4.085 lest ·
6 svar
4k lest
6 svar
Hvordan skal vi isolere vegger i hus bygget i -45?
Hei!
Vi er i ferd med å rive ned eksisterende overflater i vårt kjøkken som skal renoveres. Hele kjøkkenet, vegger og tak, er dekket med en fiberpapp som ifølge merking på baksiden heter Vegg Fiberpapp Kalex. Når vi nå river den ned er det på noen steder rupanel og bak det finnes trolig ytterveggens panel. Spørsmålet er nå hvordan vi skal isolere disse veggene? Er det noen som vet? Redd for å sette fuktsperre på et hus som frem til nå har vært uten det. Går det å isolere med papp igjen? Men hvordan får vi i så fall en overflate som går an å flise på mm. Skulle ønske gipsplater...
Vi er i ferd med å rive ned eksisterende overflater i vårt kjøkken som skal renoveres. Hele kjøkkenet, vegger og tak, er dekket med en fiberpapp som ifølge merking på baksiden heter Vegg Fiberpapp Kalex. Når vi nå river den ned er det på noen steder rupanel og bak det finnes trolig ytterveggens panel. Spørsmålet er nå hvordan vi skal isolere disse veggene? Er det noen som vet? Redd for å sette fuktsperre på et hus som frem til nå har vært uten det. Går det å isolere med papp igjen? Men hvordan får vi i så fall en overflate som går an å flise på mm. Skulle ønske gipsplater...
Jeg innbiller meg at det ikke er det, men det er isolert med spon i gulvet og taket så det er mulig at det er det som brukes mellom panelene. Vet du hvordan folk vanligvis isolerte på 40-tallet? La oss si at det er isolert i veggen, kan vi da sette gips direkte på panelen uten problem?
Kan du måle ytterveggens tykkelse ved et vindusåpning? Hvis det ikke er en sommerhytte bør det være en slags isolasjon, vanskelig å si hvilken, kan også være i en sommerhytte. Vårt hus fra midten av 40-tallet var hytte før og hadde sagflis overalt. Vi hadde plater mot panel som vi satte gips direkte på.
Takk for dine svar! Skulle kunne måle i vindusåpningen. Vurderer også å løsne litt på en planke for å se litt bak.
Akkurat masonit har vi på en annen yttervegg så det kunne være en måte. Men isolerer det noe? Vi vil gjerne kunne nyttiggjøre huset også om vinteren.
Akkurat masonit har vi på en annen yttervegg så det kunne være en måte. Men isolerer det noe? Vi vil gjerne kunne nyttiggjøre huset også om vinteren.
Troligvis er det ikke mye bak råsponten. Normalt pleier man å unngå isolasjon fra innsiden, da eksisterende vegger blir enda kaldere.
Hadde det vært mitt hus, ville jeg ha festet opp en dampbrems og rettet opp veggen og på med gips. Klart! Den dagen man gjør noe med utsiden isolerer man utvendig.
Hadde det vært mitt hus, ville jeg ha festet opp en dampbrems og rettet opp veggen og på med gips. Klart! Den dagen man gjør noe med utsiden isolerer man utvendig.
Akkurat som Chris983 sier, avhengig av veggtykkelsen i dag kan dere bestemme tykkelsen på tilleggsisoleringen som dere den dagen bygger videre fra. Ta gjerne bilder av ytterveggen og legg ut om dere ønsker råd & tips om dette.
Klikk her for å svare