Dr Benz Dr Benz skrev:
Ok jeg er med. Men mener du at det bør være en nesten homogen (fargemessig) overflate for at det skal være ok?
En pusset overflate blir aldri homogen i fargen, men man får en viss flammethet og kan se de "ulike" feltene. Har du 12-15 grader og ventilasjon så herder 15 mm puss som regel på 1-2 uker.

Pussen herder innenfra og ut, så en vifte langs veggen gir best funksjon, da fukten forlater pussen ved overflaten. Gulvhjørner tørker vanligvis langsomst fordi luften ikke sirkulerer mye der, så kjør viften litt ekstra i gulvhjørnene.

J jawen skrev:
En pusset overflate blir aldri homogen i fargen, men man får en viss flammethet & kan se de "ulike" feltene.
Har du 12-15 grader & ventilasjon så herder 15 mm puss oftest på 1-2 uker.

Puss herder fra innsiden og ut, så en vifte langs veggen gir best funksjon, da fukten forlater pussen ved overflaten.
Gulvhjørner pleier å tørke langsomst pga. at luften ikke sirkulerer mye der, så kjør viften litt ekstra i gulvhjørnene.
Toppen. Som jeg mistenkte. Har kanskje med vannblandingen også å gjøre.

Bra da blir det male i neste uke som gjelder.
Visst bruker man primer før maling?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Visst bruker man primer før maling?
Nei, noen "spesifikk" primer bruker aldri jeg, & b & c bruk kan du kjøre første runden med noe utblandet silikatmaling om man vil at det skal trenge inn noen mm til.

Legg på rikelig med maling begge ganger når du ruller, så pussen får sjansen til å "suge" ordentlig.

J jawen skrev:
Nei noen "spesifikk" primer bruker aldri jeg, & b & c bruk kan du kjøre første svingen med noe utblandet silikatmaling om man vil at det skal trenge inn noen mm til.

Legg på rikelig med maling begge ganger når du ruller, så pussen gis sjanse til å "suge" ordentlig.
Rått. Takk for raske svar! 👊🏻

Begynner å bli bra dette. Pause denne uken og så er det klart for maling.

• Interiørbilde av et rom under renovering, viser en nyoppusset peis og vegger med byggematerialer og verktøy på gulvet.
  • Oppussingsrom med nylagt gipsplater på veggene, lysstativ, verktøy og materialer spredt i rommet. Sollys skinner gjennom store vinduer.
  • Liker
Småbrukaren og 1 annen
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Begynner å bli bra dette. Pause denne uken og så er det klart for maling.
Hva ble det på benken? Betsil vattenglas, også kanskje noen pen plankpolert klinker?

Enda er det bare pusset. Holder på å pynte rundt vinduer og hjørner. Men siste overveielsen var faktisk å bare kjøre med silikat og så får det slites med tiden.

Jeg tror at vi er der akkurat nå faktisk.

Rått jobbet!

Etter vinterspysjuke og vinterferie er vi i gang igjen. Første runde gjort med primer (vattenglas). Skikkelig vanskelig å tape og beskytte sånn at den ikke smyger seg under kantene siden den er som vann.

Spørsmålet som oppstår da er om det hadde hjulpet å male et ekstra lag på selve benken for å gjøre den mer motstandsdyktig mot evt. søl og flekker?

Ellers kjører jeg på med første strøk maling i morgen, og blir det flekker fremover får vi ta det da.

Vi vil unngå at benken blir litt mer blank som den blir hvis man bruker vanlig veggmaling.

Nå begynner det å gi seg. Kom noen ting i mellom med terrassebord osv...

Har fått slipt benkeplatene og polert dem.
Satt opp akustikkpanel.
Fått orden på strømmen og lampene og litt annet smått.
Slipt og oljet vindu.

I dag har jeg malt på pussen inni ovnen og rundt døren pga endrede planer.

Man begynner å se lyset... Puh...

Benken blir raskt skitten og veggene dessverre litt følsomme. Så alt skal få et strøk til med maling. Så blir det nok voks på selve benken for å beskytte. Så får det bli som det blir.

• Peis med ny hvit puss, mørk lampe på benk, brune fliser på gulvet, vindu på venstre side, liten hvit trappestige i hjørnet.
  • Lyst rom med trepanel i taket, store vinduer ut mot hagen. Møbler og verktøy langs veggen, inkludert en arbeidsbenk med støvsuger.
  • Innredet rom med store vinduer, brune fliser, akustikkpanel, og en spisestue. Utsikt til en trampoline i hagen utenfor.
  • Elsker
  • Liker
Rickard.lj og 1 annen
  • Laddar…
Og for den som er interessert i resultatet så ble det slik. Vi er utrolig fornøyde. Dette har nå etter noen uker virkelig blitt det der koselige og storslåtte rommet vi hadde tenkt oss. På en måte har det vært verdt å vente på, men man lurer også på hvordan man har holdt ut i to år uten skikkelig spisebord.

Døren skal gjøres ved, men det blir til våren. Ellers er det ferdig.

• Innvendig hjørne i et rom med peis, beige vegger og brunt flisgulv. Utsikt mot hage med trampoline. En lys saueskinn ligger på gulvet.
  • Spisebord i en moderne vinterhage med store vinduer som vender mot en frodig hage. Tepper og potteplanter på benken ved vinduet.
  • Spisestue med langt bord, åtte stoler og vakker lysekrone. Store vinduer slipper inn naturlig lys og viser hage utenfor.
  • Moderne spisestue med stort grønt bord, åtte grå stoler, to hengelamper, dekorasjoner og planter. Dør til hagen i bakgrunnen.
Sist redigert:
  • Liker
Småbrukaren og 4 andre
  • Laddar…
N
Flott jobbet.

Takk! ☺️

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.