Hei.
Bor i en enebolig/rekkehus med carport mellom husene.
Carporttaket holdes oppe med store bjelker (antar limtre eller lignende) mellom husene, hvor det deretter ligger mindre lekter på tvers som selve taket ligger på.
Veldig mange i området, og vi, oppbevarer selvsagt diverse planker og lignende ting i de hulrommene som skapes mellom bjelke og lekter. Superbra plass, beskyttet og av veien.
Men, det blir jo unektelig litt omstendelig når man skal ta ned ting derfra. Det er høyt oppe, og man må balansere på en stige, lange planker blir vanskelig å få ut da den siste bjelken slutter tett mot taket, så man må bøye, vri og fikle en del for å få ut ting.

Derfor vurderer jeg nå en smart løsning med blokk og talje, der jeg skaper en plattform som henger i lektene i stedet for at tingene ligger oppå dem.
Så skulle man da via et tau/kjede kunne senke plattformen til noen meter over bakken og få en mye bedre arbeidsstilling når man vil nå virket.
I tankene mine ser jeg for meg et type ratt festet på veggen som man sveiver for å sakte senke/heve plattformen. Men får ikke helt til hvordan kjeden skal gå videre til plattformen som man vil feste i minst 4 punkter for stabiliteten.
Hvis jeg har en plattform med 4 festepunkter som deretter går sammen til ett punkt som ledes videre til mitt ratt, blir det stabilt da? Jeg kan ikke slippe tanken på at det kan bli ujevn balanse på plattformen, og da er ikke ett sentralpunkt nok, men vet ikke hvordan jeg skulle håndtere heving/senking med mer enn én kjede.

Noen som forstår litt hva jeg sikter til? Og kanskje har tips til løsninger? Kanskje en lenke til en passende nettside?
Leter ikke etter en superstilfull løsning her, men mest funksjonell og pålitelig. Kan supplere med bilder av taket i løpet av kvelden om det ville gjøre det lettere.

Kan du ikke sette en elvinsj i en takbjelke og i den feste alle fire kjettinger fra plattformen?

• Liker
Afterquake
  • Laddar…
Det høres jo absolutt ut som en enkel løsning, men hvordan sikrer man at man får balanse på det hele?

Så tenker jeg at når man først har fått alt opp til taknivåen må man vel låse dem fast med noe annet så at ikke alt henger konstant i vinsjen?

Forstår at det enkleste så klart er å bygge ned noen lekter under bjelkene, egentlig skape et lite nedsenket nivå som er lettere å dra inn og ut plankene fra.
Men jeg vil uansett utforske ideen med en senkbar plattform. Faren min trodde at det ville innebære litt vel store/grove installasjoner for å klare vekten for det behovet jeg faktisk har. Og det kan nok meget vel være sant :D

Se på hvordan en takboksløfter er utført, finnes ferdige

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
Det er jo absolutt typ en takboksheis jeg tenker meg.
Men antar at vekten raskt blir for mye for dem. De fleste er jo kun godkjente for 100 kg og tenker at det blir man sikkert overstige etter en liten stund.
En vanlig OSB plate veier vel typ 5 kg?

A Afterquake skrev:
Det er jo absolutt typ en takboksheis jeg tenker meg.
Men antar at vekten raskt blir for mye for dem. De fleste er jo kun godkjent for 100 kg og tenker at det vil man sikkert overstige etter en liten stund.
En vanlig OSB plate veier vel typ 5 kg?
Jeg tenker at det er prinsippet du får se på, og deretter skalere opp med kraftigere greier

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.