ikke strimmel så sprekker sparkelen ved minste bevegelse.

Du har et bilde på glassfiberstrimmel der, den er absolutt et dårligere valg enn papirstrimmel, for den gir ikke i det hele tatt samme motstand mot bevegelse mellom platene.
Da jeg bygde garasjen så gjorde jeg faktisk en test (det var før jeg bygde huset, så jeg hadde fremdeles mye å lære), jeg satt glassfiberstrimmel mellom alle platene langs en av langveggene, og papirstrimmel på alle skjøter langs den andre langveggen og malte så. Resultat? - ja, etter ett år hadde samtlige skjøter med glassfiberstrimmel en tynn sprekk fra gulv til tak, og ingen skjøt med papirstrimmel hadde sprukket. Så da ble det selvfølgelig papirstrimmel i hele huset.

• Liker
citadel og 7 andre
  • Laddar…
Mikael_L
Å montere papirstrimmel kan man gjøre på litt forskjellige måter.
Selv monterer (limer) jeg den med sparkel.
Jeg begynner med å sparkle igjen sprekken mellom platene og legger veldig tynt med sparkel i hele avfasningen på platene, ca 1mm tynt.
Så legger jeg direkte strimmelen midt på skjøten mens sparkelen er våt, ikke tørket det minste, og holder den på plass med tommelen i overkant og med en kraftig vinkel på sparkelspaden trykker jeg den godt ned i sparkelen hele veien, tenk omtrent som når du klistrer på et frimerke, eller igjen et konvolutt, man trykker fast strimmelen ved å dra sparkelen over.
Så avslutter jeg med å rive strimmelen med sparkelspaden som rivkant nederst, dra fast strimmelen igjen godt øverst, der det sannsynligvis ikke ble gjort hele veien i første øyeblikket, så samme nederst og så inspisere resultatet og fikse der det trengs. Så må denne sparkelen tørke, så neste dag fyller man hele fordypningen med sparkel, og drar av det jevnt med sparkelspade.
Så må dette tørke i et par dager så kan man så sparkle igjen, for når det tørket, så sank sparkelen, og man trenger å fylle på igjen (gjerne med en lett sliping før, hvis man tilfeldigvis har noen sparkeltopper), og så, hvis det skal males og være usynlig i strykelys så gjentas dette ytterligere noen ganger.

Det er her det skiller mellom proffene og meg (jeg ser jo dem arbeide på byggeplassene, så jeg vet) malerne har en slags guddommelig håndlag så de lykkes med å fylle fordypningen med en liten liten topp, så når det tørket og sunket ferdig, så er det ingen fordypning, men bare litt lite å slipe bort, så de sparkler aldri mer enn 2 ganger.

• Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L
Mange har vanskelig for å få det til med å lime papirremser i sparkelen med en gang (bl.a. min bedre halvdel, uansett hvor mye jeg viste og forklarte og vi prøvde om og om igjen, ville det seg ikke helt, til hun ble så sur at jeg måtte gjøre det selv). Da finnes det en alternativ metode, som innebærer at man må kjøpe et produkt til, og får en ekstra dag med tørketiden. Man begynner med å sparkle sprekken mellom platene, og skruehullene, men sparkler hele fordypningen = ingen sparkellag i fordypningen. Tørk en dag. Så limer man papirremser med våtromslim (det som brukes til å lime ulike typer tapeter og tapetlignende ting i våtrom) over plateskjøten. Hvorfor dette limet? Jo, for at ikke remsen skal løsne når man så sparkler over den, på grunn av all fuktigheten den da utsettes for. Så får denne remsen tørke fast en dag. Så er det bare å sparkle igjen forsenkningen mellom platene.

• Liker
nino og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L
M Mjärn skrev:
Ryggen på garderoben er en sånn supertynn plate som går i stykker med en gang hvis jeg hadde tatt i litt. Det er en liten sprekk i overkant siden det ikke finnes noe å spikre i øvre delen i (siden øvre delen av taket er saget i stykker for å få plass i skråtaket). Så da bør luft komme inn i rommet likevel. Håper det holder!
Jeg tror det har blitt diskutert ganske forskjellige ting, blandet sammen. Innlegget du siterer, der skriver han "walk in closet", dvs et eget, men lite rom. Der kan det være tenkelig å begynne å fundere over ventilasjonen. Men helt vanlige garderober, 60x60cm, eller 60x80cm, ordner man jo aldri noen ventilasjon i. Det holder med at døren faktisk ikke stenger hermetisk.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man fyller faseskjæringen av gipskanten med sparkel, remsen setter man som forsterkning/armering.

Gipsplater er litt morsomme, de er ganske sterke, men egentlig svake omtrent laget av kristyr, typ.
Det er papiret på hver side av gipsen som omdanner den svake gipsen til en ganske sterk og holdbar plate.
Ta bort papiret, så kommer den til å gå i stykker bare man ser litt hardt på den.
(Dette gjør at det f.eks. blir litt å tenke på når de skal skrus opp, f.eks. at papiret ikke får gå i stykker rundt skruehodet, derfor er hodet på gipsskrue utformet på en spesiell måte, de går å dra ned hodet ca 1 mm under pappoverflaten uten at papiret brister rundt skruen (prøv gjerne litt på en gipsbit og regel, er et godt tips for nybegynnere, så man får inn følelsen for hvor hardt/dypt man kan dra), brister pappen rundt skruehodet er det bare å dra en ny skrue nært ved siden av, og være nøye på at det blir bra der).

Pappersremsen gjør omtrent det samme for skjøten mellom gipsplatene, den armerer og forsterker det ellers ganske svake sparklet. Har man ikke remse så sprekker sparklet ved minste bevegelse.

Du har et bilde på glassfiberremse der, den er absolutt et dårligere valg enn papirremsen, for den gir ikke i nærheten av samme motstand mot bevegelser mellom platene.
Da jeg bygde garasjen gjorde jeg faktisk en test (det var før jeg bygde huset, så jeg hadde fortsatt mye å lære), jeg satte glassfiberremse mellom alle platene langs en av langveggene, og papirremsen på alle skjøtene langs den andre langveggen og malte deretter. Resultat? - ja, etter et år hadde samtlige skjøter med glassfiberremse en tynn sprekk fra gulv til tak, og ingen skjøt med papirremsen hadde sprukket. Så deretter ble det selvfølgelig papirremsen i hele huset.
Bra å vite! Det skal jeg tenke på til neste gang! 😃

tommib
M Mjärn skrev:
Så det jeg skulle ha gjort er at jeg skulle ha kuttet bort 10 cm av kanten for å få en helt rett side? Finnes det ingen gipsplater som ikke har den forsenkningen? Jeg ville ha den retteste delen mot garderoben for at det skulle være penest, men hadde null peiling på at denne forsenkningen fantes langsmed.. Men da vet jeg til neste gang!
Ja, nesten. Man skjærer til platen slik at man får en rett, uforsenket kant mot garderoben, men man vil også ha forsenkningen mot neste plate over garderobene. Derfor skjærer man platen som en L. Google "gipse vegg rundt dør" så dukker det sikkert opp noe bra.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Finns lys i garderoben nå også 😄

• Åpen garderobe med hengende skjorter og lys inne i skapet.
  • Liker
  • Elsker
sunnis og 5 andre
  • Laddar…
D
M Mjärn skrev:
Har du aldri vært nybegynner noen gang? Hva er hensikten med kommentaren?
Absolutt, hele tiden.

Du beskrev det som at regelen lyste igjennom. Det har ingenting å gjøre med om man er nybegynner eller ikke….

• Haha
Viktor.J
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Absolutt, hele tiden.

Du beskrev det som at regelen skinte gjennom. Det har ingenting å gjøre med om man er nybegynner eller ikke….
Pleier du å gå inn og dumforklare i mange tråder eller er det bare i min?

• Liker
naikon og 2 andre
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Pleier du å gå inn og dumforklare i mange tråder eller er det bare i min?
Han pleier selv å være ganske dum, så det føles vel godt å trykke ned andre (antar jeg)

• Haha
  • Liker
Stuff og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.