Hei forum!

For noen dager siden så dryppet det fra taket på overetasjen - aldri en hyggelig oppdagelse!
Så jeg plukket ned taket innenfra og lokaliserte problemet. Litt værforsegling utvendig og så var den umiddelbare faren over... Lekkasjen viste seg å ha eksistert veldig lenge (helt svart og gjennområttent tre) og begrenset til ca. 1x0,5 meter. Det vedvarende regnet i det siste gjorde rett og slett at mer fukt enn vanlig kom gjennom, og dermed at det ble synlig inne.

Slik ser taket ut (nedenfra)
* Gips
* Dampsperre plast
* 200mm glassull
* Masonite (4mm?)
* Lekter og råspont
* Tjære papir
(* Eventuelt shingel - har ikke undersøkt ennå fordi det er flatt tak med takterrasse
ovenfor)
* 220 mm takbjelker

Men nå lurer jeg på et par ting. Håper dere vet mer enn meg!
- Huset er bygget i 1995 i henhold til AB92 og ABT92 - forteller det hvilken byggteknikk som skal brukes, og hvor kan jeg lese mer?
- Det ser ikke ut til å være noen luftspalte mellom isolasjon og råspont, men isolasjonen ligger mot råsponten. Ok? I dag har jeg hørt at man legger en vanntålig men pustende plastduk over isolasjonen og 20-30mm luftspalte oppå. Ville man ikke bygge slik i henhold til AB92?
- Plastduken er ikke teipet i kantene, men ligger overlappende. Ok? Det gode med dette er at lekkasjen ble oppdaget tidlig. Vannet samlet seg ikke så lenge ovenfor, men siver raskt gjennom og ble synlig. Det dårlige er jo at det ikke er helt tett - hvilket burde være meningen.

/Peter

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.