Gulvet i garasjen min ligger ganske høyt (ca 120 mm) over asfalten utenfor slik at det ikke går an å kjøre inn en normalhøy bil uten noen form for rampe. Jeg skulle ønske å fase av betongen slik at det ikke trengs en like lang rampe utenfor. Deretter skal asfaltleggerne som jobber i området nå lage en pen forlengelse. Hvordan går jeg frem? Hva slags betong bruker jeg?

Lengst ute sitter et vinklet jern som er 50 mm høyt, like tykt som gulvet er der. Har det noen annen funksjon enn å gi en solid kant til betongen (som at den skulle være en del av armeringen)? Under er det 70 mm av noe mykt materiale som kanskje er isopor, men det føles litt mykere og seigere enn det isopor pleier å være. Huset er bygd i 1970.

Planen jeg har er å ta vinkelsliperen og skjære ut et ca 120 mm dypt og 50 mm høyt stykke i hele portåpningens bredde. Deretter smelle på litt betong av noe slag og så legge en list innenfor og en utenfor og dra med en rake for å få til vinkelen.

Hvordan unngår jeg at det sprekker første vinteren?
Trenger jeg å armere på noen måte?

Garasjeport med en liten opphøyet betongkant foran, med treplanker plassert som midlertidige ramper fra asfalt til betongkanten.
Garasjegulv i betong med rød kant og metallskinne, sammen med en trebjelke i forgrunnen. Vis slitasje og jord ved siden.
Betongoverflate ved garasjeport med vinklet jernkant og treplanker på ene siden; jernet fungerer som en stabil kant og mulig armering.
 
Stickan56
Jeg gjetter at du har hatt slagporter tidligere. Da er det bra å fjerne jernet ellers vil frosten sprenge det løs. Kapp 50mm inn på platen i 45 graders vinkel ut mot jernet. Du får da altså en 45 graders fas på kanten. Tett betongen utenfor porten ved å male. Møt deretter betongkanten med asfalt i passende mengde.

Stickan
 
  • Liker
NoiseMaker
  • Laddar…
Er det "vanlig" sement som skal brukes? Jeg handler oftest i en av de billigere byggvarehusene og tør ikke helt stole på råd fra ungene som løper rundt der (selv om de er hyggelige og hjelpsomme).
 
  • Liker
Tobias Karlsson
  • Laddar…
Stickan56
N NoiseMaker skrev:
Er det "vanlig" sement som skal brukes? Jeg handler oftest i en av de billigere byggeladene og tør ikke helt stole på råd fra ungene som springer rundt der (selv om de er hyggelige og hjelpsomme).
Hva skal du gjøre med sementen?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vad skal du gjøre med sementen?

Stickan
Æsj! Feiltenkt! Jeg var fortsatt i min tidligere idé. Men det er noen sprekker som jeg skal fikse. Men jeg tror at jeg vet hvordan jeg skal få til det nå. Takk!
 
Stickan56
N NoiseMaker skrev:
Gulvet i garasjen min ligger ganske høyt (ca 120 mm) over asfalten utenfor slik at det ikke går an å kjøre inn en normalhøy bil uten noen form for rampe. Jeg skulle gjerne skrådd av betongen slik at det ikke trengs like lang rampe utenfor. Deretter skal asfaltleggerne som jobber i området nå få lage en fin forlengelse. Hvordan går jeg frem? Hvilken type betong bruker jeg?

Ytterst sitter det et vinklet jern som er 50 mm høyt, like tykt som gulvet er der. Har det noen annen funksjon enn å gi en solid kant til betongen (type at det skulle være en del av armeringen)? Under er det 70 mm av noe mykt materiale som kanskje er isopor, men det føles litt mykere og seigere enn hva isopor pleier å være. Huset er bygget i 1970.

Planen min er å ta vinkelsliperen og skjære ut et ca. 120 mm dypt og 50 mm høyt stykke i hele portåpningens bredde. Deretter smelle på litt betong av noe slag og så legge en lekt innenfor og en utenfor og dra med en rettholt for å få til vinkelen.

Hvordan unngår jeg at det sprekker den første vinteren?
Trenger jeg å armere på noen måte?

[bilde]
[bilde]
[bilde]
Hvordan løste du problemet ditt? Jeg har et lignende problem. Jeg skal inn med en leddport og også utvide åpningen 50 cm. Samtidig vil jeg jevne ut mellom asfalt og betongplate.
 
  • Inngangsparti med høydeforskjell mellom betonggulv og asfalt, samt materialer stablet i bakgrunnen.
  • Rød vegg med en svart dør og et ubearbeidet hull hvor takskjutport skal installeres. En hvit benk står foran, asfalt møter betong.
  • Åpen garasje med diverse verktøy og rot på gulvet. Noen rester av treverk er synlige nær inngangen. Asfalt møter betongplate.
Stickan56
G gallsbo skrev:
Hvordan løste du ditt problem? Jeg har et lignende problem. Jeg skal inn med en takskjutport og også utvide hullet 50 cm. På samme tid vil jeg jevne ut mellom asfalt og betongplate.
Se mine tidligere svar. Jeg står for dem enn i dag.😎
Det er en anbefaling som jeg har fått fra en håndverker som bytter garasjeporter.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Se mine tidligere svar. Jeg står for dem ennå i dag.😎
Det er en anbefaling som jeg har fått fra en håndverker som bytter garasjeporter.

Stickan
Lurer på hvor vanskelig det kan bli å få bort kantstålet.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jeg gjetter at du har hatt slagporter tidligere. Da er det bra å fjerne jernet ellers vil frosten sprenge det løs. Kapp 50 mm inn på platen i 45 graders vinkel ut mot jernet. Du får da altså en 45 graders fas på kanten. Tett betongen utenfor porten ved å male. Møt deretter betongkanten med asfalt i passende mengde.

Stickan
Hvordan kapper du? Vinkelsliper?
 
Man kan si at problemet mitt ikke er løst. Jeg gjorde en halvhjertet innsats og bare slipte ned litt. Det meste av kantstålet er igjen, jeg kuttet bare noen cm i overkanten. Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men jeg kjøpte ikke nøyaktig det produktet som ble anbefalt her. Må imidlertid gjøre noe med det nå i sommer fordi mer av betongen har løsnet. Kommer nok til å prøve Weber-massen ovenfor.
 
  • Liker
gallsbo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.