ska lage en 3 m bred åpning i vegg på entréplan.
Har brukt dimensjoneringsprogram jeg har funnet på nettet,
f.eks. www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus for å få en idé om dimensjon på Limtrebjelke som trengs.

Vi har 2 stk. bærende vegger på første etasje (begge sitter ca 3 m inn fra respektive yttervegg, langsiden), ovennevnte beregningsprogram tar kun hensyn til 1 stk. bærende vegg på underetasjen, og hvis jeg regner med hele spennet for å dimensjonere, må jeg gå opp til Limtrebjelke av dimensjonen 115x315, som jeg synes bygger litt mye, da vi bare har 2,35 m i takhøyde.
Kan jeg i beregningen, siden jeg har doble bærende vegger, halvere spennet jeg angir i beregningsprogrammet da vekten fordeles på 2 stk. bærende innervegger, eller gjør jeg en tankevrenging da?

Videre kan man i disse beregningsprogram oppgi en takhelling på maks 60 grader, vi har mansardtak (knekt tak) så bratteste helling er 63 grader, den slakeste jeg husker ligger på typ 24 grader, hvordan bør jeg tenke her, dvs. hvilken takhelling bør jeg oppgi? har i dag kjørt med 60 grader.

3D-modell av et 1 1/2-plans hus med takvinkel på 60 grader, viser åpning i innvendig vegg. Detaljer om dimensjoner og materialvalg vises også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.