Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 innlegg
Påsatt mot karmen og en fôr, deretter en hvit planke over døren som fortsettelse på den som finnes. Kanskje en list mellom planken og karmen.
Protte
Protte
Foring er akkurat det du tenker på. Påforing som Prototypen skriver om er en list som du setter på innsiden mot karmen og som er like bred som avstanden til veggen, den må til for å dekke sprekken mellom dørkarm og vegg og være litt støtte for foringen. Påforing kan i et slikt tilfelle også kalles innvendig smyg. For øvrig gjør du som Prototypen skriver.
Sist redigert:
hei trekko skal se om jeg kan legge opp noen skikkelig enkle bilder for deg..... kalle det studiemateriale..
Første og andre bilde viser påsnekring med masonitt.... (jeg pleier å måle meg frem på millimeteren for å få det bra...men går også fint med øyemål...
Tredje bilde viser smygen... (Mål oppe og nede) trekk strek så kløyv.....
Fjerde bilde: Viser ferdig smyg med Listverk.... Listverket er den listen du har innover rommet til i dette tilfellet en allmogelist.... obs, Du må Gjira øverst... dersom du har vært nøye når du satte masonitten, altså satte dem i vinkel med karmen, og at du har en fin avstand hele veien med smygen i paritet med karmen, da vil du ha 45 gr vinkel oppe i gjæringen.... +/- en gr..... resten løser du med akrylfugemasse....
Første og andre bilde viser påsnekring med masonitt.... (jeg pleier å måle meg frem på millimeteren for å få det bra...men går også fint med øyemål...
Tredje bilde viser smygen... (Mål oppe og nede) trekk strek så kløyv.....
Fjerde bilde: Viser ferdig smyg med Listverk.... Listverket er den listen du har innover rommet til i dette tilfellet en allmogelist.... obs, Du må Gjira øverst... dersom du har vært nøye når du satte masonitten, altså satte dem i vinkel med karmen, og at du har en fin avstand hele veien med smygen i paritet med karmen, da vil du ha 45 gr vinkel oppe i gjæringen.... +/- en gr..... resten løser du med akrylfugemasse....
Takk for hjelpen!
Det ferdige resultatet ble slik.
Det var en del styr på den biten som manglet over taket, men jeg er ganske fornøyd.
Trodde først at det skulle bli rart iom at jeg ikke har noen list over.
Det var eg det som jeg startet tråden for å få hjelp med.
Sadlet på med div virke og masonittbiter før jeg satte på ferdigmalte foringer i mdf.

Det ferdige resultatet ble slik.
Det var en del styr på den biten som manglet over taket, men jeg er ganske fornøyd.
Trodde først at det skulle bli rart iom at jeg ikke har noen list over.
Det var eg det som jeg startet tråden for å få hjelp med.
Sadlet på med div virke og masonittbiter før jeg satte på ferdigmalte foringer i mdf.
Sist redigert:
Så, nå er det terskelen igjen.
Jeg har en grønn list som skal monteres mellom døren og sidefeltet.
Men vet ikke om jeg skal dra den ned hele veien til gulvet eller om jeg skal bygge terskel under..
Trenger også tips om hvordan jeg bygger foran terskelen, regner med at det blir minst 2 forskjellige biter av eklister.

Kameraet viser virkelig gulvet fra sin verste side, det ser ikke så ille ut i virkeligheten, men vi skal slipe det massive eikegulvet til sommeren =)
Jeg har en grønn list som skal monteres mellom døren og sidefeltet.
Men vet ikke om jeg skal dra den ned hele veien til gulvet eller om jeg skal bygge terskel under..
Trenger også tips om hvordan jeg bygger foran terskelen, regner med at det blir minst 2 forskjellige biter av eklister.
Kameraet viser virkelig gulvet fra sin verste side, det ser ikke så ille ut i virkeligheten, men vi skal slipe det massive eikegulvet til sommeren =)
ja Nx... Det ble jo bra det der, håper du hadde litt nytte av mine tips....
Dessverre får vi håndverkere ikke svare i tråder angående sånt her, da det har vært en mindre borgerkrig her på BH angående håndverkernes være eller ikke være... Men skal prøve å hjelpe deg likevel... Gjett hvordan..
Dessverre får vi håndverkere ikke svare i tråder angående sånt her, da det har vært en mindre borgerkrig her på BH angående håndverkernes være eller ikke være... Men skal prøve å hjelpe deg likevel... Gjett hvordan..
Klikk her for å svare