10.812 lest ·
72 svar
11k lest
72 svar
Hvordan skal jeg pusse veggene best?
En pusset overflate blir aldri homogen i fargen, men man får en viss flammethet og kan se de "ulike" feltene. Har du 12-15 grader og ventilasjon så herder 15 mm puss som regel på 1-2 uker.Dr Benz skrev:
Pussen herder innenfra og ut, så en vifte langs veggen gir best funksjon, da fukten forlater pussen ved overflaten. Gulvhjørner tørker vanligvis langsomst fordi luften ikke sirkulerer mye der, så kjør viften litt ekstra i gulvhjørnene.
Toppen. Som jeg mistenkte. Har kanskje med vannblandingen også å gjøre.J jawen skrev:En pusset overflate blir aldri homogen i fargen, men man får en viss flammethet & kan se de "ulike" feltene.
Har du 12-15 grader & ventilasjon så herder 15 mm puss oftest på 1-2 uker.
Puss herder fra innsiden og ut, så en vifte langs veggen gir best funksjon, da fukten forlater pussen ved overflaten.
Gulvhjørner pleier å tørke langsomst pga. at luften ikke sirkulerer mye der, så kjør viften litt ekstra i gulvhjørnene.
Bra da blir det male i neste uke som gjelder.
Visst bruker man primer før maling?
Nei, noen "spesifikk" primer bruker aldri jeg, & b & c bruk kan du kjøre første runden med noe utblandet silikatmaling om man vil at det skal trenge inn noen mm til.Dr Benz skrev:
Legg på rikelig med maling begge ganger når du ruller, så pussen får sjansen til å "suge" ordentlig.
Rått. Takk for raske svar! 👊🏻J jawen skrev:
Renovator
· Värmland
· 1 175 innlegg
Enda er det bare pusset. Holder på å pynte rundt vinduer og hjørner. Men siste overveielsen var faktisk å bare kjøre med silikat og så får det slites med tiden.
Jeg tror at vi er der akkurat nå faktisk.
Jeg tror at vi er der akkurat nå faktisk.
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Rått jobbet!
Etter vinterspysjuke og vinterferie er vi i gang igjen. Første runde gjort med primer (vattenglas). Skikkelig vanskelig å tape og beskytte sånn at den ikke smyger seg under kantene siden den er som vann.
Spørsmålet som oppstår da er om det hadde hjulpet å male et ekstra lag på selve benken for å gjøre den mer motstandsdyktig mot evt. søl og flekker?
Ellers kjører jeg på med første strøk maling i morgen, og blir det flekker fremover får vi ta det da.
Vi vil unngå at benken blir litt mer blank som den blir hvis man bruker vanlig veggmaling.
Spørsmålet som oppstår da er om det hadde hjulpet å male et ekstra lag på selve benken for å gjøre den mer motstandsdyktig mot evt. søl og flekker?
Ellers kjører jeg på med første strøk maling i morgen, og blir det flekker fremover får vi ta det da.
Vi vil unngå at benken blir litt mer blank som den blir hvis man bruker vanlig veggmaling.
Nå begynner det å gi seg. Kom noen ting i mellom med terrassebord osv...
Har fått slipt benkeplatene og polert dem.
Satt opp akustikkpanel.
Fått orden på strømmen og lampene og litt annet smått.
Slipt og oljet vindu.
I dag har jeg malt på pussen inni ovnen og rundt døren pga endrede planer.
Man begynner å se lyset... Puh...
Benken blir raskt skitten og veggene dessverre litt følsomme. Så alt skal få et strøk til med maling. Så blir det nok voks på selve benken for å beskytte. Så får det bli som det blir.
Har fått slipt benkeplatene og polert dem.
Satt opp akustikkpanel.
Fått orden på strømmen og lampene og litt annet smått.
Slipt og oljet vindu.
I dag har jeg malt på pussen inni ovnen og rundt døren pga endrede planer.
Man begynner å se lyset... Puh...
Benken blir raskt skitten og veggene dessverre litt følsomme. Så alt skal få et strøk til med maling. Så blir det nok voks på selve benken for å beskytte. Så får det bli som det blir.
Og for den som er interessert i resultatet så ble det slik. Vi er utrolig fornøyde. Dette har nå etter noen uker virkelig blitt det der koselige og storslåtte rommet vi hadde tenkt oss. På en måte har det vært verdt å vente på, men man lurer også på hvordan man har holdt ut i to år uten skikkelig spisebord.
Døren skal gjøres ved, men det blir til våren. Ellers er det ferdig.
Døren skal gjøres ved, men det blir til våren. Ellers er det ferdig.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Pusse eller gipspu kjellerveggene?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Låter "ihåligt" när man knackar på väggarna, putsa om?
Stenhus -
Behöver jag dränera om innan jag putsar om källarväggarna?
Grund & Markarbeten -
Möjligt montera ned och sedan upp innerdelen själv? Skall putsa väggen. Bild!
Värmepumpar -
Slammad lecamur som skall putsas
Grund & Markarbeten