Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Boken er ikke min bok, men den mest betrodde og brukte boken av bransjens selgere, konsulenter og utførende selskaper..
Men de fleste murere leser den ikke..
At murere i dag ikke har kunnskapen til å kunne blande mørtel fra grunnen av eller engang vet hva mørtelen inneholder overrasker meg ikke. Man kjøper et produkt og forhåpentligvis følger man instruksjonen fra selskapet. Akkurat som med malere, finnes det ikke mange malere som kan redegjøre for hvordan fargekjemien fungerer.

• Liker
jawen og 2 andre
  • Laddar…
Interessant med diskusjonene for det viser på mye kunnskap og underliggende interesse i å vite.

For min del blir det rett og slett pussmørtel C som er det Finja anbefaler på tegl. Så trenger vi ikke å blande inn andre teknikaliteter.

Som svar på et tidligere spørsmål har jeg tenkt å male med silikatmaling om ikke noen har en annen oppfatning eller forslag om hva som kan være passende? Vil ikke ha noe som farger av seg om man støter borti, hvilket man vil gjøre.

A
Du pusser vel over bakken altså ikke i en kjeller med tilskytende fuktighet?

Rejäl skrev:
Du pusser vel over bakkenivå, altså ikke i en kjeller med tilsigende fukt?
Ja, men gulvet er omtrent på nivå med plenen utenfor. Tanken er å grave ut rundt på utsiden og erstatte med grus, si 20 cm. Men det blir ikke nå.

Er det unødvendig å bruke silikat eller til og med upassende? Forklar gjerne fordeler og ulemper i så fall.

Utvidelsen har ifølge naboene en historie med fuktproblemer siden begynnelsen, men jeg tror det har blitt utbedret ettersom vi har byttet vinduer og lagt nytt tak.

Så man regner kanskje ikke med fuktgjennomslag over bakken med dobbel teglvegg og at det skal være nok å puste utover?

Vil bare ikke risikere at det løsner senere...

A
Dr Benz Dr Benz skrev:
Ja men gulvet er ung på nivå med plenen utenfor. Tanken er å grave ut rundt om på utsiden og erstatte med grus si 20cm. Men det blir ikke nå.

Er det unødvendig å bruke silikat eller til og med upassende? Forklar gjerne for og ulemper i så fall.

Tilbygget har ifølge naboene en historikk om fuktproblemer siden begynnelsen men jeg tror at det har blitt utbedret IOM at vi har byttet vinduer og lagt om taket.

Så man regner kanskje ikke med fuktgjennomslag over bakken med doble teglvegger og eller at det rekker å puste ut?

Vil bare ikke risikere at det slipper senere..
Jeg ville ikke vært bekymret i ditt tilfelle for å bruke vanlig innendørsmaling som er tett..
Hadde det vært en kjeller så hadde jeg ikke brukt tette maling, de fleste silikater som fargebutikkene selger er uansett ganske så tette i seg selv.

N
Ja, her har det tydeligvis blitt diskutert bruk.
Interessant.
Man kan male med alcro puss.
Vet ikke om silikat gir noen fordel, men kanskje.
Så finnes det ulike fabrikat på silikat, noen er dårligere.

Sist redigert:
N
Dr Benz Dr Benz skrev:
Hva er forskjellen på pussmørtel C med og uten KC?

Mur- og pussmørtel er vel grovere så det vil jeg ikke ha?

Hvorfor river man pussen?
Vil ha en typisk fasaderuglete overflate på pussen.

Hvordan tar man bort metallbanene da de ser ut som en T. Det burde dra med seg altfor mye av pussen?
Hvordan har du tenkt å overflatebehandle pussen da?
Pusse gjør man med kanitz eller rivbrett, hvilket er det vanlige.
I ditt tilfelle kanskje det er lettere å få til alt med orange filtebrett.
Eller så slammer man alt med plafondbørste.
Dra bort metallbanene når det har blitt litt hardt, og bare strøk med ny mørtel.
Har sidene ved siden av begynt å bli for mye, så legg på 1mm c mørtel.
Og vann på og riv sammen skjøten.
Du kommer til å trenge 1 mm c mørtel om du skal få sammen alle hjørnene, hull etter pusskroker etc.
Man kan også pusse siste runden tynt med 1mm mørtel. Da er alt rett, og man kan ta bort banen før.
Kan være enklere for noen.

N neo11 skrev:
Hvordan har du tenkt å overflatebehandle pussen da?
Pusse gjør man med kanitz eller rivbrett, hvilket er det vanlige.
I ditt tilfelle kanskje det er lettere å få til alt med oransje filtbrett.
Eller så slammer man alt med plafond-kost.
Ta bort metallbanene når det har blitt litt hardt, og bare stokk ut med ny mørtel.
Om sidene ved siden av begynner å komme for mye, så legg på 1mm c mørtel.
Og vann på og riv sammen skjøten.
Du vil trenge 1 mm c mørtel hvis du skal få til alle hjørner, hull etter pussehaker, etc.
Man kan også pusse siste runde tynt med 1mm mørtel. Da er alt rett, og man kan ta bort banen før.
Kan være enklere for enkelte.
Tanken var nok å bruke rivbrett. Får følelsen av at filtbrettet gjør det litt for røft, men det er kanskje feil tenkt?

Kosting føles også litt grovere enn tenkt.

Ok det høres interessant ut. Vil ikke ha unødvendig mye puss, så banene i metall virker nok være beste alternativet, så får man rive bort dem og fylle i.

C er vel ca 1mm eller var det tykkere? Får se på det.

Nå ble det slik…. Jeg mistenker at det kommer nedenfra men noe sitter et stykke opp på veggen.

Er det noen sjanse for å gjette hvor dette kan komme fra….? Dobbeltegel så det kan vel komme stort sett hvor som helst fra. Har alltid vært så men ble synlig nå med pussen på.

Tanken er som sagt å grave opp rundt ytterveggene da det er gress utenfor. Det burde vel kunne gjøre en del?

Likeledes ble det nå bestemt at det må være en maling som puster uansett om vi får det ”dreneret”. Det kan jo like godt suges nedenfra og det kommer vi aldri til.

• Vindu ved en murvegg med synlige fuktflekker og teglsteinsgulv, gressplen og hus synlig utenfor.
  • En del av en vegg med puss, noen ujevnheter og flekker, samt et gulv med brune fliser og en grå matte i hjørnet.
  • Rå, pusset yttervegg med synlige skader og teksturendringer, muligens forårsaket av fuktighet bak veggen. Grått tekstilteppe delvis synlig nederst.
  • Vegg med puss og teglsteinsgulv, muligens fuktproblemer, med synlig pussarbeid og noen løse biter langs kanten mellom vegg og gulv.
  • Fuktflekk på vegg over flislagt gulv, mulig tegn på lekkasje eller dreneringsproblem.
N
Dr Benz Dr Benz skrev:
Tanken var nok å bruke rivbrett. Får følelsen at filtbrettet gjør det litt for rough, men det er kanskje feil tenkt?

Kvasting føles også litt grovere enn tenkt.

Ok det høres interessant ut. Vil ikke ha unødvendig mye puss, så banene i metall virker nok å være beste alternativet, så får man rive bort dem og fylle i.

C er vel ca 1mm eller var det tykkere? Får titte på det.
Ja, kanitz er det man skal bruke.
Dog alltid ikke helt enkelt å få til for en amatør, da kan filtbrett eller slamme være enklere.
Tar du bort metallbanene så fyller du med 3mm c mørtel, og så pusser du det sammen med 1mm c mørtel.
C er styrken på mørtelen, og kan kjøpes både som 3mm og 1mm.
3mm er den vanlige mørtelen man kjøper.

Du kan male med silikat, men kanskje ikke velge den billigste merket.
Keim er det beste.
Så det å ha grunnet med A mørtel inne på tegl er jo ikke helt optimalt.
Men med tanke på at det til en viss del er under bakken.
Og litt fuktproblemer, kanskje det ikke er så dumt.
Vet ikke helt, kanskje noen andre kan ha en mening.

Sist redigert:
Dr Benz Dr Benz skrev:
Finnes det noen sjanse for å gjette hvor dette kan komme fra
Markfukt utenfra & du får en slik fuktflekk fordi veggen var fuktigere der (før du begynte)
Du bør grave opp siden til våren & inspisere ytterveggen under bakkenivå, smøre med A mørtel & Isodrän utenfor er tilstrekkelig.

KC-mørtel er nettopp KC mørtel, lesket kalk & sement, kalken skaper litt luft i mørtelen samt det blir betydelig bedre sluttresultat ved større overflater siden åpningstiden blir noe forlenget.

Tidligere var man nøye med å merke pussemørtel yrkesmessig, da det finnes veldig mange forskjellige formål mørtelen skulle oppfylle.
& nesten alle murere blandet sin egen mørtel på stedet i trillebåren eller trommelen, en sandhaug, oppskårne sementsekker & kalkposer, med bare spaden som mål.

Det har blitt litt forskjell på fagfolk og fagfolk gjennom årene dessverre.

Jaha da var man i gang. Det tar sin tid å lære seg hva som funker og hva som funker mindre bra.

Det ble til slutt avdragningsbaner ifølge tidligere tips i metall da jeg ikke vil ha så tykk puss (blir tykt uansett fordi veggene ikke er 100). Har prøvd å fjerne en bane etter pussing men det ødelegger mer enn hva det gir.

Dessuten kan man ikke gjenbruke dem så de kan like godt sitte. Når man glatter så klarer man faktisk å skjule dem så det var ikke noe problem. Også ifølge tidligere forslag.

Bruker en plastglatter som gir et skikkelig bra resultat. Lett å fylle i hull med overflødig puss. Det blir glattere enn den fasadeaktigheten som jeg trodde at jeg ville ha. Men dette passer uansett bedre. Glattere men man ser likevel at det er pusset. Superfornøyd så langt. Gjort nesten to sider men de 📺 siste er de mest besværlige.

Sammendrag.
Avdragningsbaner som får sitte igjen.
Avdragning med rettholt.
Etterjevne med en plastglatter.
Press på pussen med en stålglatter.
Løs puss som jevner seg selv når man drar av.

• Vindu ved nypusset vegg med synlige avdragningsbaner, muren er delvis dekket av ny puss, bøtte med verktøy på krakk i forgrunnen.
  • Vegg under stort vindu med pågående pussarbeid, metallavstandsstykker synlige, rødbrune fliser på gulvet, hage utenfor vinduet.
  • Ny pusset vegg ved stort vindu med utsikt over hage. Rektangulært rom med mursteinseksponering og arbeidsverktøy nederst.
  • Murstein inne med peis under oppussing; avretting med avdragningsbaner i metall ved vindu. Arbeidsverktøy inkludert bøtte og boremaskin.
  • Liker
hampasnöret og 1 annen
  • Laddar…
Det tar seg.

Men et spørsmål. Det blir ganske fuktig, og vi har ingen varme direkte i gang. Har en vifte som holder det rundt 12-15 grader og ikke så mye ventilasjon da vi har sperret av mot resten av huset.

Er det en ulempe med høy fuktighet, kjølig og at det dermed brenner sakte? Kan det gå for sakte eller er det bare fordelaktig?

Jeg kan øke ventilasjonen og varmen om det må?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Er det en ulempe med høy luftfuktighet, kjølig og at det dermed brenner sakte?
Det er en fordel og skaper absolutt ingen ulemper bare temperaturen er 7-8 grader.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det er en fordel & skaper absolutt ingen ulemper så lenge temperaturen er 7-8 grader.
Kult. Litt så jeg tenkte også. Holder det på litt over 10 grader i så fall.
Takk for raskt svar.

Da får jeg bare jakte på dråpene på vinduene.

• Liker
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.