12.113 lest ·
72 svar
12k lest
72 svar
Hvordan skal jeg pusse veggene best?
Og da begynner vi å nærme oss finalen. Det er morsomt men tungt og ganske vanskelig. Vanskelig å få riktig konsistens og å glatte passe mye. Men som det ser ut nå er jeg riktig fornøyd.
Men da kommer vi til den vanskelige biten.
Benken kommer til å brukes til blant annet matservering til julebord og lignende. Vi innser at det kommer til å søles.
Hvordan kan man beskytte pussen best? Finnes det noe å blande i pussen på den delen? Eller kan man bruke noen spesiell maling i stedet?
Silikat føles veldig uegnet akkurat der. Trenger så god avtørkingsmulighet som mulig.
Men da kommer vi til den vanskelige biten.
Benken kommer til å brukes til blant annet matservering til julebord og lignende. Vi innser at det kommer til å søles.
Hvordan kan man beskytte pussen best? Finnes det noe å blande i pussen på den delen? Eller kan man bruke noen spesiell maling i stedet?
Silikat føles veldig uegnet akkurat der. Trenger så god avtørkingsmulighet som mulig.
Det finnes dessverre nok ingen snarveier. I stort sett alt misfarger "ren" pussflate hvis den ikke beskyttes med maling eller vattenglass.Dr Benz skrev:
Løse gjennomsiktige plexiglassplater å ta fram akkurat under disse anledningene? Typ denne (og sage til hvis man trenger)
https://www.bauhaus.se/hobbyskiva-rias-klar-2x500x1500-mm
Bra tips.J jawen skrev:
Altså det skal males. All pusset flate skal males. Men spørsmålet var mest om man kunne blande noe allerede i pussen som beskyttet. Men da trenger jeg ikke vente med å pusse liggende uten det får løses i etterkant.
Har du noe tips på maling på akkurat benken for å beskytte? Så blankt som mulig men det kommer kanskje til å se rart ut!
Hva mener du med vattenglas?
Veldig informativ og spennende lesning om bruk. Jeg har akkurat startet med pussing av kjelleren hjemme. Synes selv at det var veldig rotete med alle brukene fra ulike fabrikater.
Malingen jeg kan få billig gjennom kontakter er enten fra Flügger eller Beckers mineralsilikat. Hvor stor forskjell gjør det egentlig?
Har nylig drenert på nytt og satt inn isodrän. Alt er tørt og fint for øyeblikket.
Uisolerte betonggulv som jeg tenkte legge en mikrosement over med en diffusjonsåpen sealer.
Vil likevel at fukten kan slippe ut fra alle kanter uten for mye motstand.
Hva er det i malingen som gjør den ulikt tett?Rejäl skrev:
Malingen jeg kan få billig gjennom kontakter er enten fra Flügger eller Beckers mineralsilikat. Hvor stor forskjell gjør det egentlig?
Har nylig drenert på nytt og satt inn isodrän. Alt er tørt og fint for øyeblikket.
Uisolerte betonggulv som jeg tenkte legge en mikrosement over med en diffusjonsåpen sealer.
Vil likevel at fukten kan slippe ut fra alle kanter uten for mye motstand.
Om vi tar Beckers silikat så inneholder den akrylatsmapolymer, noe som gjør malingen mer eller mindre tett, og ikke så åpen som Keims silikatmalinger.J Jocke-JB skrev:Veldig informativ og spennende lesning om bruk. Jeg har nettopp startet med pussing av kjelleren hjemme. Synes selv at det var veldig rotete med alle bruk fra forskjellige fabrikater.
Hva er det i malingen som gjør den ulikt tett?
Malingen jeg får kjøpt billig gjennom kontakter er enten fra Flügger eller Beckers mineral silikat. Hvor stor forskjell gjør det egentlig?
Har nylig drenert om og satt isodrän. Alt er tørt og fint per i dag.
Ønsker likevel at fuktigheten kan slippe ut fra alle kanter uten for mye motstand
https://beckers.se/sites/default/files/pim/documents/Mineral_Silikatfärg_Byggvarudeklaration.pdf.pdf
Den eneste silikaten som er diffusjonsåpen som jeg vet om er Keims silikatmalinger. Keim Granital er en av de aller beste silikatmalingene på markedet. Keims malinger er også de eneste silikatmalingene som får brukes i bevaringskravmerkede hus hvor puss skal males. Keim har også en innendørs silikatmaling som finnes på deres hjemmeside.
https://www.keim.com/sv-se/granital/
Sist redigert av en moderator:
Skal absolutt sjekke ut Keim.Rejäl skrev:Om vi tar Beckers silikat så innehåller den akrylatsmapolymer hvilket gjør fargen mer eller mindre tett, og ikke så åpen som Keims silikatfarger..
[lenke]
Den eneste silikaten som er diffusjonsåpen som jeg vet om er Keims silikatfarger..
Keim Granital er en av de aller beste silikatfargene på markedet..
Keims farger er også de eneste silikatfargene som får brukes i bevaringskravmerkede hus der puss skal males..
Keim har også en innendørs silikatfarger som finnes på deres hjemmeside..
[lenke]
Silikat virker å være litt som vannsøyle for klær.
Det får kalles vanntett ved en ganske lav grense.
Tror det er 2000mm (høyere = tettere), men man blir nok ganske skuffet om man går og kjøper seg en jakke som markedsføres som ”vanntett” ved den nivåen.
Det ville vært interessant å kunne finne ut mer eksakt hvor pass åpne disse andre fargene er.
Men det er nok mange faktorer å ta i beregningen.
Lykke til med å finne ut av det😉J Jocke-JB skrev:Skal absolutt sjekke ut Keim.
Silikat ser ut til å være litt som vannsøyle for klær.
Den får kalles vanntett ved en ganske lav grense.
Tror det er 2000 mm (høyere = tettere), men man blir nok ganske skuffet hvis man går og kjøper seg en jakke som markedsføres som "vanntett" ved det nivået.
Skulle være interessant å kunne finne ut mer nøyaktig hvor åpne disse andre fargene er.
Men det er nok mange faktorer å ta med i beregningen.
Kjøkken... du skal ikke ha fliser et stykke opp fra benkeplatene?
Dødsenkelt å holde rent og finnes i et hav av stiler.
Malt puss, det kommer til å bli merker uansett hvor slitesterk maling du har. Fliser tåler en del, og skulle man kjøre inn støpejernsgryten med kraft kan man bytte en flis uten at det synes.
Dødsenkelt å holde rent og finnes i et hav av stiler.
Malt puss, det kommer til å bli merker uansett hvor slitesterk maling du har. Fliser tåler en del, og skulle man kjøre inn støpejernsgryten med kraft kan man bytte en flis uten at det synes.
Nei, ikke kjøkken. Men spiserom og benken tenkt som serveringsflate. Forstår at det ikke går å gjøre som en benkeplate eller lignende avtørkbart. Det kommer til å bli patina med tiden. Men vil beskytte så godt det går.Huddingebo skrev:
Kjøkken... du skal ikke ha fliser et stykke opp fra benkeplatene?
Veldig lett å holde rent og finnes i et hav av stiler.
Malt puss, det kommer til å bli merker uansett hvor holdbar malingen er. Fliser tåler en del, og skulle man kjøre inn støpejernsgryta med kraft, kan man bytte en flis uten at det synes.
Interessant tanke med fliser. Skal løfte det med kona, men tror nok likevel at det beholdes pusset kun.
Når kan man begynne å male veggene?
Merket at det tok lang tid (for lang) å få det til å tørke. Siden rommet på ca 25 kvm er avstengt mot resten av huset, er det ingen varme eller direkte ventilasjon.
Så jeg satte inn en avfukter som jobber, men den fanger ikke veldig mye om dagen. 1-2 liter kanskje. Men jeg tenker at det tar mange uker/måneder for det å tørke helt.
Gipsen er satt nå, og nå holder jeg på å små-reparere med pussen. Dette innebærer at neste steg er å male, og det skal gjøres i neste uke. Er det bare å kjøre på, for det kommer til å tørke av seg selv i lengden uansett, da jeg skal bruke silikatmaling.
Eller må overflaten være homogent tørr for at det ikke skal bli skjoldete?
Håper at det er good to go med å male.
Merket at det tok lang tid (for lang) å få det til å tørke. Siden rommet på ca 25 kvm er avstengt mot resten av huset, er det ingen varme eller direkte ventilasjon.
Så jeg satte inn en avfukter som jobber, men den fanger ikke veldig mye om dagen. 1-2 liter kanskje. Men jeg tenker at det tar mange uker/måneder for det å tørke helt.
Gipsen er satt nå, og nå holder jeg på å små-reparere med pussen. Dette innebærer at neste steg er å male, og det skal gjøres i neste uke. Er det bare å kjøre på, for det kommer til å tørke av seg selv i lengden uansett, da jeg skal bruke silikatmaling.
Eller må overflaten være homogent tørr for at det ikke skal bli skjoldete?
Håper at det er good to go med å male.
Tilsett litt varme & noen vifter så vil avfukteren kunne avfukte bedre. (sett avfukteren høyt, heng i taket)Dr Benz skrev:
Og jeg ville aldri råde noen å male på "fuktig" pussvegg uansett silikatfarge.
Noen dager med litt varme & luftsirkulasjon gjør at du lett kan male neste uke.
Ok jeg skjønner.J jawen skrev:
Mener du at det bør være en nesten homogen (fargemessig) overflate for at det skal være greit?
Jeg har avfukteren i gang på maks akkurat nå for å få luften til å sirkulere. I tillegg har jeg en liten vifte som blåser der det ser ut til å trengs mest. Så den flytter jeg rundt for å tørke ekstra. Jeg bruker ikke varme ennå fordi jeg tenker at det kanskje tørker for raskt da? Men det er kanskje ingen risiko likevel.
Ligger rundt 10-12 grader, kanskje opp mot 15 hvis solen står på og jeg er der og jobber.