G
Vi har et hus med betongstamme og er isolert på utsiden. Nå vurderer jeg å etterisolere på innsiden. Er det bare å sette opp lekter og isolasjon, eller trenger jeg "plast" før jeg setter gipsplaten :confused: Glemte å skrive at det var en 1-plans villa

Sist redigert av en moderator:
Nei, noe plast synes jeg ikke du skal ha, derimot så skal du ha noe som hindrer dine lekter fra å suge fuktigheten fra betongen. Samt at du må ha en liten luftspalte mellom betongen og isolasjonen din.

Et spørsmål bare, kan du ikke øke isolasjonen på utsiden istedenfor, for det er en mye bedre løsning for huset ditt. Jeg ville vurdert det mer enn 3 ganger selv om det kanskje blir dyrere i slutten. Dels så får du isolasjonen på "riktig" side og dels så tar du ikke noe plass innendørs for å isolere...

Nå tror jeg ikke at du vil etterisolere veldig mye på innsiden, men hvis man isolerer for mye så får ikke betongen noe varme som kan hjelpe til å tørke ut den hvis den blir fuktig av at det er lekkasjer et eller annet sted i fasaden, men hvis du isolerer opp til 100 mm så skal det ikke være noe problem, men igjen isolasjon fra utsiden er å foretrekke i nesten alle tilfeller.

G
Ok.

I dag er det en stygg trepanel på veggene (innsiden), tenkte å ta ned dem og sette opp gipsplater i stedet, det er vel ikke noe merkelig å gjøre det slik.

G
Ingen tips

En betongvegg er en tung vegg, dvs den beholder varmen lenge og beholder også kulden lenge. Å isolere innsiden føles veldig dumt, da man først og fremst i et betonghus vil forhindre temperaturforskjell i betongveggen (når veggen først har blitt kald tar det lang tid før den blir varm igjen). Altså er tilleggsisolering på utsiden å foretrekke.

G
Ok. Men kan jeg sette opp en gipsplate på veggen i stedet for den stygge trepanelet som sitter oppe nå??

Hvorfor ikke pusse veggen og male direkte på?

Jeg ville også foreslå at du fjerner trepanelet og pusser betongveggen din med en puss som puster og maler den med en maling som puster og selvfølgelig setter isolasjonen på utsiden hvis det nå er mulig. Da får du den beste og mest fuktsikre løsningen.

Ingen organiske materialer festet til betongveggen. Å sette gipsplaten direkte på betongveggen kan gi deg fuktproblemer da gipsplatens papir kan suge fuktighet fra betongveggen din og dermed begynne å mugne...

Skal du tilleggsisolere på innsiden så må du ha en avstand på 3-4 centimeter mellom bindingsverk og betongvegg. Ha ståltråder i bindingsverket så isolasjonen ikke ligger på mot betongveggen.

G
Nå blir det ingen isolering på innsiden. Skulle gjerne ville ha på en gips for å slipe få den kalde veggen direkte.

Marginal forskjell på veggtemp om du monterer en gipsplate der

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.