Gulvet i garasjen min ligger ganske høyt (ca 120 mm) over asfalten utenfor slik at det ikke går an å kjøre inn en normalhøy bil uten noen form for rampe. Jeg skulle ønske å fase av betongen slik at det ikke trengs en like lang rampe utenfor. Deretter skal asfaltleggerne som jobber i området nå lage en pen forlengelse. Hvordan går jeg frem? Hva slags betong bruker jeg?
Lengst ute sitter et vinklet jern som er 50 mm høyt, like tykt som gulvet er der. Har det noen annen funksjon enn å gi en solid kant til betongen (som at den skulle være en del av armeringen)? Under er det 70 mm av noe mykt materiale som kanskje er isopor, men det føles litt mykere og seigere enn det isopor pleier å være. Huset er bygd i 1970.
Planen jeg har er å ta vinkelsliperen og skjære ut et ca 120 mm dypt og 50 mm høyt stykke i hele portåpningens bredde. Deretter smelle på litt betong av noe slag og så legge en list innenfor og en utenfor og dra med en rake for å få til vinkelen.
Hvordan unngår jeg at det sprekker første vinteren?
Trenger jeg å armere på noen måte?
Jeg gjetter at du har hatt slagporter tidligere. Da er det bra å fjerne jernet ellers vil frosten sprenge det løs. Kapp 50mm inn på platen i 45 graders vinkel ut mot jernet. Du får da altså en 45 graders fas på kanten. Tett betongen utenfor porten ved å male. Møt deretter betongkanten med asfalt i passende mengde.
Er det "vanlig" sement som skal brukes? Jeg handler oftest i en av de billigere byggvarehusene og tør ikke helt stole på råd fra ungene som løper rundt der (selv om de er hyggelige og hjelpsomme).
Er det "vanlig" sement som skal brukes? Jeg handler oftest i en av de billigere byggeladene og tør ikke helt stole på råd fra ungene som springer rundt der (selv om de er hyggelige og hjelpsomme).
Æsj! Feiltenkt! Jeg var fortsatt i min tidligere idé. Men det er noen sprekker som jeg skal fikse. Men jeg tror at jeg vet hvordan jeg skal få til det nå. Takk!
Æsj! Feilenk! Jeg var fortsatt i min tidligere idé. Men det er noen sprekker som jeg skal fikse. Men jeg tror jeg vet hvordan jeg skal få det til nå. Takk!
Gulvet i garasjen min ligger ganske høyt (ca 120 mm) over asfalten utenfor slik at det ikke går an å kjøre inn en normalhøy bil uten noen form for rampe. Jeg skulle gjerne skrådd av betongen slik at det ikke trengs like lang rampe utenfor. Deretter skal asfaltleggerne som jobber i området nå få lage en fin forlengelse. Hvordan går jeg frem? Hvilken type betong bruker jeg?
Ytterst sitter det et vinklet jern som er 50 mm høyt, like tykt som gulvet er der. Har det noen annen funksjon enn å gi en solid kant til betongen (type at det skulle være en del av armeringen)? Under er det 70 mm av noe mykt materiale som kanskje er isopor, men det føles litt mykere og seigere enn hva isopor pleier å være. Huset er bygget i 1970.
Planen min er å ta vinkelsliperen og skjære ut et ca. 120 mm dypt og 50 mm høyt stykke i hele portåpningens bredde. Deretter smelle på litt betong av noe slag og så legge en lekt innenfor og en utenfor og dra med en rettholt for å få til vinkelen.
Hvordan unngår jeg at det sprekker den første vinteren?
Trenger jeg å armere på noen måte?
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Hvordan løste du problemet ditt? Jeg har et lignende problem. Jeg skal inn med en leddport og også utvide åpningen 50 cm. Samtidig vil jeg jevne ut mellom asfalt og betongplate.
Hvordan løste du ditt problem? Jeg har et lignende problem. Jeg skal inn med en takskjutport og også utvide hullet 50 cm. På samme tid vil jeg jevne ut mellom asfalt og betongplate.
Se mine tidligere svar. Jeg står for dem enn i dag.😎
Det er en anbefaling som jeg har fått fra en håndverker som bytter garasjeporter.
Jeg gjetter at du har hatt slagporter tidligere. Da er det bra å fjerne jernet ellers vil frosten sprenge det løs. Kapp 50 mm inn på platen i 45 graders vinkel ut mot jernet. Du får da altså en 45 graders fas på kanten. Tett betongen utenfor porten ved å male. Møt deretter betongkanten med asfalt i passende mengde.
Man kan si at problemet mitt ikke er løst. Jeg gjorde en halvhjertet innsats og bare slipte ned litt. Det meste av kantstålet er igjen, jeg kuttet bare noen cm i overkanten. Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men jeg kjøpte ikke nøyaktig det produktet som ble anbefalt her. Må imidlertid gjøre noe med det nå i sommer fordi mer av betongen har løsnet. Kommer nok til å prøve Weber-massen ovenfor.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.