Skal prøve å våge meg på en treterrasse, men på grunn av sykdom har jeg bestemt at det får, om det kriser seg, ta hele sommeren før det er helt ferdig.
Men for å kunne begynne trenger jeg å slå ned den teglveggen som holder opp stolpene til taket som dere ser på bildet.
Jeg har ingen å spørre. Må stole på meg selv og gi meg faen på å våge. Klarer å fikse en terrasse det vet jeg, men det får ta litt tid.
Da lurer jeg på som første del i prosjektet. Hvordan hadde dere gjort for å støtte taket mens jeg river teglmuren? Min tanke er å gjøre som jeg i alle fall har forsøkt å vise på bildet. Men mitt navn er ikke picasso, så det er kanskje ikke så tydelig.
Jeg lurer på om jeg rett og slett kan sette nye stolpesko et stykke utenfor teglmuren og nye stolper opp fra dem og feste i bjelkene og deretter ha det sånn. Tenker å sette stolpeskoene såpass langt ned så stolpen kommer opp fra terrassen uten at man ser stolpeskoen.
Om dere tror det er en god idé...hva hadde vært mest stabilt å feste bjelken med der den skal festes i stolpen? Er det for mye å bore et hull rett igjennom stolpen og bjelken og dra i en bolt med mutter? Eller hva er ellers best å bruke som holder uten problemer??
Tusen hjertelig takk på forhånd for deres ideer. Kanskje kan det bli en treterrasse med deres hjelp.
Men for å kunne begynne trenger jeg å slå ned den teglveggen som holder opp stolpene til taket som dere ser på bildet.
Jeg har ingen å spørre. Må stole på meg selv og gi meg faen på å våge. Klarer å fikse en terrasse det vet jeg, men det får ta litt tid.
Da lurer jeg på som første del i prosjektet. Hvordan hadde dere gjort for å støtte taket mens jeg river teglmuren? Min tanke er å gjøre som jeg i alle fall har forsøkt å vise på bildet. Men mitt navn er ikke picasso, så det er kanskje ikke så tydelig.
Jeg lurer på om jeg rett og slett kan sette nye stolpesko et stykke utenfor teglmuren og nye stolper opp fra dem og feste i bjelkene og deretter ha det sånn. Tenker å sette stolpeskoene såpass langt ned så stolpen kommer opp fra terrassen uten at man ser stolpeskoen.
Om dere tror det er en god idé...hva hadde vært mest stabilt å feste bjelken med der den skal festes i stolpen? Er det for mye å bore et hull rett igjennom stolpen og bjelken og dra i en bolt med mutter? Eller hva er ellers best å bruke som holder uten problemer??
Tusen hjertelig takk på forhånd for deres ideer. Kanskje kan det bli en treterrasse med deres hjelp.
Nei, du må ha en bæreline å sette stolpene i, akkurat som det er nå! Så er det verken pent eller bra å ha så lite overheng på taket.. Og hvis jeg ser riktig så er takbjelkene uthugget ved den eksisterende bærelina. Om du kan ha stolpene der de er nå, så kan du sette en midlertidig bæreline med litt byggvinkler ytterst på taket, og deretter stolper ned på bakken der du kan legge f.eks. store kryssfinerbiter for at det ikke skal synke, kompletter med litt skråavstivere og håp på at det ikke kommer en storm... Deretter kan du rive ned veggen og bygge opp nye stolper i den eksisterende bærelina. Om du absolutt vil ha stolpene der du har tegnet dem, synes jeg du bør bygge et nytt tak. Det går jo an å spikre på forlengelser på takbjelkene, men du må også forlenge plasttaket, noe som ikke blir pent...
Takk for ditt svar.
Nei..du har rett, blir nok ikke pent med så lite overheng.
Hengte ikke helt med i ditt forslag videre
Men jeg kunne vel også ta stolpe for stolpe og bytte ut? At jeg for eksempel støtter med en lik stolpe som støtter taket nå....for eksempel ved siden av den stolpen lengst hit på bildet. Og knakke den første biten vegg der.
Og da passer jeg på å sette en ny stolpe fra bakken og opp. Og så gjøre det samme resten av veggen og stolpene.
Høres kanskje enklere ut enn det er....men sage til en stolpe..feste midlertidig i bjelken og nede i murveggen...så knakke mursteinen natten lang.

Nei..du har rett, blir nok ikke pent med så lite overheng.
Hengte ikke helt med i ditt forslag videre
Men jeg kunne vel også ta stolpe for stolpe og bytte ut? At jeg for eksempel støtter med en lik stolpe som støtter taket nå....for eksempel ved siden av den stolpen lengst hit på bildet. Og knakke den første biten vegg der.
Og da passer jeg på å sette en ny stolpe fra bakken og opp. Og så gjøre det samme resten av veggen og stolpene.
Høres kanskje enklere ut enn det er....men sage til en stolpe..feste midlertidig i bjelken og nede i murveggen...så knakke mursteinen natten lang.
Jeg ville nok lagt en betongplate på bakken og festet en bærbjelke under takbjelkene, skåret ut midlertidige stolper og plassert disse på platene. Kanskje 1m inn fra eksisterende stolper.
Rev det gamle, byttet til en stående planke i hammarbandet.
Lagde rammen til terrassen, fikset nye stolper og i forbindelse med det rettet taket (om det trengs).
Fjernet de midlertidige stolpene.
Skrudde terrassebord.
Er det en støpt plate der som blir igjen, som du deretter legger terrassebordene på?
Jeg tror metoden min ville funket uansett. Da kan terrassebordene legges sist.
Rev det gamle, byttet til en stående planke i hammarbandet.
Lagde rammen til terrassen, fikset nye stolper og i forbindelse med det rettet taket (om det trengs).
Fjernet de midlertidige stolpene.
Skrudde terrassebord.
Er det en støpt plate der som blir igjen, som du deretter legger terrassebordene på?
Jeg tror metoden min ville funket uansett. Da kan terrassebordene legges sist.
Hei....og takk for svaret.JOW skrev:Jeg hadde nok lagt en betongplate på bakken og festet en bjelke under takbjelkene, justert midlertidige stolper og plassert disse på platene. Kanskje 1m inn fra eksisterende stolper.
Rev det gamle, byttet til et stående bord i takbåndet.
Lagde rammen til terrassen, fikset nye stolper og rettet opp taket samtidig (om det trengs).
Tatt bort de midlertidige stolpene.
Skruet terrassebord.
Er det en støpt plate der som blir igjen, som du deretter legger terrassebordene på?
Jeg tror metoden min vil fungere uansett. Da terrassebordene kan legges til sist.
Jeg har akkurat nå plater under som jeg tenkte å dra nytte av og støtte under bjelkene senere.
Synes absolutt din idé høres bra ut..men hadde jeg kunnet gjøre så som jeg skrev før, hadde jeg nok fikset det enklere.
Tanken var å sette en ny stolpe fra bakken og opp direkte når jeg hadde slått bort teglet under den gamle stolpen..
Jo, jeg forstår din tanke, men jeg tror/det er unødvendig arbeid å sette opp nye stolper når du allerede ser ut til å ha en støpt plate til terrassen.
Jeg mener at sette provisoriske stolper 1m inn mot huset fra nåværende stolper, du kan f.eks, sette en 45x95 opp til hver takbjelke.
Riv bort de gamle, sett nye stolper etter smak og behag på design der de gamle stod.
Da trenger du ikke fikle med takrenne/nedløpsrør heller, bare løsne bøylene fra stolpen når du river...
Når du så er ferdig med stolpene legger du terrassebord på betongdekket, legg et terrassebord oppå platen på cc60 og deretter terrassebordene på det. Hvis det går for terrassedøren med den byggehøyden.
Eller skal du pigge bort betongplaten?
Jeg mener at sette provisoriske stolper 1m inn mot huset fra nåværende stolper, du kan f.eks, sette en 45x95 opp til hver takbjelke.
Riv bort de gamle, sett nye stolper etter smak og behag på design der de gamle stod.
Da trenger du ikke fikle med takrenne/nedløpsrør heller, bare løsne bøylene fra stolpen når du river...
Når du så er ferdig med stolpene legger du terrassebord på betongdekket, legg et terrassebord oppå platen på cc60 og deretter terrassebordene på det. Hvis det går for terrassedøren med den byggehøyden.
Eller skal du pigge bort betongplaten?
Klikk her for å svare
