Nja, 100% trenger det kanskje ikke å være, utover enhver rimelig tvil holder bra! Det heller mao helt klart mot å kjøre på det du sier MaxPax, C-bruk altså. Jeg tror som sagt at huset er veldig mye standard, de fleste husene i kvartalet er av samme modulkonstruksjon (selv om de skiller seg litt planløsningsmessig m.m.), bygd i samme periode og hva jeg vet av samme byggherre. Husene er s.k. Skandiahus hva det nå betyr.
For meg, som altså ikke kan noen ting om dette, føles det som at kalkpuss burde være mer finkornet, i stil med gips, mens sementbruk har grovere konsistens, sandete så å si...men det er kanskje helt feil...? Min puss er sandete men det som skaper forvirring er at mannen på Finja skrev at kalkbruk "har hvitaktig kulør"...noe jeg synes min puss har...eller er den mer mot det grå? :x (Retorisk spørsmål!)
For meg, som altså ikke kan noe om dette, føles det som at kalkpuss burde være mer finkornet, i stil med gips, mens sementmørtel har grovere konsistens, mer sandete så å si...men det er kanskje helt feil ...?
Ja det er helt feil. Kalk, hydraulisk kalk og sement er bindemiddelet som brukes, "grusen" er ballasten, altså vanlig sand i fraksjon vanligvis 0-3 mm. Grovheten i gruskorn kan ikke brukes til å identifisere bindemiddelet.
"Kritthvit farge" er jeg enig i at det er ganske intetsigende, sammenlignet med hva liksom? sammenlignet med en mørkegrønn elefant har vel betong en ganske kritthvit farge. Men jeg ville, ut fra mitt syn og minner, si at kalkmørtel ofte er mer kritthvitt enn kc-mørtel, noen ganger med en kremaktig hvithet (sammenlignet med sementmørtelens mer gråaktige hvithet), og i noen tilfeller med innslag av små mørke korn spredd ca 2 stk per kvadratcentimeter. Akkurat på samme måte trassler det da lett til det for deg da vi ikke har samme øyne/fargesyn/minner/hjerne/begreper osv...
Det var litt den typen av informasjon jeg søkte...noe å sammenligne med liksom og som avklarer begrepene. Akkurat som du skriver, synsinntrykk er subjektive, dessuten avhenger det av i hvilket lys man betrakter objektet, men jeg tror likevel at jeg kan se om det drar mot kritthvitt/kremhvitt eller gråhvitt. Skal sjekke litt ekstra nøye i morgen og se hva det heller mot, men det ser foreløpig ut til å bli c-bruk.
Jaha, i dag ble hull og ujevnheter pusset med Webers Base 135.
Jeg synes at overflaten blir litt for grov med denne puss, litt som 40-papir når jeg skulle ønske 180-papir, men jeg får leve med det. Nå skal pussen brenne i tre døgn før det er klart for maling med en eller annen type farge (se gjerne min andre tråd) i hvit fargetone. Forhåpentligvis jevner malingen litt ut.
Også taket skal males om i hvitt, og deretter skal et skikkelig ELFA-hyllesystem opp så jeg får plass til alle tingene mine. En oppvaskbenk skal plasseres på et par underskap også, så jeg har et sted å søle med ting jeg ikke vil ta inn i huset. Dessverre finnes det ingen tilkobling til avløpet, men til jeg eventuelt bryter opp gulvet og kobler på gulvsluket, får jeg bruke et løst rør.
Takk for at du har stilt spørsmålene jeg akkurat hadde. Holder på med det samme og litt til i garasjen min.
Nå vet jeg hvordan jeg går videre i dag
Setter selv min fargesetting, mørkegrå 60% lysegrå 35% hvit topp stripe 5%
Deretter hvitmalt tak og ubehandlet gulv inntil videre.
Gøy at tråden kunne hjelpe noen andre! Det er jo forumets absolutt største fordel, noen starter en tråd for å få hjelp/inspirasjon eller bare for å dele, og så leser noen andre og kommer videre i sitt prosjekt.
Det herlige er jo at tråden ligger der så lenge forumet lever, så det kan jo være noen som leser denne tråden flere år senere (hei til deg! ) etter å ha søkt på spackla hålbetong!
Hvis det er virkelig store hull har jeg lært i avisen GDS at man kan stoppe inn biter av gammel sement eller steiner for å fylle ut. Man bør jo ikke bruke puss til for store volumer på en gang.
Så nå at du tenker å la gulvet være ubehandlet inntil videre. Når det først blir tid for det, kan jeg virkelig anbefale at du legger epoksy på gulvet, diffusjonsåpen sådan altså.
Det var det første jeg gjorde i huset, faktisk allerede før vi fikk adgang for et år siden (minus typ en uke!). For meg som har vokst opp med et garasjegulv som skulle males "senere", hvilket ikke er gjort ennå, er det en nærmest religiøs opplevelse å kunne gå ut i sokkelesten for å hente en hammer eller noe annet i garasjen! En vidunderlig følelse å bare ta en enkel sveip med kosten så er det rent etter å ha saget noe, skrudd på bilen så litt veigrus har falt ned eller ta et drag med en klut om noe har blitt sølt ut og gulvet er skinnende rent!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.