Jeg har søkt på forumet men ikke klart å finne svar på spørsmålet mitt som jeg føler meg trygg med, så jeg starter en ny tråd.
Garasjen i huset har blitt veldig stemoderlig behandlet siden det ble bygget, så nå er det på tide å gjøre det til husets fineste rom! Veggene består av betonghullstein som er pusset med et ganske tykt lag puss av ukjent materiale. Det er fullt med gamle borehull etter diverse hyller og annet, noen steder har pussen løsnet fra hullsteinen, og det har vært fuktinntrengning med hvite felter som resultat. Huset er nå drenert, og jeg vil tette alle hull samt male om veggene i en lys og trivelig farge.
Jeg har lest at man skal bruke samme type puss som allerede sitter på veggen når man reparerer, men hvordan skal jeg vite hva slags puss det er og hvordan dette skal brukes. Jeg har aldri murt/pusset før, så jeg føler meg helt lost.
Slik ser det ut:
Her ses noen av hullene samt stedet der den største løsningen har skjedd, man ser til og med hullsteinens form i sprekkene.
Detaljbilde av et av hullene med den gamle pluggen igjen. Selvfølgelig skal alle gamle plugger trekkes ut, og hullene støvsuges nøye før noen tiltak utføres.
* bank bort all løs puss
* slipe/skrape bort all maling
* reparere med C-mørtel der det var ødelagt
* vanne og påfør et tynt lag finmørtel (1mm C-mørtel) og filt eller pussebrett
* male med silikatmaling for innendørs bruk etter et par uker
Dette er imidlertid den "lange veien" for å fikse veggen ordentlig, det finnes kanskje en sparkelmasse man bare kan smøre over alt og deretter slipe og male, men det får noen andre tipse om i så fall.
Må all gammel maling virkelig bort? I så fall må pussen slipes ganske mye siden overflaten har ganske grov struktur.
Er du sikker på at det er C-bruk som sitter på veggen nå? Hva finnes det for ulike typer bruk som har blitt brukt som puss av denne typen vegger?
Silikatmaling kommer til å bli brukt på den ytterveggen som vender mot jorden utenfor. Veggene som vender innover mot huset samt den ytterveggen som vender mot "fri luft" vil jeg nok bruke vanlig veggmaling.
Jeg har ingenting imot å gå "den lange veien". Jeg vil at det skal bli bra, helst like bra som det var før alle hullene ble boret i veggene, men det innser jeg jo at ikke går.
Beklager om dette oppfattes hardt men du vil ikke slipe bort all maling og du har tenkt å male med vanlig veggmaling på innerveggene. Visst kan fungere men du skriver at du vil få det bra og kan gå den lange tøffe veien. Et råd gjør da som Maxpax sier. Det blir best resultat, penest (sannsynligvis) og holder nok lengst.
Om fargen sitter fast kan det jo ikke være så viktig? Jeg forstår selvsagt at alt løst må bort, ny farge kan jo ikke lime fast gammel, men det sitter jo ikke silikonstinn Hammerite-maling på veggene.
Vi har jo samme puss på alle andre vegger i kjelleren og de er overmalt flere ganger uten at noe fælt har skjedd...hvorfor skulle det være annerledes i garasjen? Yttervegger under jorden forstår jeg at de er spesielle og der tenker jeg å ha silikatmaling.
Selvfølgelig er veggene som ikke har jord utenfor kanskje sikre med vanlig veggmaling, men selv ville jeg ikke tatt sjansen. Om å slipe ned malingen som sitter nå, du viser et bilde av et vindu med betydelige fuktskader under. Er dette all flassing som finnes i kjelleren? Personlig tror jeg at grunnen til at det ser slik ut under vinduet ditt er at malingen som sitter på veggen er tett, noe som resulterer i at den bobler og at fukten blir værende i veggen. Eller er det silikatmaling fra starten? Når det gjelder pussen, så trenger det ikke være samme type puss, men hvert lag man legger på skal være svakere enn laget innenfor!
Jeg har dessverre ingen anelse om hva slags farge som er på veggene nå, huset er fra 60-tallet og det var ikke jeg som bygde det. Det står heller ikke i tegningene hvilken farge som ble brukt, men jeg er helt sikker på at det er originalfargen.
Jeg har ingen anelse om når de skadene som finnes oppsto, men trolig er det lenge siden og sannsynligvis før dreneringen ble gjort. Jeg ser ikke at malingen har boblet, men det er pussen som har blitt porøs og sluppet, og dermed har tatt med seg malingen. Det finnes lignende steder i kjelleren, men ikke i nærheten av like omfattende.
For å vite hvilken type puss som er svakere, trenger jeg jo å vite hva som sitter der nå...
Tja, det er vel en liten risiko for at du har gammel hydraulisk kalkmørtel i veggene, hvis du da reparerer og pusser med C-mørtel uten å ettervanne så blir forskjellen i hardhet ikke så himla stor, men selvfølgelig helt rett og riktig er jo å finne ut nøyaktig hva det er og bruke det samme.
Bank bort en flis mørtel stor som en tommel uten farge på og en flik farge med overflate stor som en tommel den også, legg i hver sin zip-bag og send til finja eller weber for analyse. Kanskje kan du ringe en av disse mørtelprodusentenes kundeservice og bli veiledet til hvordan du finner ut hvilken type mørtel du har hvis du ikke vil sende og vente.
Så når du vet nøyaktig hva du har kan man gjøre en mer detaljert vurdering av passende tiltak.
Tja, det finnes vel en liten risiko for at du har gammelt hydraulisk kalkbruk i veggene, hvis du da reparerer og pusser med C-bruk uten å ettervanne så blir forskjellen i hardhet ikke så himla stor, men visst helt rett og riktig er jo å finne ut nøyaktig hva det er og bruke det samme.
Bank bort en flis med bruk på størrelse med en tommel uten maling på og en flak maling med overflate stor som tommelen den med, legg i hver sin zip-bag og send til finja eller weber for analyse. Kanskje kan du ringe en av disse brukprodusentenes kundeservice og bli guidet til hvordan du finner ut hvilken type bruk du har hvis du ikke vil sende og vente.
Deretter når du vet nøyaktig hva du har kan man gjøre en mer detaljert vurdering av passende tiltak.
Finja !!! Veldig hjelpsomme aldri noen idiotforklaringer uten de svarer veldig bra selv når jeg som privatperson ringer. Ellers ta C-bruk det verste som kan skje er jo at det slipper, og da må du gjøre det om igjen. Jeg har fremført min mening i farge spørsmålet men det er opp til deg hvordan du vil gjøre det fungerer sikkert hvilket som, kanskje
Kan allerede si meg enig ang. Finja. Sendte e-post til både Weber og Finja, men har bare fått svar fra Finja så langt. Jeg fikk en veldig informativ pdf og en gjetning på at jeg har sementbasert puss, men ikke helt svar på hva jeg skal bruke for produkt for mitt prosjekt. Mitt svar på svaret kom antagelig for sent på fredagen for å rekke å få et svar, så vi får se hva som skjer neste uke.
Dessverre munnet kontakten med Finja ut i ingenting, så jeg har fortsatt ingen anelse om hvordan jeg skal få orden på veggene i garasjen. Svaret fra Finja var som sagt først at siden huset er bygget etter 1950, så er det som oftest sementbasert bruk. Da jeg spurte hvordan jeg kunne bekrefte at dette stemte, og vedla bildene jeg har vist over, var svaret at om det er ren kalkpuss så har den som oftest en hvitaktig kulør...:screwy: Med andre ord et fullstendig intetsigende svar.
Jeg synes det er merkverdig at det skal være så vanskelig å få klare svar på dette. Det må finnes titusenvis av hus som er konstruert på samme måte, det er ikke noe spesialhus som en hjemmemekker har bygget, men et standardhus fra slutten av 60-tallet. Jeg vil ikke ta noen sjanser siden jeg, når jeg først har fått veggene solide, skal sette opp veldig mange hyller og andre ting. Hvis det senere viser seg at jeg har brukt feil puss, vil det bli uhyggelig mye ekstrarbeid unødvendig.
Ja, jeg er litt overrasket over at mannen på Finja ikke foreslo det...
Hva er det som gjør at det bare er en promilles sjanse for at det ikke er sementbasert? Det er jo litt det jeg fisker etter her...hvordan avgjør man dette? Er det fordi sementbasert er vanligst, struktur/konsistens, farge? Det føles litt overkill å be et laboratorium gjøre en analyse. Skal det virkelig være nødvendig, murere må jo kunne avgjøre på stedet hva de skal jobbe med når de blir hyret for et oppdrag.
Hus bygget på slutten av 60-tallet er det som får meg til å si at det bare er en promilles sjanse, om det ikke er noen spesielle situasjoner som har ført til at kalkmørtel har blitt brukt, men som du sier så er det et standardhus. Den siste promillen retter jeg til eksempelvis at murene hadde et annet prosjekt hvor kalkmørtel ble til overs, og bestemte seg for å bruke det i stedet for kc-mørtelen som var standard da.
Det finnes tilfeller hvor man med 100 % sikkerhet kan si at det er det ene eller det andre. Når man er på stedet som sagt. Ut fra bilder på et forum våger jeg ikke å si noe 100% sikkert fordi jeg ikke kan avgjøre til 100%, og ikke engang guide noen andre til å avgjøre av flere grunner. Du sier du vil fjerne all tvil om hva det kan være, og hvis du ikke vil ringe et murerfirma som kommer og gjør en vurdering på stedet eller sende inn en flis for analyse, så vil du ikke nå det resultatet du etterspør.
Selv hadde jeg ikke vært spesielt redd for å glad og fornøyd bruke C-mørtel.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.