5.471 lest ·
19 svar
5k lest
19 svar
Hvordan tette en kjellervindu på best mulig måte?
Googlet og det ser ikke ut til å være betonghullstein. (Om betonghullstein betyr blokker av betong med hulrom i?)B BSOD skrev:Er det betonghullstein?
Spontant har jeg veldig vanskelig for å tro at man får problemer med bæreevne om man installerer et 100 mm hull, men jeg er ingen konstruktør.
Vi har omtrent det samme. Jeg har boret hull for skorstein, kulvert og avløp gjennom slik vegg. Litt slitsomt. Enten kjører man jo på en diamantbor for rett diameter. Disse er ganske dyre (kan kanskje leies?) eller så borer man i en sirkel med en mindre betongbor og knakker bort innholdet med slegge og pusser til det på slutten så det blir rett finish.
Det går jo å sette inn et litt mindre vindu så du får plass med en vifte ved siden av eller over vinduet, om man skal bytte det ut.
Det vi har ser ut som solid betong blandet med småstein. 30-tallshus.
Det høres slitsomt ut å bore hull i!
Da hadde jeg nok byttet til et litt mindre vindu, og fikset ventilasjon ved siden av/over vinduet.... eller...
Kanskje kan du sjekke hva det koster å få et firma til å bore hull i veggen? På jobben pleier vi av og til å bore gjennom massive betongvegger for diverse gjennomføringer. Vet ikke om vi har gode avtaler, men det pleier å være typ 3-4 tusen per hull (rundt 100-150mm).
Da hadde jeg nok byttet til et litt mindre vindu, og fikset ventilasjon ved siden av/over vinduet.... eller...
Kanskje kan du sjekke hva det koster å få et firma til å bore hull i veggen? På jobben pleier vi av og til å bore gjennom massive betongvegger for diverse gjennomføringer. Vet ikke om vi har gode avtaler, men det pleier å være typ 3-4 tusen per hull (rundt 100-150mm).
Takk! Ja det er to bra forslag - enten lite vindu + vifte eller beholde stort vindu og bore hull (med hjelp av firma). Høres ikke helt umulig ut prismessig. Takk!B BSOD skrev:Det høres slitsomt ut å bore hull i!
Kanskje kan du sjekke hva det koster å ta ut firma som borer hull i veggen? På jobben pleier vi noen ganger å bore gjennom massive betongvegger for diverse gjennomføringer. Vet ikke om vi har bra avtale, men det pleier å være typ 3-4 tusen per hull (rundt 100-150mm).
Medlem
· Stockholm
· 1 022 innlegg
kjøp et nytt isoler 3-glass med innebygd spalteventil eller hullventil. Nytt vindu og ventilasjon. Alle glade. Skulle aldri fått for meg å sette igjen et vindu i en kjeller som dessuten var så fint.
Slutter meg til de som ikke ville murt igjen vinduet. Kjøp et nytt med spalteventil eller bruk i det minste glassbetongblokker om du absolutt skal mure igjen, så vil det i det minste forbli noe lysinnslipp.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur svårt är det att sätta in FTX själv egentligen?
Ventilation -
Sätta igen hörn
Fasad -
Sätta igen ventilerad takfot?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Tre spørsmål om å sette igjen innvendig kjellertrapp
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Sätta igen spaltventil och ersätta med väggventil
Ventilation