L
Hei,
Har holdt på med å sette opp gjerde med nett rundt tomten og har nå kommet til steget hvor jeg skal bygge en grind.
Grinden vil ha en ramme av lekter 45x45 og kles med nett også.
Hver lekt er tenkt å sages i 45 graders vinkel og på den måten bygge opp rammen som en fotoramme.

Kruxet er at stolpene ikke ble helt vinkelrette, noe som fører til at målet mellom stolpene differer ca 2 cm øverst sammenlignet med nederst.
Stolpene er festet i jordankre, og den som en gang har slått ned slike med slegge vet at det blir litt som det blir, tror ikke det er mulig å få dem nøyaktig vinkelrette med de verktøyene jeg har.

Øverst er avstanden mellom stolpene 115 cm og nederst 113 cm.
Grinden vil være ca 100 cm høy.

Planen var fra starten å ha 1 cm luft mellom hver stolpe og grinden.

Er det noen som har en idé om hvordan jeg best kan lure øyet og "trylle bort" disse to cm?

Bygge en skjev grind som er litt større øverst enn nederst er jo mulig, men da må vinklene justeres, og jeg vet ikke om det er så smidig.
La litt større mellomrom mellom stolpe og grind øverst enn nederst er jo en måte.
Kanskje øyet ikke engang legger merke til den forskjellen hvis man ikke vet om det?

Tips, erfaring og ideer mottas gjerne.

J
Det burde vel gå best hvis man setter selve kroken lenger ut fra stolpen oppe, men ikke at man setter selve lange skinnen med hullet feil fordi da skever grinden når du åpner den. Tror jeg. Med skinnen mener jeg den lange biten på grinden.

• Liker
L.M.Olsson
  • Laddar…
L
Høres rimelig ut, takk for tipset

• Liker
Jocke Best
  • Laddar…
L L.M.Olsson skrev:
Opptil er avstanden mellom stolpene 115 cm og nedtil 113 cm. Porten vil være ca. 100 cm høy.
Jeg vet ikke, men jeg kan tenke meg at når portene henges opp, så blir stolpene litt påvirket og lener seg litt mer sammen. Og kanskje stiller seg helt loddrett.
Jeg ville uansett ventet med noen tiltak.

Dessuten er vel den ene centimeteren per port neppe merkbar?

• Liker
Jocke Best
  • Laddar…
J
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg vet ikke, men jeg kan tenke meg at når grindene henges opp, så blir stolpene litt påvirket og lener seg litt mer sammen. Og kanskje stiller seg helt loddrett. Jeg ville i alle fall ventet med noen tiltak.

Dessuten er vel den eneste centimeteren per grind knapt merkbar?
KOW har et poeng. Uten å vite det, kanskje du har satt tidens beste grindstolpe. Kan tenke meg krokene går bra å justere om man kjører gjennomgående.

En liten tillegg, så her på lørdagskvelden når man blir litt sentimental/gråtmild etter et par bærser:
Jeg hadde en fetter, samme alder som meg, som het Svante.
Han bodde med sine foreldre og sin lillesøster i Trollbäcken, en forstad til Stockholm.
De hadde en garasjeoppkjørsel (eller nedkjørsel, garasjen lå nok i kjelleren) med innkjørsel fra gaten,
og et par solide murte/støpte portstolper ved gaten. Men de hadde ingen porter.

En dag bandt Svante et tau mellom stolpene, og ordnet på den måten en huske.
Han begynte å huske, den ene portstolpen falt, og min fetter Svante var borte for alltid.
Vi var jevngamle, og dette var på 1950-tallet :(

Så sørg for at portstolpene står stødig!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Et lite tillegg, så her på lørdagskvelden når man blir litt sentimental/gråtsom etter et par bærser:
Jeg hadde en fetter, samme alder som meg, som het Svante.
Han bodde med sine foreldre og sin lillesøster i Trollbäcken, en forstad til Stockholm.
De hadde en garasjeoppkjørsel (eller nedkjørsel, garasjen lå nok i kjelleren) med innkjøring fra gaten,
og et par solide murte/støpte grindstolper ved gaten. Men de hadde ingen grinder.

En dag bandt Svante opp et tau mellom stolpene, og ordnet på den måten en huske.
Han begynte å huske, den ene grindstolpen falt, og min fetter Svante var borte for alltid.
Vi var jevnaldrende, og dette var på 1950-tallet :(

Så pass på at grindstolpene står støtt!
:cry::cry:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.