Jeg har kjøpt en LED-TV som nå skal opp på veggen.

Til denne har jeg også kjøpt et veggfeste av denne modellen:
http://www.jula.se/vaggfaste-vajer-32-50-929061

Jeg har forstått det slik at de sølvfargede "puckene" monterer man i veggen og deretter henger man opp TV-en.

Aktuell vegg er en 13 mm gipsvegg.
Hva slags plugg og skrue vil jeg trenge da? tykkelse, type, lengde osv?
Står denne veggen imot for en tynn LED-TV (46 tommer) som veier 14 kilo?

Det finnes for så vidt trestendere i veggen, men jeg synes det er vanskelig å finne nøyaktig hvor de sitter, dessuten vil jeg jo bare kunne treffe maks en av dem, en skrue blir jo i gipsen uansett så å si.

Sist redigert:
For å skru opp en LCD-TV fungerer mollyplugger for enkelgips utmerket. Naturligvis er det bedre om man kan sette det nye festet i en stender med vanlig treskrue. Bank på veggen eller test med en magnet som vil kunne føle gipsskruene.

Nimajneb skrev:
For å skru opp en LCD TV så fungerer mollyplugger for enkelgips utmerket. Naturligvis er det bedre om du kan sette det nye festet i en lekt med vanlig treskrue. Bank på veggen eller test med en magnet som vil oppdage gipsskruene.
Okei.
Hvilke mål skal man ha på mollyplugg da?
Er mollyplugg og metallexpander samme ting?

Når det gjelder trelektene så sitter de jo som sagt såpass glissent at jeg maks kan treffe med en av 2 skruer.
Er det bedre med en skrue i treet + en molly i gips enn 2 molly i gipset rett av?

Det er samme sak.
Størrelsen avhenger av hvor stort skruhullet er i ditt feste. Skruen til Molly må jo passe.
Om du kan sette et av festene i en regel så slipper du et stort stygt hull i veggen senere.

Det finnes Molly for enkelgips eller dobbel. Har du enkelgips er målet ca 13 mm i tykkelse. Trolig har du 60 cm mellom reglene og da kan du kanskje finne begge reglene, noe som er best, men da havner jo selvfølgelig TV mellom disse reglene, noe som kanskje ikke er optimalt. Sett en treskrue i regelen og en molly. 14 kilo er ingen problem for en molly av litt større størrelse. Lykke til:D

Nimajneb skrev:
Det er samme sak. Størrelsen avhenger av hvor stort skruhullet er i ditt feste. Mollys skru må jo passe. Om du kan sette ett av festene i en regel så slipper du et stort stygt hull i veggen senere.
Okei. Jeg tar rett og slett med skruvbrickan fra festet til butikken og tester. Stikker til Biltema, tenkte jeg, der skal de ha molly ser jeg.

Peter Claesson skrev:
Det finnes Molly for enkelgips eller dobbel. Har du enkelgips er målet ca 13 mm i tykkelse. Trolig har du 60 cm mellom reglene, og da kan du kanskje finne begge reglene, noe som er best, men da havner jo naturligvis TV-en mellom disse reglene, noe som kanskje ikke er optimalt. Sett en treskrue i regelen og en molly. 14 kilo er ikke noe problem for en molly av litt større størrelse.
Lykke til:D
Takk for info.
Det stemmer at gipsplaten er 13 mm.
Jeg skal ta med det målet og sjekke i butikken etter en molly som passer.
Jeg fant en som hadde gripvidde 5-16 mm, om jeg leser det riktig så fungerer det til mitt enkelgips eller?

Jeg har trolig 60 cm mellom reglene ja.
Men i det veggfeste som jeg har kjøpt så skal skruene sitte med en avstand mellom 18-22 cm fra hverandre.
Det er altså teknisk umulig å treffe 2 regler :confused:

Siden er det jo viktig at TV-en blir sentrert på veggen, da er jo risikoen ganske stor for at jeg ikke treffer noen regel i det hele tatt.

Mollyplugger finner du overalt, til og med på Ica og Konsum, men vil du være sikker på at mollypluggene fester ordentlig, bør du også kjøpe en mollytang, og slike finnes billige på biltema.

Jeg kjøpte mollyplugg/skruankre på Biltema som skulle ha gripevidde på 3-20mm om jeg ikke husker feil.
Jeg har nå skrudd dem i veggen og hengt opp TV-en.

TV-en henger, men skruen sitter ikke festet i pluggen.
Pluggen sitter som fjell, men når jeg skrur i skruen de siste 2-3 mm så bare snurrer den.

Hvordan kan dette komme seg tro?

Thomas59
Mollyplugg er et djevelens påfunn. Vet man ikke nøyaktig hvordan man monterer dem kan det meste gå galt, og når man så har gitt opp og skal fjerne dem blir det store stygge hull i veggen.

For en amatør anbefales i stedet gipstoggler som i prinsippet er umulig å mislykkes med, tåler betydelig mer last enn Molly og er lett å fjerne.

Se eksempel: http://www.setab.nu/produkter/Infastningar/Toggler-plugg/

• To Toggler-plugger, en med metall og plastbelte.
La rart men skal jo ikke påvirke resultatet, om du setter en brick mellom for å skruen skal dra hele veien så kanskje det føles bedre

Ui. Pafftsareqhqw

Mollyplugg, spesielt fra biltema skal du sky som pesten. Med bare litt for mye dreiemoment så går dritten i stykker inne i veggen, og der står man med en roterende bolt i veggen som har sluppet fra ankeret! Går ikke å "reparere" på annet vis enn med hullsag... Deretter kreves riktig bor, 10.5 mm, slik at ikke veggplaten splittes i stykker på innsiden når man tvinger inn dritten.

Bo.Siltberg skrev:
Med bare litt for mye vridkraft så går skiten i stykker inne i veggen og der står man med en roterende bolt i veggen som har sluppet fra ankeret! Går ikke å "reparere" på annen måte enn med hullsag.
Jeg pleier å trykke sammen "brickan" som sitter på utsiden og så pirke inn alt sammen så den faller ned i veggen.

• Liker
jkarlberg
  • Laddar…
Nå kanskje det er forskjell på Molly og Molly, men de jeg hadde så satt skiven bare fast i 3-4 punkter mot pluggen, så det var ganske enkelt å knekke de festepunktene så skiven løsnet. Deretter var det bare å pirke inn pluggen i veggen og hullet som ble igjen var like stort som det jeg boret fra starten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.