Har bygd et utegym som også får fungere som huskestativ. Den er stabil som gym, men svaier litt sideveis når den brukes som huskestativ.
Forslag til hvordan jeg stabiliserer den på enkleste måte?
Stativet blir ustabil i den retningen pilene viser.
Tenker enten stivere øverst som vist med blått i bildet nedenfor. Eller stivere nederst som vist i grønt. Ville noen av de variantene fungere?
Jeg har stivere på den ene siden, men tenkte at det ikke trengtes på den andre siden da stativet er festet i veggen. Men det var ikke nok for husken.
Antar at det ikke funker med innvendige staver mellom stolpene?
Eller opptil mellom overliggerne?
Effektive skråstaver skal gå hele veien opp til overliggerne, uansett om de er innvendige eller utvendige.
For å stabilisere huskens moment så trengs det skråstag mellom stolpene (kortendene), men det trengs også mellom de lange overliggerne og om ikke stålstagene er stivt festet til bjelkene trengs det også tverrstag.
Deretter må stolpejernene være ordentlig festet i terrassen (bjelkene under bordene) samt at de i sin tur sitter fast ordentlig i søyler.
Antar at det ikke funker med innvendige staver mellom stolpene?
Eller ovenpå mellom overliggerne?
Effektive skråstaver skal gå hele veien opp til overliggerne, uansett om de er innvendige eller utvendige.
For å stabilisere huskens moment så trengs skråstag mellom stolpene (kortendene), men det trengs også mellom de lange overliggerne og hvis ikke stålstagene er stivt festet til bjelkene trengs også tverrstag.
Så vil det til at stolpejernene er ordentlig festet i terrassen (bjelkene under plattingen) samt at de i sin tur sitter fast ordentlig i pilarer.
[bilde]
Nei ingen innvendige staver funker dessverre. Der skal det trenes
Det er jo den øvre bjelken der husken er festet som må stabiliseres sideveis. Mot veggen er den vel allerede festet, så det er lengre ut den må stabiliseres:
Svajer hele konstruksjonen sideveis eller er det at bjelken der husken er festet bøyer seg? En 45 bred bjelke er jo ikke så sterk sideveis direkte uansett hvordan den er festet om det er der det er vobbler. Har selv en huskestativ med husker festet i en 45 bred bjelke som til tross for stabil festing i begge ender bøyer seg ordentlig når barna tar fart.
Vi har en lignende stilling som står helt fritt. Hvis det er mange som husker samtidig, så husker det bra her også. Vi satte skråstag som stabiliserer den øvre delen mot stolpene. Altså, en regel som går tvers over mellom stolpene, og deretter skråstag mellom ben og denne regelen. Gjorde underverker for vår stilling, selv om det ikke blir helt stivt. De tar ikke noen ekstra markplass i bruk, og siden stillingen er 2,6 meter høy, kan ingen slå hodet i skråstagene heller.. se bilde
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.