38.174 lest ·
24 svar
38k lest
24 svar
Hvordan skjære MDF på best mulig måte?
Jeg er enig med flere tidligere talere (skrivere), jeg ville også revet bort masoniten og satt enkelgips. Jeg synes det er det minst onde alternativet så lenge vi snakker om den mindre slitsomme løsningen med å rive alt og gjøre om hele veggen.
Du kan også risikere at du må legge til ekstra lekter og kortling etter at masoniten er fjernet.
Du kan også risikere at du må legge til ekstra lekter og kortling etter at masoniten er fjernet.
Det er ikke sånn at du tenker på en MDF panel? Men disse er bare dekorative og har ingen bæring i seg selv.
Du kan nok ikke påstå at en MDF plate veier 22 kg uten å vite L-B og tykkelse. Litt typ hvordan lang er en snor...
Iaf så var det ikke et bra råd å kjøre MDF vegg, heller ikke sponplate er et godt alternativ.
Du kan nok ikke påstå at en MDF plate veier 22 kg uten å vite L-B og tykkelse. Litt typ hvordan lang er en snor...
Iaf så var det ikke et bra råd å kjøre MDF vegg, heller ikke sponplate er et godt alternativ.
Ikke for at det spiller noen rolle... men av en eller annen merkelig grunn råker jeg vite at vanlig MDF har en densitet på ca 0,75 g/cm3 (varierer selvfølgelig litt). En vanlig plate (2440x1220 / 2500x1250) som veier 22 kg er altså sannsynligvis 10 mm tykk.

Tilbake til emnet... jeg hadde også kjørt på gips.
Ca 265 kg. En slik bør man nok unngå å surre fast på takstativet...Mikael_L skrev:
Tilbake til emnet... jeg hadde også kjørt på gips.
Okei, men da burde det funke om man setter en 4-7mm Plywood som bunn og så en 6 mm gipsplate som malbar vegg. Jeg vil ikke rive bort brystningen da det er en eldre hytte så det er jo litt av hjertet å skape den eldre følelsen. Også fordi det er en liggende brystning som jeg ikke tror er så vanlig eller?
Brystpanelet er vel noen spont virke kan man anta. Å gjenopprette med en lignende profil er antakelig ingen problemer, men den nåværende installasjonen kan jo selvfølgelig ha en affeksjonsverdi som går tapt - slikt skal ikke undervurderes!
Du har forresten ikke vurdert noen panel å sette på veggene i stedet? Noe finsaget type glattkant kan jo være trivelig i en liten hytte. Finnes jo noen alternativer til perlespon hvis man ikke liker den. Med trepanel på veggen løser du samtidig ditt bæringsproblem.
Du har forresten ikke vurdert noen panel å sette på veggene i stedet? Noe finsaget type glattkant kan jo være trivelig i en liten hytte. Finnes jo noen alternativer til perlespon hvis man ikke liker den. Med trepanel på veggen løser du samtidig ditt bæringsproblem.
Sist redigert:
Det kanskje funker, men jeg synes ikke det føles som en videre god løsning.Nygge72 skrev:
Men det avhenger kanskje av at jeg aldri har hørt eller sett det gjøres sånn. Jeg har altså ikke en anelse om hvor bra/dårlig det kunne være.
Jeg synes du er unødvendig redd for gips. Det finnes mange smarte innfestingsløsninger for gips, og bæreevnen er noen titalls kg for de sterkere.
Ikke glem at det bygges flere hundre (tusen?) splitter nye hus hvert år i Sverige, hvor alle veggene består av enkelgips, så sånn superdårlig kan det jo ikke være.
Og så er jeg enig med nmhed, sjekk hva som er bak, ville ikke overrasket meg om du finner en plankevegg der.
Jeg er ikke redd for gips...bare at jeg har ikke så mye å spille på ut til brystpanelet. Derfor ville jeg ha en tynnere plate men som likevel blir holdbar å skru i.
Plankevegg tror jeg ikke det er bak da masoniten buer innover om man trykker på den, så mellom lektene er det nok ingenting.
Pleier det ikke å ligge en kryssfiner i grunnen til gipsen i de nye husene?
Du har så rett i at det er vel mest affeksjonsverdi i brystpanelet. Men jeg tror det ville sett rart ut å sette panel over den da ville de gått på to ulike lengder i så fall. Huset har dessuten ikke mer enn 2 m i takhøyde og brystpanelet er 1 m av disse. Så det handler jo da bare om 1 m ren vegg så å si.
Plankevegg tror jeg ikke det er bak da masoniten buer innover om man trykker på den, så mellom lektene er det nok ingenting.
Pleier det ikke å ligge en kryssfiner i grunnen til gipsen i de nye husene?
Du har så rett i at det er vel mest affeksjonsverdi i brystpanelet. Men jeg tror det ville sett rart ut å sette panel over den da ville de gått på to ulike lengder i så fall. Huset har dessuten ikke mer enn 2 m i takhøyde og brystpanelet er 1 m av disse. Så det handler jo da bare om 1 m ren vegg så å si.
Du gjør rett i å beholde panelet om du liker det og det har en viss affeksjonsverdi.
Skulle det vise seg å være nesten umulig å klare panelet er det jo en annen situasjon, men det tror jeg ikke skal være tilfelle.
Bare unødvendig å rive og kaste sånt som fortsatt er OK.
Skulle det vise seg å være nesten umulig å klare panelet er det jo en annen situasjon, men det tror jeg ikke skal være tilfelle.
Bare unødvendig å rive og kaste sånt som fortsatt er OK.
Klikk her for å svare