I
Hei,

Tilfelle 1
Da vi renoverte rom A for noen år siden, laget vi plass til terskelen i gulvet, altså sagde vi parkett slik at terskelen skulle få plass mellom parkettgulvene i rom A og rom B, siden gulvet fra 70-tallet var lagt på den måten. Håndverkeren som satte inn døren sa imidlertid at dette var feil, terskelen skulle hvile på gulvet (halvparten i A og halvparten i B), så han sagde til en plankebit som han la under. Slik ble resultatet:

il7dNIi.jpg
RxzfELh.jpg

Tilfelle 2
En annen håndverker monterte inn en dør i kjelleren. Også dette gulvet var feilaktig lagt, så man valgte å gjøre et kompromiss, altså ble terskelen klart lavere, slik ble det:

H6LIBsb.jpg
iMNvh64.jpg

Tilfelle 3
Nå har vi selv montert 2 innerdører, den første var enkel da den hadde et klinkergulv som hadde en jevn og fin overgang mellom de 2 rommene. Vi la terskelen direkte på denne overgangen slik:

YvFWPID.jpg
IrmzKyN.jpg

Tilfelle 4
Den nyeste døren vi monterte bød imidlertid på litt problemer. Rom A hadde klinker som på enkelte steder var opptil 15 mm tykke, rom B hadde kun malt betonggulv, altså ca. 15 mm lavere. Den første håndverkerens råd virket rimelige, så jeg valgte her å legge først en sokkelmatte (for å unngå fukt fra platen) og deretter en 15 mm planslipt planke, oppå denne havnet terskelen. Det vi imidlertid ikke tenkte på var at denne måtte kompenseres ytterligere med avstandsstykker for å være i vater. Slik ble det:

sZ2J6uR.jpg
eqZYjg8.jpg
3i49prO.jpg
3tTOgkb.jpg

Vi hadde regnet med en kvartstav på 20 mm, men nå ser det dessverre ut til at døren havnet noen mm høyere enn forventet. Tanken fremover er å legge klinker også i rom B, men det ligger LANGT fram i tid.

Selv føler jeg at tilfelle 2 er så godt som perfekt, men trolig er denne egentlig feilmontert. Tilfelle 4 havnet noen mm for høyt etter min mening.

1. Hvis terskelen skal hvile på halvparten av gulvet i rom 1 og halvparten av gulvet i rom 2, hvordan håndterer man da forskjeller i høyden?

2. Er det noen av mine tilfeller som ville blitt klassifisert som korrekt installasjon?

3. Ville dere gjort noen endringer på tilfelle 4? Og i så fall hva?

MVH

I
Ingen som vet hvordan en terskel skal installeres eller finnes det ingen "best practice" rundt dem?

Fall 1 er feil.
Fall 2 er ganske så feil også.
Fall 3 blir jo bra, en silikon i en bra farge på klinker siden så blir det jo fint.
Fall 4 er jo rett måte å gjøre det på, så er det mer utførelsen det feiler på.

I fall fire hadde jeg dratt til byggevarehandelen og kjøpt en terskel (eller en planhøvlet eikebit) som er tilstrekkelig bred, så saget den for å fylle ut avstanden ned mot det eksisterende gulvet.

I fall én så stemmer det håndverkeren har sagt.

Man vil dele opp gulvet mellom de to rommene for at gulvet skal kunne ekspandere, legger man for eksempel sammen all parkett i et helt hus blir det gal, gulvet må kunne ekspandere over årstidene.

Så:

1. Om terskelen skal hvile på halvparten av rom 1 og halvparten av rom 2 gulvet, hvordan håndterer man da forskjeller i høyden?

Man "saler" høydeforskjellen dvs fyller ut ujevnheten med en til trebit, helt enkel plukke bort terskelen og lime på en bit til som er måtilpasset, avhenger jo helt på hvor mange mm det handler om, 2-3mm fuger man jo lett bort.

2. Er det noen av mine fall som ville blitt klassifisert som korrekt installasjon?

Fall 3 er jo bra med en liten silikon under for å fylle gapet.
Fall 4 er jo rett måte men utførelsen er jo så som så.

3. Hadde dere iverksatt noen tiltak på fall 4? Og i så fall hva?

En eikebit, kløvd for å matche konturen av klinkeren.

Alt er jo veldig lett om man har alle greiene og er litt halvhendig, ikke så lett å kløyve en eikebit fra 5mm til 25mm uten en brukbar kløyvsag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.