Hei jeg skal kle mine vegger med MDF plater og deretter male dem. Jeg har dog fått for meg at de kan "frase" seg i kantene hvis man sager dem (rett eller galt?) og lurer da på hvordan man sager/deler disse på beste måte for å få gode kanter/skjøter?

Er det noe annet man bør tenke på angående MDF? Maling på beste måte? Sparkling? hvilken type skrue for å feste den i tre?

Jeg velger MDF for å få mer å "skru i" enn Gips.

Takk på forhånd.

Mikael_L
MDF er vel ikke noe spesielt fornuftig veggmateriale...
Du mener ikke OSB?

Nei, jeg har fått anbefalt MDF til meg. Dette er altså til en sommerhytte og skal sitte over en brystpanel. I dag sitter der bare en 3 mm kryssfiner. Så jeg ville bare styrke opp den veggen litt med en overflate som er bra å male, men likevel som man kan skru i. Den kan jo dog ikke være for tykk siden brystpanelet sitter der og jeg bare har 11-12mm tilgjengelig før jeg ligger i linje med brystpanelet.

Hvorfor skulle jeg ikke velge MDF blir jo da et oppfølgingsspørsmål?

Beklager mente masonit ikke plywood

MDF går fint å sage med sirkelsag eller bordsag.
Jeg ville nok ikke satt det på veggen derimot.
MDF egner seg mer til møbelsnekring, vindusomramming, foringer, fôr og lister.

Man brukte ikke MDF på den måten. Vil du ha noe å skru i, monterer du OSB bak gipsen. Får du ikke plass med OSB ville jeg montert kun gips.

MDF blir vanskelig på veggen blant annet fordi skjøtene vil bli vanskelige å skjule. I tillegg vil du antagelig få problemer med skruehodene, litt avhengig av hva du velger for tykkelse på MDF-en.

Skal du likevel bruke MDF er antagelig terrasseskrue passende å bruke.

Sist redigert:
Mikael_L
Men om du nå har masonite er det vel noe bak masoniten, den pleier jo å være kledning over plankevegg f.eks.

Så..., hva har du bak masoniten i dag?

Det er nok bare reglene bak masonitten. Det er derfor jeg vil ha opp noe mer "stabilt". Men man kan kanskje sette en tynnere OSB og så en masonitt utenpå det, så bør man jo få en slett overflate å male. Eller går det an å sparkle OSB så man får den glatt og fin? (føles dog som det kommer mye arbeid med det, da sliping osv tilkommer i så fall)

Om veggen ikke er ordentlig bygget fra starten av, er det kanskje ikke så mye ekstraarbeid å fjerne brystpanelet og begynne på nytt og "gjøre det riktig"?

Jeg ville heller leve med å bare ha gips å feste ting i, enn å måtte male eller tapetsere på noe annet materiale enn nettopp gips.

Enig med MathiasS

Masonite beveger seg...
Du får det flatt for så å sprekke i skjøtene...

Sett helst osb eller plyfa for deretter å montere gips.

MVH

osb finnes bare i 11mm

Mikael_L
Hmm lurer på hva en 60mm MDF i format 2850 x 2070 veier ... :x

Sponplate da?

Vil man absolutt ha sponplate så funker vel det om man deretter kler den med gips. Selv avskyr jeg gips men på veggene må man ha det. Å bare bruke en treplate vil utvilsomt gi sprekker i skjøtene.

Angående mdf og vekt så er de større platene ganske grinete å håndtere...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.